عصر خودرو

سوخو روسی مهمان آسمان ایران

عصر بازار- بالاخره بعد از همه تکذیب‌ها و تاییدها هواپیمای سوخو روسیه به ایران می‌آید.

سوخو روسی مهمان آسمان ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل ازخبرآنلاین , طبق گفته «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه «روس‌ها اعلام کرده‌اند، برای 12 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت با طرف‌های ایرانی توافق معین شده است و در آینده نزدیک هم امکان تحویل 30هواپیما بررسی می‌شود.»طی سال ٩٤ و 95هر زمان بحث خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ جدی‌تر می‌شد تحرک روس‌ها نیز درراستای فروش هواپیما سوخو 100به شرکت‌های هواپیمایی داخلی بیشتر می‌شد. تا جایی که در تابستان سال ٩٤ اخبار متعددی در خصوص خرید هواپیمای سوخو ساخت روسیه توسط ایرلاین‌های ایرانی منتشر شد تا آنکه وزیر راه و شهرسازی اواخر شهریور همان سال در‌این‌باره گفت: چنین هواپیمایی (سوخو) هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آنکه در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

    حدود دو هفته پس از اظهارنظر آخوندی، نوبت به معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری رسید. عابدزاده با بیان اینکه تاکنون درخواستی از ایرلاین‌ها برای خرید هواپیمای سوخو نداشته‌ایم، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پاسخگوی تقاضای ایرلاین‌های تجاری در رابطه با اظهارنظر فنی درخصوص این هواپیما است.
    وی با بیان اینکه هیچ هواپیمایی را به لحاظ فنی نمی‌توان رد کرد، گفت: هواپیمایی که ساخته می‌شود تمام مجوزهای پروازی را دارد و خرید هر هواپیمایی بستگی به برنامه ایرلاین‌های هوایی دارد. تمام هواپیماهایی که سامانه ایمنی را رعایت کرده‌اند براساس ظرفیت آنها استفاده می‌شود و منعی در این زمینه نداریم.  این در حالی بود که نیمه‌ پاییز سال گذشته پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز به نقل از رییس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه از گفت‌وگو با ایرلاین‌های ایرانی برای فروش هواپیماهای سوخو 100خبر داد.
    ایلیا تاراسنکو در این باره به پایگاه مذکور گفته بود: «این شرکت ممکن است پس از لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران، حدود 100فروند هواپیمای سوپرجت سوخوی 100به ایران تحویل دهد. علاقه‌مندی بالایی وجود دارد. ما انتظار داریم حدود 100فروند هواپیما تحویل دهیم... ما در مورد این تحویل‌ها با ایرلاین‌های احتمالی ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم و انتظار داریم حدود 100فروند هواپیما (تحویل داده شود)».
    وی افزود: همچنین ممکن است پس از بررسی ظرفیت‌های صنعتی ایران و کسب مجوزهای لازم، این کشور در فرآیند تولید سوخوهای سوپرجت 100مشارکت کند. به گفته تاراسنکو، تهران ممکن است اجزایی برای بدنه هواپیماهای سوخوی سوپرجت 100تولید کند و خدمات پس‌از فروش مربوط به آنها را ارایه دهد.
    در ادامه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به ادعای رییس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه مبنی بر تحویل 100فروند هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی پس از لغو تحریم‌ها گفت: بحث جدی در خصوص خرید هواپیمای سوخو در سطح شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد.
    اسعدی‌سامانی با یادآوری اینکه شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا محصولات خود را به ایرلاین‌های داخلی عرضه کرده‌اند، بیان کرد: ‌هنوز هیچ قراردادی برای خرید هواپیما میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سازندگان هواپیما امضا نشده است. البته شاید مقامات بالاتر مذاکره‌ای در این رابطه داشته‌اند که از آن اطلاعی نداریم.
    اصرار روس‌ها و انکار مقامات ایرانی طی سال گذشته و تا آخرین ماه پاییز امسال ادامه داشت تا اینکه 26آذرماه پایگاه خبری اسپوتنیک این‌بار از امضای تفاهمنامه بین شرکت «سوخو»، به عنوان بزرگ‌ترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه برای فروش هواپیمای مسافربری سوپرجت 100با یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران خبر داد.
    این پایگاه خبری اما اشاره به نام شرکتی که روس‌ها با آن برای فروش سوخو 100به تفاهم رسیده‌اند، نکرده است. پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است که هواپیمایی آسمان شرکتی بوده که تفاهمنامه خرید سوخو را با روس‌ها امضا کرده است.
    اینگونه به نظر می‌رسد این شرکت با همراهی رییس سال‌های نه چندان دور خود به دنبال استفاده از هواپیماهای روسی در ناوگان خود است.
    البته پیش از این و در سال ٩٣ نیز رسانه‌ای روسی از مذاکره وزرای نفت ایران و روسیه برای راه‌اندازی خط تولید ورود هواپیماهای توپولف 204به ناوگان هوایی کشورمان خبر دادند. 
    رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور با اعلام اینکه روابط تهران و‌مسکو با سرعت و آهنگ خوبی درحال گسترش است، اظهار کرد: سال 2016 حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور نسبت به سال پیش از آن 70درصد رشد داشته است. تحرک کلیدی در روابط دو کشور در نوامبر سال 2015(آذرماه 94) با سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به تهران آغاز شد و اوضاع مناسبات تغییر اساسی پیدا کرد. سال گذشته رشد خوبی در بخش حجم مبادلات بازرگانی و اقتصادی داشتیم و با اطمینان شاخص‌های بهتری هم پیش رو خواهد بود. ماه ژانویه سال جاری نسبت به سال 2016هم حجم مبادلات بازرگانی 98 درصد رشد نشان داد. در مورد امکان فروش هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت 100هم باید بگویم که ایرانی‌ها امکان خرید آن را از روسیه بررسی می‌کنند و در حال مذاکره با طرف‌های ایرانی در این زمینه هستیم.
    سوپر جت 100، نخستین هواپیمای صد نفره دنیا است که «FLY-BY-WIRE» هدایت می‌شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن ایرباس ندارد و سطوح فرامین هواپیما با فرمان‌های الکترونیکی هدایت می‌شود و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.  این هواپیما محصول همکاری مجموعه‌ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ‌های فرود، سامانه‌های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی‌های معروف امریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton  و... هستند.  براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی‌ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس‌های مختلف می‌تواند در تمامی فرودگاه‌های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف 6 پرواز در روز فعالیت کند.

    برچسب ها