عصر خودرو

تنها ۴ درصد مشمولین سهام عدالت برای پرداخت اقساط اعلام آمادگی کردند

عصر بازار- از میان ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول سهام عدالت تنها ۲ میلیون نفر(معادل ۴ درصد مشمولان) برای پرداخت اقساط سهام عدالت خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

تنها ۴ درصد مشمولین سهام عدالت برای پرداخت اقساط اعلام آمادگی کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در سال 1385 طرحی تحت عنوان توزیع سهام عدالت به تصویب رسید و بر اساس آن قرار شد تا در مدت 10 سال، سود سهام اعطایی به مشمولین بجای پرداخت به آنها بابت اقساط سهامشان کسر شود و پس از آن از اوایل سال 95 سهامدارن بتوانند سهام خود را خرید و فروش کنند.

    بر اساس این گزارش، صرف نظر از تاخیر دولت در آزادسازی سهام عدالت، از سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر از افراد جامعه به عنوان مشمولین سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام تعلق گرفته است.

    از این رو مطابق قانون یک میلیون تومان از سهام 60 شرکت در سبد تحت عنوان پرتفوی سهام عدالت برای این تعداد از افراد جامعه درنظر گرفته شده که طی 10 سال، می‌بایست از محل سود این سهام، اقساط آن پرداخت شده و سهام عدالت در پایان سال 94 قابلیت آزادسازی پیدا کند.

    به همین دلیل با بیش از یکسال تاخیر، در 17 اسفند سال گذشته سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولین سهام عدالت از جزئیات صورتحسابشان راه‌اندازی شد که مشمولین با مراجعه با آن از میزان اقساط پرداخت شده سهام خود و نیز میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند.

    از این رو در صورتحساب مشمولین ارزش تقریبی سهام آنها حدود 530 هزار تومان اعلام شده است و بجز دو دهک اول درآمدی که از تخفیقف 50 درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، بقیه مشمولین باید هر یک مبلغ 470 هزار تومان(در مجموع حدود 17 هزار میلیارد تومان) را بایت تسویه نهایی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریور سال 96 به حساب دولت واریز کنند.

    نکته مهم و قابل توجه در این زمینه اینست که هر چند بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی اجبار و الزامی برای تسویه بدهی مشمولین بابت مانده بدهی سهام عدالت وجود ندارد و مشمولین در صورت تمایل می‌توانند این مبلغ را به حساب دولت واریز کنند، اما همانطور که پیش بینی می‌شد استقبال چندانی از طرف مشمولین در خصوص تسویه بدهی خود بابت سهام عدالت و نیز واریز وجه نقدی به حساب دولت تاکنون صورت نگرفته است.

    بر اساس این گزارش؛ تازگی‌ها مشاور رییس سازمان خصوصی سازی گفته؛ از میان بیش از 49 میلیون و 200 هزار نفر از مشمولان تاکنون تنها 28 میلیون نفر به سامانه سهام عدالت مراجعه کرده‌اند و از این تعداد نیز حدود 2 میلیون نفر از مشمولان به صورت داوطلبانه برای پرداخت اقساط خود و تملک سهام عدالت از طریق حسابهای بانک ملی اعلام آمادگی کرده‌اند که نشان از استقبال ضعیف مشمولین از پرداخت اقساط باقیمانده سهامشان دارد.

    گفتنی است؛ بسیاری از مشمولین بر این باورند که پس از 10 سال انتظار و نیز بیش از یک سال تاخیر، نه تنها سهام عدالت برای آنها منفعتی در پی نداشته، بلکه در آستانه عید نوروز و با وجود مشکلات اقتصادی، هر فرد باید 470 هزار تومان بابت تسویه سهام عدالت خود به حساب دولت واریز کند که این رقم برای یک خانواده 5 نفری حدود 2 میلیون و 350 هزار تومان برآورد می‌شود؛ بنابراین با توجه به این که مشمولین سهام عدالت از اقشار کم درآمد جامعه هستند، پرداخت این رقم در آستانه عید نوروز عملی نیست و این موضوع یکی از دلایل عدم استقبال آنها از این سهام است.

    برچسب ها