عصر خودرو

احتمال تمدید ۶ ماهه توافق «فریز نفتی»

عصر بازار- روزنامه ایران در گزارشی با اشاره به تبعیت ۹۴ درصدی اوپکی‌ها و غیر اوپکی از توافق کاهش تولید، نوشت: تولید‌کنندگان اوپک و غیر اوپک تمایل دارند که توافق «فریز نفتی» را برای ۶ ماه دیگر تمدید کنند.

احتمال تمدید ۶ ماهه توافق «فریز نفتی»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری ”عصربازار“ به نقل از ایران ، در ادامه این گزارش می خوانیم: این خبری است که خبرگزاری‌های مهم دنیا در چند روز اخیر به صورت مفصل به آن پرداخته‌اند و البته از صحبت‌های مقامات نفتی اعضای اوپک و غیر اوپک نیز بر می‌آید که چنین چیزی رخ خواهد داد.

    سازمان کشورهای صادر کنننده نفت (اوپک) و دیگر تولید‌کنندگان بزرگ از جمله روسیه در ماه دسامبر سال گذشته توافق کردند که تولید روزانه نفت خود را در نیمه نخست سال‌جاری میلادی حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند تا میزان ذخایر جهانی نفت کاهش یابد و قیمت‌ها تقویت شود.

    اما ایران توانست سایر تولید‌کنندگان را متقاعد سازد که به دلیل کاهش سهمش از بازار در دوران تحریم‌ها، باید حق داشته باشد به صورت تدریجی تولید خود را افزایش دهد و سهم از دست رفته‌اش را باز یابد.

    مذاکرات کنونی برای تمدید این توافق که تا حدودی بهبود قیمت‌ها در بازار را در پی داشت اکنون وارد مرحله جدی تری شده است و به نظر می‌آید که همه طرف‌ها در نظر دارند که تغییری در شرایط آن به وجود آورند. در عین حال در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به روسیه نیز در این خصوص مباحثی صورت گرفت و دو طرف بر همکاری در این زمینه تأکید کردند.

    رؤسای جمهور ایران و روسیه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، دو کشور متعهد شده‌اند تا تلاش‌ها برای محدود کردن تولید نفت و تثبیت بازارها را ادامه دهند. بر اساس بیانیه‌ای که توسط حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری ایران و روسیه منتشر شده: «ایران و روسیه به همکاری‌ها در این حوزه (کاهش تولید) ادامه خواهند داد تا بازار جهانی انرژی تثبیت گردد و از رشد اقتصادی با ثبات اطمینان حاصل شود.»

    **بیانیه کمیته مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک
    از سوی دیگر رایزنی‌های اوپک و غیر اوپک برای تمدید توافق فریز نفتی در جریان است و کمیته مشترک دو طرفه در حال برقراری جلسات مختلف است. در آخرین جلسه از این دست، کمیته مشترک وزیران کشورهای تولید‌کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک در بیانیه‌ای اعلام کردند گزارش‌ها حاکی از سطح بالای پایبندی به توافق کاهش تولید و پیشنهاد برای تمدید 6 ماهه آن است.

    تحلیلگران نفتی معتقدند که نبود تمدید فوری می‌تواند قیمت نفت را کاهش دهد. هری تچیلینگوئیریان، رئیس بخش راهبرد کالاهای اساسی بانک بی‌ان‌پی پاریباس در لندن معتقد است: «کنار گذاشتن پیشنهاد تمدید کاهش تولید احتمالاً به ناامیدی گسترده و احتمال تسویه بیشتر در معاملات منجر خواهد شد که می‌تواند قیمت‌ها بیشتر کاهش دهد.»

    اسام المرزوق، وزیر نفت کویت هم گفت: «هرکشوری آزاد است که بگوید از تمدید توافق حمایت می‌کند یا نه. درصورتی‌که همه از تمدید توافق حمایت نکنند، ما نمی‌توانیم توافق را تمدید کنیم.» وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان آوریل تصمیم گرفته شود.»

