عصر خودرو

۲ سناریو در برابر دورنمای اقتصاد سیاسی بازار سهام

بورس در انتظار چیست؟

عصر بازار: بازار سهام در مواجهه با ریسک سیستماتیک دیرین خود این روزها در میان بیم و امید سهامداران، به دورنمای روشن تری از ریسک‌های سیستماتیک خود خیره شده است.

بورس در انتظار چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سید محمد سادات ضمن ابراز خوش‌بینی از چشم انداز کنونی بورس، پیرامون اوضاع فعلی بازار سرمایه و پیش بینی از دورنمای ریسک سیستماتیک آن در فضای سیاست بین المللی گفت: بازار سهام در طول بیش از یک دهه همواره نسبت به موضوع تحریم ها و تبعات ناشی از آن بر سودآوری شرکت ها با حساسیت بالایی مواجهه شده و اکنون با افزایش خوش بینی ها نسبت به موفقیت مذاکرات هسته ای و امکان رفع تحریم های خصمانه غرب به رشد سوداوری شرکت ها در دوره پسا تحریم امید وار تر شده است.
    این کارشناس بازار سرمایه ایران با بررسی ریسک های سیستماتیک حاکم بر بازار سهام گفت: در این زمینه بدبینانه ترین سناریو می تواند بر این موضوع دلالت کند که طرف های مذاکره ضمن اعلام توافق بر سر دو موضوع مشخص، حل مابقی مسائل را به آینده موکول کنند.

    در این بین آنچه بیش از همه برای بازار سهام اهمیت خواهد داشت اینکه در این سناریوی بد بینانه تا چه حد ریسک های سیستماتیک بازار آزاد و حل خواهد شد. چرا که عمده نگرانی های بازار سهام در یک دهه گذشته عدم امکان نقل و انتقال ارز و همچنین بلوکه شدن درآمدهای ارزی کشور در آن سوی مرزها بوده که در صورت رفع این دو محدودیت برآیند کلی این توافق برای بازار سرمایه مثبت خواهد بود.

    وی افزود: در سناریوی دوم چنانچه علاوه بر آزاد شدن دارایی های بلوکه شده ایران و برچیده شدن محدودیت سوئیفت بانکی موضوع رفع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد توافق قرار گیرد، آثار قوی تری از این توافق برای بازار سها م شاهد خواهیم بود. همچنین درباره خرید و فروش نفت خام چنانچه سقف مشخصی برا سرمایه گذاری در این حوزه را برای ایران بلامانع بدانند باید گفت در مجموع بازار سهام با مشکل چندانی از موضوع تحریم ها مواجه نخواهد بود.

    سادات با پیش بینی برآیند آثار مثبت ناشی از توافق نسبی هسته ای با غرب ، عنوان کرد: در صورت تحقق دو انتظار نخست یعنی آزاد شدن دارایی های ارزی بلوکه شده ایران و نیز رفع تحریم مبادلات ارزی سوئیفت می توان رشد 10 درصدی بازار سهام را انتظار داشت، اما در صورت تحقق هر 4 انتظار بازار یعنی افزوده شدن موضوع رفع تحریم‌های شورای امنیت و مجاز بودن سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایران تا سقفی مشخص دیگر هیچ نگرانی برای بازار سرمایه وجود نخواهد داشت و بازار سهام به انتظار خود از مذاکرات دست خواهد یافت.

    این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: توافق هسته ای یا نسبی است یا جامع اگر توافق نسبی باشد، موضوع مفاد آن برای بازار سرمایه اهمیت خواهد داشت، اما اگر جامع باشد آثار مثبتی بر بازار سرمایه بر جای خواهد گذاشت. منتهی این پرسش برای بازار بوجود می آید که آثار مثبت توافق بر بازار سرمایه تا کجا ادامه دارد؟

    وی ادامه داد: انتظارها حاکی از رشد 25 درصدی بازار سهام پس از توافق جامع هسته ای است، اما پس از برجای گذاشتن این بازدهی بر کلیت معاملات در ادامه تنها سهم هایی در بازار با رشد قیمت روبرو خواهند بود که از توافق هسته‌ای بتوانند تاثیر مستقیم بیشتری را جذب کنند، از جمله این گروه هایی که در بازار سهام می توانند چنین رشدی را تجربه کنند صنایع حمل و نقل و دریایی، خودرو و بانکی ها هستند و صنایع دیگری همچون سیمانی ها یا فولادی ها به دلیل تاثیر متغیرهای بنیادین خود شاید در سال آینده بتوانند آثار آن را بر روی سودآوری خود نشان دهند.

    سادات با پیش بینی دورنمای بازار سهام پس از توافق جامع عنوان کرد: باید قبول کرد که بازار سهام از رکود اقتصاد تاثیر پذیرفته و توافق جامع می تواند از اوایل مهر ماه امسال امکان خروج از آن را فراهم آورد. به این ترتیب دولت نیز می تواند با تسویه مطالبات پیمانکاران و سایر صنایع زمینه خروج اقتصاد از رکود را کلید بزند. بر همین اسا روند خرید و فروش ها در بازار رونق خواهد گرفت و مردم با اعتماد بیشتری به شرایط اقتصادی خواهد نگریست.

    وی با شاره به وضعیت فعلی بازار سهام گفت: در حال حاضر برخی معامله گران باپذیرش ریسک بیشتر به دنبال خرید سهام هستند اما در مقابل تعدادی از سرمایه گذاران با تردید نسبت به اینده سهام خود را وگذار می کنند.

    به باور این کارشناس بازار سرمایه بازار سهام در موقعیت کنونی با احتیاط بیشتری گام برداشته و از طرفی نسبت به رفتار حقوقی ها با حدس و گمان مواجه است. همچنین نسبت به رفتار برخی اشخاص که به دنبال گذاشتن چوب لای چرخ متولیان بازار سرمایه هستند با بیم و امید می نگرد. این در حالی است که چنانچه بازار سهام نسبت به رفتار حقوقی ها و متولیان و سایر هیجان های آنی بتواند اعتماد بیشتری را جایگزین رفتار محتاط خود کند می توان انتظار رشد میانگین 500 میلیارد تومانی معاملات روزانه بازار سهام را انتظارداشت.

    برچسب ها