عصر خودرو

تداوم امید به روند فلز زرد

طلای سه ماهه ۸ درصدی شد

عصر بازار- بازار جهانی فلز زرد دو هفته ابتدایی سال ۱۳۹۶ خورشیدی را با حفظ تقریبی موقعیت قبلی شروع کرد.

طلای سه ماهه ۸ درصدی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به  نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که در سی‌امین روز اسفند، سال کبیسه 1395 روی بهای 1234 دلار ایستاده بود، جمعه 11 فروردین 1396 را با قیمت 1249 دلار به پایان برد. آخرین روز سال گذشته خورشیدی برابر با بیستمین روز ماه مارس سال 2017 میلادی و آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته مطابق با آخرین روز مارس بود تا بررسی روند بهای طلا در دو هفته آغازین سال جدید، علاوه‌بر روند پایانی ماه سوم میلادی، امکان بررسی بازدهی فلز زرد در اولین فصل سال 2017 را نیز فراهم کند. با ثبت قیمت 1249 دلار برای اونس طلا در آخرین روز ماه مارس، رشد بهای این کالای گرانبها در نخستین سه ماه سال‌جاری میلادی به حدود 8 درصد رسید.

     

    مسیر سه ماهه

    اونس طلا که ماه‌های ژانویه و فوریه 2017 را با رشد قابل‌توجه به پایان رسانده بود، در ابتدای مارس تحت‌فشار رشد شاخص دلار و بازارهای سهام قرار گرفت اما ادامه اثرگذاری نااطمینانی‌های سیاسی مانع سقوط شدید ارزش فلز زرد شد. اونس در میانه‌های مارس به کانال پایین‌تر 1100 دلار هم سر زد؛ اما در نهایت به میانه‌های کانال 1200 دلار بازگشت. به این ترتیب اونس در سومین ماه سال میلادی از قیمت 1247 دلار به بهای 1249 دلار رسید تا تنها 1/ 0 درصد رشد داشته باشد. با وجود این، رشد سه ماهه فلز زرد نزدیک 8 درصد ماند تا امید به روند طلا ادامه داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که در کنار عوامل حمایت‌کننده سیاسی، انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌تواند به‌عنوان یک عامل فشار بر طلا عمل کند.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، آدریان اش، رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «بولیون والت» می‌گوید: «قیمت طلا از ابتدای 2017 تاکنون با افزایش روبه‌رو شده که علت اصلی آن نوسانات شدید در سایر بازارها و ادامه نرخ بهره واقعی منفی در اقتصاد آمریکا بوده است.» او می‌افزاید: «این برای هشتمین‌بار در 10 سال اخیر است که قیمت جهانی طلا در سه ماه نخست در برابر دلار آمریکا با افزایش روبه‌رو شده است. ریسک‌های سیاسی به همراه تقاضای فیزیکی سال جدید چینی و رشد تقاضا در هند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در سه ماه نخست امسال داشته است.» شاخص ارزش دلار آمریکا در سه ماه نخست امسال با افت 8/ 1 درصدی خود کمک زیادی به طلا کرده است. از سوی دیگر، به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، نگرانی نسبت به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و ناامیدی سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به بیانیه نشست مارس فدرال‌رزرو آمریکا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا خواهد داشت. با آنکه فدرال‌رزرو آمریکا در نشست مارس نرخ بهره را 25/ 0 درصد دیگر افزایش داده ولی هنوز نرخ بهره واقعی در این کشور منفی است و این مساله سرمایه‌گذاران زیادی را برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا تشویق می‌کند.

     

