عصر خودرو

حذف صفر از اسکناس‌ها شاید دو سال دیگر

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رفروم پولی ایران حداقل دو سال دیگر زمان لازم دارد گفت: ارز جایگزین دلار باید نقش اساسی در تجارت خارجی داشته و از ثبات لازم برخوردار باشد.

حذف صفر از اسکناس‌ها شاید دو سال دیگر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از مهر ، ولی الله سیف درباره حذف صفر از پول ملی و اینکه این موضوع در بودجه سال جاری دیده نشده است، گفت: در دولت مصوبه ای برای حذف صفر نداشتیم و قصد چنین کاری را نداریم.

    وی افزود: بانک مرکزی لایحه ای به دولت فرستاد که هنوز هم در دست بررسی است که در یکی از مواد آن مطرح شده بود واحد پول ایران چیست؟ در اینجا بحث شد که وقتی مردم واحد پول ایران را تومان می شناسند، چرا ریال بگوییم؟ لذا در این ماده آمد که واحد پول ایران تومان باشد. البته این هم هنوز قطعی نشده و باید به مجلس برود؛ لذا برای حذف صفر برنامه ای نداشتیم.

    امکان حذف صفر، دو سال آینده

    رئیس کل بانک مرکزی، توضیح داد: بدلیل انباشتی از تحریم های سالهای گذشته موجب شده تعداد صفر های اسکناس ها زیاد شود و حذف صفر در زمانی امکانپذیر خواهد که از ثبات و پایداری تورم تک رقمی اطمینان پیدا کنیم.

    وی با بیان اینکه شاید ظرف یکی دو سال آینده شرایط خوبی برای حذف صفر باشد، گفت: با توجه به روند تورم تک رقمی که شاهد آن هستیم، با استمرار این روند در دو یا سه سال دیگر شرایط برای حذف صفر فراهم می شود.

    سیف همچنین درباره تغییر ارز گزارش دهی و در پاسخ به این سوال که چه ارزی جایگزین دلار خواهد شد؟ گفت: مشغول بررسی هستیم و این مو ضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار داد . مهم این است چه نوع ارزی جایگزین شود.

    چه ارزی جایگزین دلار می شود

    رئیس کل بانک مرکزی، افزود: ارزی که می خواهد جایگزین شود باید باید دو ویژگی داشته باشد، یکی آنکه در صادرات و واردات کشور ما نقش اساسی و سهم بالاتر داشته باشد و دیگر آنکه آن ارز خودش از ثبات و استحکام لازم برخوردار باشد؛ لذا همکاران ما دارند این موضوع را بررسی می کنند.

    وی همچنین درباره عدم تعامل و مراوده بانکهای بزرگ جهان با بانکهای کشور و استمرار مشکلات بانکی  گفت: یکی از مشکلات بانکهای ما صورت های مالی بانکها است که از شفافیت لازم برخوردار نیست.

    موانع تعاملات بانکی

    سیف افزود: یکی دیگر از اشکالات ما عدم تعادل ترازنامه ای و مالی بانکهاست. یکی دیگر از موانع بر می گردد به استانداردهای عملیاتی بانکی که بایستی در بانکها اجرا شود. یکی از موارد دیگر بر می گردد به مقررات مبارزه با پولشویی و ضد تامین مالی تروریست که اینها استانداردهای روز دنیا است و تا زمانی که بانکهای ما مجهز به این موارد نباشند بانکهای دیگر حاضر به همکاری با آنها نیستند.

    رئیس کل بانک مرکزی، در پاسخ به این سوال که آیا نرم افزارها ضد تروریسم و پولشویی در بانکها نصب شده است؟ گفت: کارهایش به تدریج انجام می‌شود.

    برچسب ها