عصر خودرو

رئیس سازمان امور مالیاتی :

۵۰ درصد بودجه جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود

عصر بازار- رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سهم درآمدهای مالیاتی و عوارض از ۶ به ۸ درصد در سال جاری افزایش یافته و نزدیک به ۵۰ درصد بودجه جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود.

۵۰ درصد بودجه جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از باشگاه خبرنگاران ،در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه غرب علیه ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه جدید اقتصاد مقاومتی به ادبیات اقتصاد کشور اضافه و به فراخور زمان مورد بحث قرار گرفته است.

    اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار تحریم‌ها می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

    کمال تقوی نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به اهمیت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی اقتصاد بیان کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بحث قطع وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای مالیاتی یک موضوع جدی است.

    وی در ادامه افزود: در زمینه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه عمومی و جاری دولت و افزایش سهم GDP قدم‌های موثر برداشته شده است.

    رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه یادآورشد: سهم درآمدهای مالیاتی و عوارض از 6 به 8 درصد افزایش یافته و نزدیک به 50 درصد بودجه جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود.

    تقوی‌نژاد در ادامه یادآور شد: درآمدهای مالیاتی که از محل ارزش افزوده تامین می‌شود توانسته سالانه بیش از 10 تا 12 میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌ها برای فعالیت‌های عمرانی قرار دهد.

    وی با اشاره به برداشته شدن گام‌های بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی گام‌های مؤثر برداشته شده، ضمن اینکه شفافیت اقتصادی اصلاح سامانه‌ها، تکمیل و بهبود سامانه‌ها اطلاعاتی، اخذ اطلاعات دقیق از موعدیان جز برنامه‌های سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود.

    رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی علاج درد اقتصاد کشور است.


    اقتصاد مقاومتی؛ در بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کمک رسان است

    مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران درخصوص تحقق اقتصاد مقاومتی در گمرک افزود:  رهبر معظم انقلاب اسلامی، شعار‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی سال‌های اخیر را مسائل اقتصادی اعلام کرده و پس از راهبردهای اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، حماسه اقتصادی یعنی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند تا شاهد اصلاح نظام اقتصادی و افزایش مقاومت و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کشور باشیم.

    وی ادامه داد: ابلاغ این سیاست‌ها با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی، دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا صورت پذیرفته است.

    کرباسیان اظهار کرد: یکی از محورهای مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مزبور، اصلاح، نوسازی و مقاوم‌سازی نظام گمرکی است، در این راستا، رفع مشکلات درون سازمانی و برون سازمانی گمرک، در جهت بهبود ترکیب درآمدهای دولت و افزایش آن، تسهیل و روان‌سازی تجارت، حمایت از تولید ملی، توسعه صادرات، اشتغال و... از اهمیت شایانی برخوردار است.

    رئیس کل گمرک ایران با اشاره به نقش گمرک در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، دارای نقش، کارکرد و ویژگی‌هایی است که نقش و رونق تولید ملی و سرمایه گذاری و شفاف سازی و سالم سازی فعالیت‌های تجاری و گمرکی و همچنین نقش سازنده در توسعه دیپلماسی تجاری و اقتصادی با سازمان‌های منطقه ای و بین المللی و شرکای تجاری نمونه‌ای از این موارد است.

    کرباسیان عنوان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران از طریق ارتقای سطح تعامل و همکاری با سازمان‌های همجوار، منطقه‌ای و بین‌المللی گمرکی، چابک‌سازی و نوسازی مستمر ساختار، تشکیلات و ظرفیت‌سازی و استانداردسازی فرآیند‌ها و تسهیل تشریفات گمرکی به عنوان مرزبان تجاری و اقتصادی و مسؤول اعمال حاکمیت دولت در تسهیل تجارت خارجی، نقشی پیشرو، پیشران و موثر در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و تسهیل و گسترش صادرات، ترانزیت، گردشگری و افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع موانع تجاری و گمرکی فراروی فعالان اقتصادی، بخش صنعت وتجارت ایفا می‌کند.

