عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه :

دولت بداند، توافق هسته‌ای معجزه نمی‌کند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مشکل کنونی بورس، نبود قدرت پیش‌بینی در بازار سهام است و دولت برای خروج اقتصاد از رکود باید لایحه خروج از رکود را ملاک عمل خود قرار دهد و به امید توافق هسته ای و رفع تحریم ها برای معجزه در اقتصاد کشور نباشد.

دولت بداند، توافق هسته‌ای معجزه نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از  تسنیم ، محمد قصری با اشاره به این که سیاست‌های انقباضی دولت یکی از دلایل اصلی رکود اقتصادی و در نتیجه افت ادامه دار شاخص و قیمتها در بازار سرمایه است گفت: دولت یازدهم در دو سال گذشته هدف‌گذاری‌های کلان اقتصادی خود را بر مهار تورم متمرکز کرده است که البته هر چند اعمال سیاست‌های انقباضی پولی و انضباط مالی در آغاز فعالیت این دولت به مهار تورم منجر شد اما در شرایط کنونی ادامه این سیاست‌ها به عمیق شدن رکود و در نتیجه زیاندهی بنگاههای تولیدی و بورس منجر شده است.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چند دولت به هر قیمتی در حال حاضر آن هم تا حدودی موفق به کنترل تورم شده است، با این حال وزرای دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور باید فکری به حال خروج اقتصاد از رکود سنگین کنونی کنند.
    وی ادامه داد: سیاست‌های رکودزدایی در همه جای دنیا تابعی از علم اقتصاد است که می‌تواند با فراهم کردن امکان ورود منابع بیشتر، نقدینگی را در جامعه به حرکت درآورد.
    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در شرایطی که اقتصاد دچار رکود شده و اقدام عملی نیز توسط دولت برای خروج آن از رکود دیده نمی شود و همه منتظر فاز اجرایی توافق و رفع تحریم ها هستند تا با این اتفاق معجزه ای در اقتصاد کشور رخ دهد و نگرانی از وضعیت کنونی موجب شدت یافتن ریسک‌گریزی معامله‎گران در بورس شده که ریزش دسته جمعی سهام در گروه‌های مختلف بازار سهام در ماههای گذشته را به دنبال داشته است.
    وی با تاکید بر این که نباید به دنبال معجزه در توافق هسته ای بود و اقتصاد مقاومتی شاه کلید خروج اقتصاد از رکود است اذعان داشت: هر چند این روزها قیمت‌ سهام شرکتها به کف خود رسیده است و در سطح ارزنده‌ای قرار گرفته، اما فروش های هیجانی در بورس کماکان مشاهده می شود.
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: نبود قدرت پیش‌بینی مسیر حرکتی بازار سهام را در کوتاه مدت برای سرمایه گذاران در بورس غیرممکن کرده است که بخشی از آن به زمان بر شدن لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن توافق هسته ای باز می گردد و بخشی دیگر آن نیز مربوط به سیاستهای خروج از رکود و برنامه های نامشخص اقتصادی دولت است که موجب تداوم رکود اقتصادی از یک سو و افزایش ابهامات و ریسک‌گریزی سهامداران در بورس از سویی دیگر شده است.
    وی تصریح کرد: در حال حاضر ابهامات موجود در برنامه های اقتصادی دولت بر بازار سرمایه نیز تاثیر گذاشته است که می توان آن را به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش‌ بی‌اطمینانی و ریسک‌گریزی در بورس قلمداد کرد.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بزرگترین درد فعلی سرمایه گذاران در بورس عدم پیش بینی آینده و کوتاه مدت معاملات بازار است که شرایط فعلی اقتصاد امکان تحلیل را از آنها گرفته است و معامله گران ترجیح می‌دهند از ورود به بازار و پذیرش ریسک پرهیز کنند.
    وی در پاسخ به این پرسش که اعتماد سهامداران در بورس چگونه ایجاد می شود اظهار داشت: همه می دانند با رفع تحریم ها در بلندمدت، شرایط بنگاههای تولیدی و صنایع و در نتیجه بورس بهبود خواهد یافت؛ اما مشکل کنونی بازار سرمایه، ریسک‌گریزی سهامداران در کوتاه‌مدت است که حل این ابهام نیازمند سپری شدن زمان است و از همه مهمتر چاره کار را باید در این دانست که دولت لایحه خروج از رکود را ملاک عمل خود قرار دهد و به امید توافق هسته ای و رفع تحریم ها برای معجزه در اقتصاد کشور نباشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها