عصر خودرو

دلار در کانال۳۷۰۰ تومان باقی ماند؛

تیر دلالان ارزی به سنگ خورد

عصر بازار- در اولین هفته کاری سال ۹۶، قیمت دلار‌ رشد چندانی نداشت تا تصورات دلالان ارزی رنگ واقعیت نگیرد. در حالی که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند شاخص بازار ارز در روزهای ابتدایی سال ۹۶ دچار نوسان‌های افزایشی غیرقابل‌پیش‌بینی شود، قیمت تنها در مقطع کوتاهی از مرز روانی ۳ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و به سرعت نیز به زیر آن بازگشت. دلار که ۲۸ اسفند روی نرخ ۳ هزار و ۷۹۵ تومان قرار گرفته بود، ۱۰ فروردین با قیمت ۳ هزار و ۷۸۵ تومان به کار خود پایان داد. این موضوع نشان‌دهنده افت ۱۰ تومانی (۲/ ۰ درصدی) دلار بود.

تیر دلالان ارزی به سنگ خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از علل شکل‌گیری انتظارات افزایشی در میان معامله‌گران روند قیمت این ارز در سال گذشته بود. به گفته فعالان، در روزهای ابتدایی سال 95، دلار نوسانات زیادی را تجربه کرد و حدود 70 تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. انجام معاملات فردایی با قیمت‌های بالای 3 هزار و 820 تومان در انتهای سال 95 یکی از نشانه‌های وجود تصورات افزایشی در میان معامله‌گران برای نوروز 96 بود؛ چراکه تسویه این معاملات به 14 فروردین سال‌جاری موکول شده بود. در واقع بازیگران ارزی انتظار داشتند که در این بازه زمانی (انتهای اسفند تا 14 فروردین) قیمت از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کند. با این حال، برخلاف انتظارات آنها، چنین اتفاقی رخ نداد. حضور برخی صرافی‌های بانکی و عرضه ارز در روزهای نیمه تعطیل مهم‌ترین عاملی بود که نقشه دلالان را نقش بر آب کرد.

    سکه تمام بهار آزادی نیز مانند دلار در نوروز 96 روزهای چندان پرنوسانی را پشت سر نگذاشت و مقداری از ارزش خود را از دست داد. سکه که 26 اسفند در کانال یک میلیون و 210 هزار تومان قرار داشت، در روزهای نیمه تعطیل هفته گذشته عموما در آستانه مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان حرکت کرد. سکه در آخرین روز کاری هفته گذشته در نهایت روی قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده افت 9 هزار تومانی نسبت به تاریخ 26 اسفند و کاهش 3 هزار تومانی (معادل 2/ 0 درصد) در مقایسه با آخرین روز اسفندماه بود. خروج تقاضای سال نو مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را در مسیر کاهشی قرار داد. این در حالی بود که بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار داشت.

     

    فضای غیررسمی بازار

    باید به این نکته اشاره کرد که فضای بازار دلار و سکه هفته گذشته تقریبا حالت غیررسمی داشت و با کاهش زیاد حجم معاملات همراه بود. با توجه به این نکته، عده زیادی از فعالان بازار اعتقاد دارند، چگونگی وضعیت بازارها از روز 14 فروردین آشکارتر خواهد شد. در حالی که بخشی اعتقاد دارند رشد محدود دلار در فضای نیمه تعطیل نشان‌دهنده احتیاط و کاهش فضای سفته‌بازی در بازار ارز است، عده دیگری باور دارند با آغاز فعالیت شرکت‌ها و تجار و افزایش حجم معاملات تقاضای بیشتری وارد بازار خواهد شد و قیمت را در مسیر افزایشی قرار خواهد داد. وضعیت در بازار سکه جالب‌تر است و باید دید واکنش معامله‌گران به رشد بهای اونس در بازارهای جهانی به چه صورتی خواهد بود. سکه در روزهای ابتدایی فروردین به رشد اونس واکنشی نشان نداد تا حباب آن نسبت به انتهای اسفند حدود 20 هزار تومان پایین رود. در اتفاقی جالب آغاز معاملات اونس و سکه در هفته جاری در روز دوشنبه خواهد بود. پیش از این در حالی که زمان آغاز معاملات بازار داخلی روز شنبه بود، بازارهای جهانی کار خود را از روز دوشنبه آغاز می‌کردند. سکه تمام بهار آزادی در شرایطی روز دوشنبه فعالیت خود در هفته جاری را آغاز می‌کند که بهای اونس در بازارهای جهانی نیز معلوم شده است. طلای جهانی روز جمعه در آستانه مرز هزار و 250 دلار به کار خود پایان داد.