    **تبعیت 94 درصدی اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها از توافق کاهش تولید
    در حالی که مذاکرات چند جانبه در این راستا در جریان است، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه می‌گوید، میزان تبعیت اوپکی‌ها و غیر اوپکی از توافق کاهش تولید 94 درصد بوده است.

     الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه افزود، روسیه به کاهش روزانه 300 هزار بشکه از تولید خود تا پایان ماه آوریل متعهد است. وی گفت، انتظار دارد میزان ذخایر جهانی نفت در سه ماهه دوم امسال کاهش یابد.

    وی در ادامه گفت، در صورتی که قیمت جهانی نفت در سطح 50 تا 60 دلار باقی بماند، روسیه ممکن است در سال 2017 حدود 1.5 تریلیون روبل (25.9 میلیارد دلار) درآمد نفتی بیشتر کسب کند.

    وی گفت: انتظار دارد قیمت نفت برنت در سال 2017 به طور متوسط بین 50 تا 60 دلار باشد. نواک افزود: «اگر شرایط (بازار) بهتر شود، ما قطعاً... اکتشافات، حفاری‌ها و استفاده بسیار فعالانه‌تر از منابعمان را مورد توجه قرار خواهیم داد. قطب شمال جایگاه مهمی در تولید آینده نفت و گاز ما خواهد داشت.»

    **نفت گران شد
    اما در چند هفته اخیر قیمت نفت بعد از دوره‌ای افزایش نسبی روند کاهشی پیدا کرده است. مهم‌ترین دلیل این کاهش قیمت هم به افزایش ذخایر راهبردی امریکا بر می‌گردد که در این مدت حاکی از افزایش قابل توجهی بود. با این حال این روند کاهشی اکنون متوقف شده و دو روز است که قیمت‌ها باز هم روند افزایشی به خود گرفته‌اند.

     اخلال در عرضه نفت لیبی و گمانه زنی‌ها در مورد اینکه توافق کاهش تولید تا پایان امسال تمدید می‌شود موجب شد تا قیمت نفت امروز برای دومین جلسه متوالی افزایش یابد. بر اساس گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 29 سنت، معادل 0.6 درصد افزایش به 51 دلار و 62 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز 34 سنت، معادل 0.7 درصد رشد داشت و به 48 دلار و 71 سنت رسید. دیروز قیمت هر دو شاخص نفتی بیش از یک درصد افزایش داشت.

    به گفته یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت لیبی، تولید نفت از میادین غربی شراره و وفا توسط معترضان مسلح متوقف شده و میزان تولید نفت لیبی 252 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

    گرگ مک کینا، استراتژیست ارشد مؤسسه آکسی تریدر در این باره گفت: «کاهش تولید نفت (لیبی) در کنار اظهارات روز گذشته وزیر نفت ایران که گفته بود احتمالاً توافق کاهش تولید تمدید خواهد شد به افزایش قیمت نفت کمک کرده است.»

    **آینده توافق فریز و بازار نفت
    اما در حالی که بازارها با وجود کاهش تولید کمی رونق گرفته‌اند، همچنان با مازاد عرضه روبه‌رو هستند. همچنین انتظارات گسترده‌ای شکل گرفته مبنی بر اینکه توافق کاهش تولید در نیمه دوم امسال هم تمدید خواهد شد. با‌وجود افزایش اجماع تولید‌کنندگان بر سر تمدید توافق، اما همچنان بحث‌هایی در مورد استراتژی تولید‌کنندگان و بویژه اوپک برای برقراری توازن مجدد در بازار وجود دارد.

    در حالی که اوپک و بویژه عربستان تولید خود را کاهش داده‌اند، سایر تولید‌کنندگان در این طرح مشارکت ندارند و بسرعت در حال پر کردن شکاف ناشی از کاهش عرضه اوپک در بازار و به دست آوردن سهم بیشتر از عرضه هستند. بویژه در امریکا، تولید‌کنندگان نفت شیل از این فرصت برای افزایش تولید خود استفاده کرده‌اند. این وضعیت آینده بازار را کمی با ابهام روبه‌رو کرده است و البته کارشناسان امیدوارند با تمدید توافق فریز نفتی روند بهبود بازار ادامه پیدا کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو