عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه¬گذاری هدف حافظ تاکید کرد:

اصرار دولت بر انتشار اوراق بدهی از دلایل مهم عدم رونق بورس

عصر بازار- تداوم رکود اقتصادی و نرخ سود سپرده¬های بالا ناشی از بحران نقدینگی در بانک¬ها و از همه مهم¬تر اصرار دولت بر انتشار اوراق بدهی که از نظر حجم و نرخ بازار سهام را متاثر ساخت از دلایل مهم عدم رونق معاملات بورس در سال ۹۵ به شمار می¬روند. از لحاظ سیاسی نیز انتخاب ترامپ باعث شد تا بازار با شوک کاهشی همراه گردد.

اصرار دولت بر انتشار اوراق بدهی از دلایل مهم عدم رونق بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، حمید یثربی فر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه¬گذاری هدف حافظ در گفت¬وگو با " عصر بازار" به بررسی عملکرد بازار سرمایه در سال 95 پرداخت و گفت: بازار سرمایه در سال 95 روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشت. بازار سال 95 در حالی آغاز شد که تحت تاثیر اجرایی شدن برجام و ورود نقدینگی به بورس سهامداران در سه ماهه زمستان 94 بازدهی فوق¬العاده کسب کرده بودند تقریباً کمتر شخصی این پیش¬بینی را داشت که بعد از اجرای برجام رشد بازار به سرعت متوقف گردد اما رشد شتابان قیمت سهام در برخی صنایع نظیر صنعت خودرو از یک طرف و برآورده نشدن انتظارات از اجرای برجام از طرف دیگر از همان ابتدای سال روندی متفاوت با زمستان 94 رقم زد.
    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه¬گذاری هدف حافظ در بررسی مهم¬ترین دلایل رکود و عدم رونق در سال 95 اظهار کرد: تداوم رکود اقتصادی و نرخ سود سپرده¬های بالا ناشی از بحران نقدینگی در بانک¬ها و از همه مهم¬تر اصرار دولت بر انتشار اوراق بدهی که از نظر حجم و نرخ بازار سهام را متاثر ساخت از دلایل مهم عدم رونق معاملات بورس در سال 95 به شمار می¬روند. از لحاظ سیاسی نیز انتخاب ترامپ باعث شد تا بازار با شوک کاهشی همراه گردد.
    وی ادامه داد: تنها مقطعی که شاهد رشد متعادل بازار در سال جاری بودیم مربوط به اوایل تابستان تا آبان ماه بود. یکی از مهم¬ترین دلایل این اتفاق به رشد قیمت¬های جهانی در حوزه کومودیتی باز می-گردد. نیاز روز افزون چین به مواد اولیه در حوزه سنگ آهن و فولاد به دلیل حفظ رشد اقتصادی این کشور و توافق نفتی اوپک از مهم¬ترین دلایل رشد قیمت¬ها در این مقطع بود. اینها و دلایل دیگر قیمت کومودیتی را در سطح بالاتری قرار داد و با توجه به کومودیتی محور بودن صنایع بورسی، اثرات آن نیز تا حدودی زیادی بر سودآوری شرکت¬ها و قیمت سهام در این حوزه نمایان گشت.
    یثربی¬فر در خصوص توقف نمادها به مدت طولانی در بازار سرمایه گفت: بسته شدن طولانی مدت نماد بانک¬ها نیز اتفاق مهمی بود که در سال جاری رخ داد که با فشارهایی که بانک مرکزی به بانک¬ها در جهت شفاف کردن صورت¬های مالی و اخذ ذخایر اضافی آورد، در نهایت زیان سنگین بانک¬های مهم و بازگشایی فاجعه بار آن¬ها را در تابلوی معاملات رقم زد. اتفاقی که بسیاری از صندوق¬های سرمایه¬گذاری را تحت تاثیر خود قرار داد و بسیاری از سرمایه¬گذاران را از این صنعت و حتی از کل بازار رویگردان کرد.
    این کارشناس بازار به تغییرات در سطح مدیریتی بورس نیز اشاره و بیان کرد: بازار در سال 95 در حوزه مدیریتی نیز تغییرات مهمی را تجربه کرد. محمد فطانت که در سال 93 جایگزین صالح آبادی شده بود در مرداد ماه استعفا داد و شاپور محمدی سکاندار بورس شد.
    وی در آخر به تفاوت دوران مدیریتی فطانت و محمدی پرداخت و گفت: نوسانات شدید شاخص بورس و فشار¬های خارجی عمدتاً از جانب سهامداران حقیقی و حقوقی از مهم¬ترین دلایل این جابجایی¬ها بود. تغییر و تحولات بنیادی بازار مانند توسعه صندوق¬های مشترک سرمایه-گذاری و تدوین قوانین مهم و جامع بازار سرمایه که در دوران صالح آبادی آغاز شده بود در دوره کوتاه زمامداری فطانت این ادامه داشت، اما کوتاه بودن دوره ریاست ایشان، مجالی برای به ثمر نشستن این تغییرات نداد. شاید بتوان تنها دستاورد مهم دوران زمامداری فطانت را انتشار شاخص قیمت بورس ارزیابی نمود. فعالان بازار شاخص کل را به دلیل دارا بودن بازده و سود نقدی، واقعی نمی¬دانستند و مدت¬ها بود که خواستار انتشار شاخصی واقعی بودند. در ادامه تنها چند ماه از دوران ریاست شاپور محمدی نمی گذرد، اما رفتار و تعامل ایشان با فعالان بازار نشان داد که احتمالاً شاهد تغییرات پایه¬ای بیشتری را در دوران ریاست ایشان خواهیم بود. به عنوان مثال اقداماتی که ایشان در حوزه شفافیت ناشران بورسی در حوزه ارائه گزارشات ماهانه و سایر گزارشات ارسالی شرکت¬ها شاهد بودیم از اقدامات مهم دوره زمامداری ایشان ارزیابی می¬گردد، هر چند هنوز انتقادات فراوانی نسبت به روند باز و بسته شدن نمادهای بورسی و توقف طولانی مدت نمادها از سوی فعالان بازار به ایشان وارد شده است، اما به نظر می¬رسد با توجه به تعامل زیاد ایشان با فعالان بازار شاهد تغییر تمامی قوانینی که مانعی بر سر نقدشوندگی و توسعه بازار است خواهیم بود.

    برچسب ها