عصر خودرو

صعود شاخص فرابورس به ارتفاع ۸۸۸ واحدی در نخستین هفته کاری سال جدید

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران، مبادلات نخستین هفته معاملاتی سال ۱۳۹۶ را در ارتفاع ۸۸۸ واحدی به پایان برد تا بدین ترتیب، روندی صعودی را در روزهای آغازین معاملاتی سال جدید به ثبت رساند.

صعود شاخص فرابورس به ارتفاع ۸۸۸ واحدی در نخستین هفته کاری سال جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از ایرنا ، این رشد در حالی محقق شد که آیفکس در روز معاملاتی پایانی سال 95 در سطح 875 واحدی ایستاده بود و توانست بازدهی نزدیک به 9 درصد را نسبت به ابتدای این سال رقم زند.
    در 5 روز معاملاتی هفته منتهی به 11 فروردین‌ماه سال 96 در بازارهای شش‌گانه فرابورس، شاهد نقل‌ و انتقال 755 میلیون ورقه به ارزش 7 هزار و 834 میلیارد ریال در 103 هزار نوبت داد و ستدی بودیم.
    در این میان بیش از 740 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 558 میلیارد ریال در بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) دست به دست شد. همچنین این هفته در بازار ابزارهای نوین مالی 15 میلیون ورقه به ارزش 6هزار و 275 میلیارد ریال نقل ‌و انتقال یافت.
    در همین حال از میان روزهای معاملاتی هفته‌ آغازین امسال در روز پنجم فروردین شاهد بیشترین ارزش و در روز 9 فرودین‌ماه شاهد بیشترین حجم معاملاتی بودیم.

    ** مس سرچشمه به بازار دوم فرابورس ایران ارتقا یافت
    در نخستین هفته معاملاتی امسال بازار دوم فرابورس ایران در روز ششم فروردین ماه میزبان شرکتی از زیرمجموعه ملی صنایع مس ایران به نام شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بود که به‌ عنوان هشتاد و چهارمین شرکت در این بازار در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.
    شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه اسفندماه سال گذشته به طور مشروط در بازار دوم پذیرش و ششم فروردین ماه 96 پس از احراز تمامی شرایط مدنظر هیات پذیرش در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.
    این شرکت که در گروه سرمایه‌گذاری‌ها زیرگروه سایر واسطه‌های مالی قرار دارد، سال 66 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و سال 92 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده است. سهام این شرکت نیز در سال مالی 92 در بازار پایه توافقی پذیرفته شده و در حال حاضر 14 شرکت زیرمجموعه دارد.
    موضوع فعالیت این شرکت با نماد «سرچشمه» حضور در بازار سرمایه، خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار شرکت‌ها و موسسات، مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید و یا خرید و تعهد سهام شرکت‌های موجود است.
    آخرین ترکیب سهامداران این شرکت شامل موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس به میزان 56 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس 8.7 درصد و سایر سهامداران حقیقی به میزان 35.3 درصد است.
    سرمایه این شرکت نیز به مبلغ یک ‌هزار و 600 میلیارد ریال منقسم به یک‌هزار و 600 میلیون سهم هزار ریالی است و آخرین افزایش سرمایه صورت‌گرفته در تاریخ دوازدهم خردادماه سال 95 طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده، از محل سود انباشته و مطالبات حال شده و آورده نقدی انجام شده و در تاریخ 27 آبان ماه سال 95 در اداره ثبت شرکت‌های رفسنجان ثبت و آگهی شده است.

    **رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام در آغاز سال 96
    در هفته‌ای که گذشت، در میان صنایع فرابورسی گروه پیمانکاری صنعتی توانست با سهم 13 درصدی از کل، رتبه نخست را از نظر ارزش معاملات به دست آورد و گروه‌های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی نیز با اختلاف کم و با دارا بودن 12 درصد از ارزش کل در جایگاه‌های بعدی ایستادند.
    در میان 10 صنعت برتر فرابورسی می‌توان نام گروه‌هایی از قبیل محصولات شیمیایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات؛ فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها را دید.
    همچنین رصد ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار حاکی از آن است که در تاریخ 11 فروردین‌ماه در میان بازارهای فرابورس ایران، بازار دوم با اختصاص سهم 43 درصدی از ارزش کل بازارها به خود، رتبه نخست را به لحاظ ارزش بازاری در اختیار دارد و بازار پایه و و اوراق بدهی نیز با دارا بودن سهم 27 و 18 درصدی از ارزش کل در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

    برچسب ها