    دوره دوم

    در دومین فصل سال 2017، عوامل مشابهی در بازارهای جهانی اثرگذار خواهند بود. روند شاخص دلار که اثر قابل‌توجهی بر روند بازار کالا خواهد داشت، عمدتا تحت‌تاثیر سیاست‌های دولت دونالد ترامپ خواهد بود اما اگر روند تضعیف نسبی آن ادامه داشته باشد، رشد بیشتر طلا حتمی است. شاخص دلار که در آخرین روزهای سال گذشته میلادی بالاتر از 2/ 101 واحد نوسان می‌کرد، این روزها نزدیک مرز 100 واحد نوسان می‌کند. همزمان، اجرای انقباض پولی با سرعت کم توسط فدرال‌رزرو آمریکا یا تردید اعضای کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات‌متحده به روند انقباض می‌تواند تشویق‌کننده خرید طلا باشد. نااطمینانی‌های سیاسی نیز جای خود را دارند. با آنکه در انتخابات اخیر هلند، راست افراطی از پیروزی باز ماند، انتخابات فرانسه که یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است، پیش‌رو است. یک تحلیلگر برجسته اقتصادی به بررسی تبعات و پیامدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه طی ماه آینده میلادی پرداخته و می‌گوید این احتمال وجود دارد که نگرانی‌های سیاسی موجب شکسته شدن سطوح مقاومتی مختلف برای طلا شود. به گزارش کیتکو، کریس وستون، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ای‌جی» می‌گوید: «بازارهای بین‌المللی نباید به‌طور کامل احتمال و شانس پیروزی مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد افراطی انتخابات ریاست‌جمهوری را نادیده بگیرد.»

    براساس این گزارش در حالی که هنوز یک ماه تا برگزاری انتخابات 23 آوریل ریاست‌جمهوری فرانسه مانده، به وضوح می‌بینیم که بی‌ثباتی سیاسی نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت جهانی طلا دارد. وستون می‌گوید: «بی‌ثباتی‌های سیاسی می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در هفته‌های آینده داشته باشد. به‌نظر می‌رسد مردم اروپا در آستانه توفان بزرگی قرار دارند. البته مردم اروپا هنوز انتظار ندارند که مارین لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی برسد و بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال پیروزی مانوئل ماکرون، نامزد مستقل و میانه‌رو در انتخابات فرانسه بیش از 70 درصد خواهد بود. اگر پیش‌بینی‌ها نادرست باشد، همان‌طور که در گذشته نیز شاهد آن بودیم، به‌خصوص در مورد همه‌پرسی برگزیت و نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، این مساله می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضا و قیمت طلا شود. حتی ممکن است رابطه مستقیمی بین دلار و قیمت طلا برقرار شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران بین‌المللی اقدام به فروش یورو و خرید دلار خواهند کرد.»

    یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها درباره انتخابات فرانسه، وضعیت بدهی‌های این کشور است. اگر لوپن پیروز نهایی انتخابات شود، قول داده است تا فرانسه را از منطقه یورو خارج کند. میزان بدهی‌های فرانسه به بیش از 8/ 1 تریلیون دلار رسیده است. 80 درصد بدهی‌های فرانسه تحت قوانین بین‌المللی قرار ندارد و این بدهی‌ها به فرانک تبدیل خواهد شد. تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی فرانسه می‌تواند موجب افزایش چشمگیر قیمت جهانی طلا شود. وستون پیش‌بینی می‌کند که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1195 تا 1264 دلار در نوسان باشد.

    روند کوتاه‌مدت

    در اتفاقی نادر، اولین روز هفته جدید بازارهای جهانی با نخستین روز کاری بازارهای داخلی در سومین هفته فروردین مطابق خواهد بود. دوشنبه، سومین روز از ماه آوریل آغازگر هفته‌ای است که در آن داده‌های مهمی از بازار کار آمریکا منتشر خواهد شد. روز جمعه، گزارش اشتغالزایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مارس مورد توجه بازارها قرار خواهد گرفت که بدون تردید روندها را نیز متاثر خواهد کرد. آخرین نظرسنجی‌های کیتکو درباره روند کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که هم سرمایه‌گذاران خرد و هم کارشناسان حرفه‌ای انتظار افزایش قیمت‌ها را دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 9 نفر معادل 50درصد پاسخ دهندگان، افزایش و 4 نفر معادل 22درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند، 5 کارشناس نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 1205 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 723 نفر معادل 60درصد، افزایش و 305 نفر معادل 25 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید پیش‌بینی کرده‌اند. 177 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. کیتکو نوشته است که تا این مقطع از سال 2017، 9 پیش‌بینی از 12 پیش‌بینی کارشناسان درست از کار درآمده که نشان می‌دهد تحلیلگران در 75 درصد موارد تشخیص درستی داشته‌اند در حالی که سرمایه‌گذاران خرد در 58 درصد موارد درست پیش‌بینی کرده‌اند. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان را به همراه رویدادها و داده‌های مهم هفته پیش‌رو خواهید داشت.

    برچسب ها