عصر خودرو

اقتصاد دانش‌بنیان کشور به سمت استارت‌آپ‌های خارجی هدایت می‌شود

عصر بازار- مسئول مرکز گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی قرارگاه شهید باقری با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: مشکلی وجود دارد که اقتصاد دانش‌بنیان در کشورمان به سمت استارت‌آپ‌هایی می‌رود که مشخص نیست چه کسانی آنها راه‌اندازی می کنند.

اقتصاد دانش‌بنیان کشور به سمت استارت‌آپ‌های خارجی هدایت می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از دانشجو ، کرمی، مسئول مرکز گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی قرارگاه شهید باقری با اشاره به اینکه علم و فناوری زمانی می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر باشد که نگاهمان به توسعه تکنولوژی بومی باشد، تصریح کرد: توسعه تکنولوژی بومی با توجه به دانشگاه ها و استفاده از توان دانشمندان کشورمان محقق می شود؛ البته در حوزه اقتصاد دانش بنیان اقداماتی صورت گرفته، اما تا حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.


    مسئول مرکز گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی قرارگاه شهید باقری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان یکی از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی است، افزود: مشکلی که در این حوزه وجود دارد این است که اقتصاد دانش بنیان در کشورمان به سمت استارت آپ هایی می رود که مشخص نیست چه کسانی آنها راه اندازی می کنند.


    کرمی با بیان اینکه ورود استارت آپ ها و شرکت های مانند TAP30 ،Snap و دیجی کالا به کشورمان موجب شده تا سرمایه های کشورمان به خارج از کشور گسیل شوند و این در حالی است که این توانایی وجود دارد که اجازه ندهیم این سرمایه ها از کشورمان خارج شوند، اضافه کرد: در دانشگاه های مختلف کشورمان تیم ها و جوانانی وجود دارند که اختراعات زیادی داشته اند و اگر این اختراعات به مرحله تجاری سازی و تولید انبوه برسند، می توانند از یک سو بازار خوبی را در داخل کشور پیدا کنند و از سوی دیگر صرفه جویی ارزی را رقم بزنند؛ اما چون دولت اعتمادی به جوانان و فرهنگ ما می توانیم، ندارد هنوز از این ظرفیت استفاده ای نشده است.


    وی در بخش دیگری از اظهارات خود به عملکرد بد اقتصادی دولت در راستای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان کرد: دولت هر اقدامی را که شاید در راستای اقتصاد مقاومتی نیز نباشد به عنوان اقتصاد مقاومتی معرفی می کند. به عنوان نمونه در برنامه اقتصاد مقاومتی دولت بر تولید بیشتر نفت خام تاکید شده است. نکته طنز قضیه این است که دولت خام فروشی نفت را به اسم اقتصاد مقاومتی مطرح کرده است.


    مسئول مرکز گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی قرارگاه شهید باقری گفت: اتکای بیشتر به نفت خام در برنامه دولت به آن اشاره شده و نکته طنز قضیه این است که خام فروشی نفت را به اسم اقتصاد مقاومتی مطرح کرده اند.


    کرمی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی توسط رئیس جمهور پس از فرمان رهبر معظم انقلاب، اضافه کرد: این ستاد برنامه هایی را در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کرد اما نکته قابل تامل این است که تمام برنامه های ارئه شده جزو برنامه هایی هستند که دولت ها سالانه آنها را اجرا می کنند. واقعیت این است که دولت هر اقدامی را که انجام می دهد آن را در راستای اقتصاد مقاومتی معرفی می کند.


    وی با بیان اینکه دولت برنامه های کلی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب پیش از دولت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده بودند، اضافه کرد: در برنامه اقتصاد مقاومتی دولت، برنامه های کلی مانند رونق تولید داخلی مطرح شده؛ اما مشخص نیست که این رونق چگونه و توسط چه کسانی و سازمان هایی باید ایجاد شود.

    برچسب ها