    عبور مقطعی از مرز 3800

    دلار که در آخرین روز سال 95 (28 اسفند) تا آستانه مرز 3 هزار و 800 تومان بالا رفته بود، در نهایت روی قیمت 3 هزار و 795 تومان آرام گرفت. در 2 روز ابتدایی کاری سال 96 (شنبه و یکشنبه گذشته) که معاملات چندانی در بازار انجام می‌شد، قیمت مرز 3 هزار و 800 تومان را لمس کرد. این در حالی بود که در شماری از صرافی‌های بانکی اشخاص می‌توانستند همچنان با قیمت‌هایی زیر 3 هزار و 750 تومان اقدام به خرید دلار کنند. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نوسانی‌ترین روزهای هفته گذشته بودند و قیمت در مقاطعی حتی تا سطح 3 هزار و 850 تومان بالا رفت، با این حال از آنجا که این رشد از پشتوانه محکمی برخوردار نبود، در ساعات انتهایی روز قیمت در نزدیکی ابتدای کانال 3 هزار و 800 تومان به کار خود پایان داد. در این 2 روز، یکی از صرافی‌های بانکی نیز اقدام به فروش دلار در کانال 3 هزار و 800 تومان کرد.

    پس از اینکه نوسان‌گیران نتوانستند قیمت دلار را در روزهای یاد شده در سطوح بالا نگه دارند، قیمت در انتهای هفته با کاهش نوسانات و افت همراه شد. افزایش فعالیت بخش رسمی بازار یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز بازگشت دلار به کانال 3 هزار و 700 تومان بود. روز پنج‌شنبه، دلار روی قیمت 3 هزار و 785 تومان ایستاد که 5 تومان کمتر از قیمت آخرین روز سال 95 بود. بالاترین قیمت بسته شده در سال 96، رقم 3 هزار و 815 تومان و کمترین قیمت نیز 3 هزار و 785 تومان بود که در انتهای هفته به ثبت رسید. با این حال، قیمت دلار در مقایسه با انتهای سال 95، نوسان چندانی را تجربه نکرد. این در حالی بود که در ابتدای سال 95، دلار تحت‌تاثیر فضای نیمه‌تعطیل بازار توانست حدود 70 تومان افزایش قیمت را تجربه کند و یک کانال قیمتی بالا رود. در آن مقطع، سودجویی دلالان از کمرنگ شدن نقش بخش رسمی بازار، عامل اصلی ثبت نوسانات افزایشی عنوان شد. فضای بازار در ابتدای سال 96 تفاوت‌های بسیاری با سال 95 داشت و تحت‌تاثیر همین موضوع قیمت این ارز در سال‌جاری نوسان چندانی را تجربه نکرد. حضور بازارساز و کاهش فعالیت سفته‌بازان دو عامل اثرگذار متمایز در کاهش نوسانات بودند.

    تعطیلی صرافی ها

    تعداد زیادی از صرافی‌ها در اولین هفته کاری بازار تعطیل بودند. برخی از این صرافی‌ها، در سایت‌های خود اطلاع‌رسانی کرده بودند که فعالیتشان را از تاریخ 14 فروردین آغاز خواهند کرد. در این فضا، بخش رسمی بازار می‌توانست حضور کمتری در بازار داشته باشد، ولی فعالیت شماری از صرافی‌های بانکی که از همان روز شنبه اقدام به اعلام نرخ کردند موجب شد چنین اتفاقی رخ ندهد. در واقع به گفته شماری از فعالان برخلاف سال 95، فضای بازار در سال 96 حالت رسمی‌تری داشت. این موضوع موجب شد که دلالان نتوانند معاملات ارزی را زیر نفوذ کامل خود بگیرند و دامنه نوسانات را افزایش دهند. البته در روز دوشنبه دلالان در مقطعی توانستند قیمت را بالا ببرند. این موضوع بیشتر نیز ناشی از افزایش بهای درهم بود که در ساعاتی از روز به بالای هزار و 60 تومان نیز رسید.  با این حال، با عرضه به موقع، قیمت بار دیگر به مسیر عادی بازگشت و دامنه نوسانات مدیریت شد. با توجه به تعطیلی بیشتر صرافی‌ها در هفته اول کاری بازار در سال 96 و کاهش حضور برخی معامله‌گران در ابتدای سال، عده‌ای از فعالان باور دارند روند قیمت از امروز شکل مشخص‌تری به خود خواهد گرفت. فضای بازار در هفته اول چنان حالت غیرمشخصی داشت که قیمت‌های متفاوتی بر تابلوی صرافی‌ها ثبت می‌شد و حتی برخی صرافی‌ها قیمت‌های بسیار بالایی را ثبت می‌کردند.

    برچسب ها