عصر خودرو

بازار نامتعادل است

عصر بازار- سال ۹۶ انتخابات ریاست جمهوری ایران را در راه داریم که بدون شک در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار است. با این حال اگر سال ۹۶ هم روال بالا بودن نرخ سود بانکی¬ها ادامه داشته باشد، به دلیل تنبلی و ناآگاهی مردم در سرمایه¬گذاری و به صرفه نبودن تولید در چنین اقتصادی، شاهد رکود نه تنها در بازار سرمایه بلکه در تمامی بازارها هستیم.

بازار نامتعادل است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، شهریار شهمیری، مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در خصوص شرایط اقتصاد و بازار سرمایه اظهار کرد : سال 95 را می¬توان از دو منظر بررسی کرد. در نگاه نخست از دیدگاه جهانی شرایط پسابرجام در ابتدای سال، نوید اتفاقات خوبی برای بازار سرمایه داشت. در واقع انتظار می¬رفت که لغو تحریم¬ها در روند بهبودی شرکت¬ها اثرگذار باشد.
    وی ادامه داد: البته به طور مسلم برای پاک شدن اتفاقات قبل از برجام سال¬ها زمان لازم است بنابراین ما شاهد افزایش سود¬آوری خاصی در گزارش عملکرد شرکت¬ها نبودیم. با این حال امیدواریم این مهم طی زمان و در سال¬های آینده به وقوع بپیوندد. همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برنده شدن ترامپ سبب سردرگمی در بازارهای جهانی شد که بازار ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود.
    شهمیری به حضور محمدی در مسند مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره و بیان کرد: از سوی دیگر از لحاظ داخلی هم بحث تغییرات مدیریتی در سازمان بورس اوراق بهادار را داشتیم که امیدواریم تیم جدید مدیریتی سازمان بورس اوراق بهادار به ابزرهای نوین نگاه مثبت¬تری داشته باشد تا بتوانیم در آینده عمق بیشتری را برای بازار متصور شویم.همچنین از از دیگر مشکلات سال 95 کمبود نقدینگی شدید در بانک¬ها و بازار سرمایه بود.
    مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا در رابطه با انتشار اوراق بدهی و تاثیر آن در بازار سرمایه خاطر نشان کرد: نیمه اول سال جاری برای اوراق بدهی، خوب بود، در ابتدای سال که ابلاغیه کم شدن سود سپرده¬های بانکی ابلاغ شد، شاهد بهبود شرایط اوراق بدهی و معامله این اوراق به قیمت سقف و حتی بالاتر از قیمت اسمی بودیم اما در نیمه دوم سال پس از شکل¬گیری بحران نقدینگی و رقابت بانک¬ها که افزایش سود سپرده¬های بانکی را در پی داشت؛ متاسفانه چالش جدی برای اوراق بدهی ایجاد و سبب بالا رفتن سود این اوراق شد. با این اوصاف می¬توان گفت تا زمانی که نرخ سپرده¬های بانکی بالا باشد، بازار تنظیم نمی¬شود. البته در اقتصادی که نرخ تورم 9 درصد و سود سپرده¬های بانکی 25 درصد باشد طبیعی است که بازار نامتعادل باشد.
    شهمیری در پایان در بررسی وضعیت بازار سرمایه در سال 96 اضافه کرد: سال 96 انتخابات ریاست جمهوری ایران را در راه داریم که بدون شک در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار است. در نهایت می¬توان گفت اگر سال 96 هم همین روال بالا بودن نرخ سود بانکی¬ها ادامه داشته باشد، به دلیل تنبلی و ناآگاهی مردم در سرمایه¬گذاری و به صرفه نبودن تولید در چنین اقتصادی، شاهد رکود نه تنها در بازار سرمایه بلکه در تمامی بازارها هستیم.

    نویسنده: شهریار شهمیری – مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا
    برچسب ها