    وی گفت: شفاف‌سازی فعالیت‌های تجاری و گمرکی، استیفای کامل حقوق دولت، ارتقای سطح تعامل و همکاری با سازمان‌های هم‌جوار، منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای نقش گمرک در سیاستگذاری‌های اقتصادی و تجاری و... می‌تواند در جهت گیری‌ها و رویکردهای کلان گمرک ایران در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد.

    12 هزار میلیارد تومان از محصولات بورس کالا درسال جاری مورد معامله قرار گرفته است

    حامد سلطانی نژاد در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی در بورس کالا افزود: هرکالایی در بورس کالا دریک سیستم شفافی مورد معامله قرار می‌گیرد و همچنین یکی از سیاست های مد نظر در اقتصاد مقاومتی است، درحالی که شفافیت و ارائه محصولات در یک بستر باید منظم و شفاف باشد، چرا که محصولاتی که در بورس کالا پذیرفته شدند توانسته اند مأموریت شفاف سازی را به نحو احسن انجام دهند.

    مدیر عامل بورس کالای ایراندر پاسخ به این پرسش که بورس کالا چقدر موفق به توسعه صادرات غیرنفتی ما همچون پسته و زعفران و محصولات فرآورده نفتی همچون قیر، گوگل و محصولات صنعتی همانند سنگ آهن و رینگ صادراتی بورس کالای ایران شده اظهار کرد: حدود 30 درصد از محصولات بورس کالای ایران بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان از محصولاتی که درسال 95 مورد معامله قرار گرفته محصولاتی است که در رینگ صادراتی مورد معامله قرار گرفته و توانسته به تسهیل صادرات این محصولات در کشور کمک کند.

    به گفته سلطانی نژاد برای پسته هم این انتظار می‌رود که بازار منسجم داخلی بوجود آید و بتوانیم به سمت بازار بین المللی حرکت کنیم.


    اجرای اصل 44 یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی است

    میرعلی پوری حسینی رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی در سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به معنای آن است که کار تصدی گری به مردم واگذار شود به عبارتی اقتصاد براساس تلاش‌های مردم و بخش خصوصی بنیان گذاشته شود نه براساس فعالیت‌های دولت و پول هایی که دولت می‌آورد.

    رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: هرچقدر خصوصی سازی بتواند واگذاری انجام دهد و اقتصاد را به سمت مردمی بودن بخش خصوصی سوق دهد به همان اندازه موفق عمل کرده است.

    وی ادامه داد: درخصوص واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی تلاش می‌شود که قیمت گذاری و عرضه داشته باشیم چرا که قیمت‌ها باید به گونه‌ای باشد که رقابت پذیر باشد و سعی کردیم از هیچ تلاشی دراین زمینه دریغ نکنیم.

    گفتنی است، بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی است که با بکارگیری سرمایه خود و جذب و مشارکت سرمایه‌های غیردولتی، استفاده بهینه از منابع انسانی و اعمال مدیریت کار آمد، ضمن ایفاء نقش خود در رشد اقتصادی و صنعتی کشور، می‌تواند اهداف توسعه‌ای دولت را محقق نماید.

    اقتصاد مقاومتی می‌تواند اهداف بلند مدت را مهیا سازد

    امید علی پارسا رئیس مرکز آمار در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص میزان موفقیت مرکز آمار به تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: افزایش کارایی و اثربخشی آمار و همچنین استفاده از اینترنت و تبلت در سرشماری نفوس و مسکن به جای روش‌های سنتی از برنامه‌های مرکز آمار بوده، چرا که باعث کاهش حدود 50 درصد از هزینه‌های اجرایی در مرکز آمار شده است.

    وی در ادامه افزود: مرکز آمار توانسته به تحقق اقتصاد مقاومتی نزدیک شود، چرا که اولین و مهترین برنامه در آمار، سرشماری نفوس و مسکن بود که تقریبا تمام کشور برای سرشماری بسیج شده بودند.

    پارسا در پایان عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی، یعنی الویت بندی کار‌ها در دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه ها، چرا که اقتصاد مقاومتی امری جدی در هر سازمانی تلقی می‌شود و تمام سازمان‌ها باید تلاش خود را برای رسیدن به این هدف عالی بکار گیرند.

    برچسب ها