عصر خودرو

از سوی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران صورت گرفت؛

توصیه موکد به سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار پایه

عصر بازار- معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران نسبت به رفتارهای هیجانی اخیر که منجر به تغییرات قیمتی سهام برخی از شرکت‌های درج شده در تابلو ب بازار پایه شده هشدار داد و اعلام کرد تداوم این روند منجر به اعمال محدودیت‌هایی برای انجام معاملات توسط ناظر بازار فرابورس خواهد شد.

توصیه موکد به سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار پایه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، اواخر سال گذشته همزمان با بازگشایی بالغ بر 130 نماد معاملاتی در بازار پایه جدید فرابورس ایران، راه‌اندازی تابلو «پایه ب» در فرابورس کلید خورد. امروز پس از گذشت حدود دو هفته کاری از راه‌اندازی این تابلو جدید همراه با تسهیل شرایط انجام معاملات، شاهد تغییرات قیمتی سهام برخی از شرکت‌های درج شده در تابلو «پایه ب» هستیم که به همین منظور، بهنام محسنی، معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران انتظاراتی را از سهامداران و فعالان در تابلو معاملاتی «پایه ب» مطرح کرد.

    محسنی عنوان کرد: پس از طبقه‌بندی بازار پایه به سه تابلو معاملاتی الف، ب و ج و تسهیل انجام معاملات در تابلو «پایه ب» و امکان دسترسی مستقیم تمامی معامله‌گران برخط به سامانه معاملاتی آن بازار، با وجود این موضوع که روند کلی معاملات در اکثر نمادهای معاملاتی روندی عادی را در پی داشته است، در برخی از نمادهای معاملاتی تابلو «پایه ب» شاهد رفتارهایی هیجانی و اتخاذ تصمیماتی بدون برنامه‌ریزی لازم هستیم.

    به گفته وی در کمتر از 10 درصد از مجموع معاملات نمادهای معاملاتی حاضر در تابلو «پایه ب»، شاهد رفتارهای هیجانی و روندهای غیر عادی هستیم که 90 درصد از شرکت‌های مذکور، مشمول شرایط درج در تابلو «پایه ج» هستند.

    معان عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران ادامه داد: با وجود این موضوع و به منظور فراهم ساختن فرصتی برابر برای تمامی شرکت‌های بازار پایه برای تطبیق شرایط خود با مفاد دستورالعمل‌های مربوطه، صرفا تا تاریخ 31/05/1396 در تابلو «پایه ب» قابل معامله هستند و در صورت عدم تطبیق شرایط خود با مفاد دستورالعمل‌ها و مصوبات مربوطه، از تاریخ 31/05/1396 به تابلو «پایه ج» منتقل خواهند شد.

    محسنی با بیان اینکه پس از انتقال نمادهای ذکر شده به تابلو «پایه ج»، معاملات در آن تابلو با محدودیت‌های بیشتری همراه بوده و صرفا سه روز در هر هفته قابل انجام خواهد بود، گفت: معاملات نمادهای مذکور پس از اجرای حراج تک قیمتی، با قیمت ثابت کشف شده و بر اساس قیمت نظری گشایش در حراج ناپیوسته قبلی قابل انجام است و امکان نوسان قیمت در طول جلسه معاملاتی وجود نخواهد داشت.

    محسنی با طرح این موضوع که انتظار از سرمایه‌گذاران و سهامداران فعال در تابلو «پایه ب» این است که با صبر و حوصله، به صورت آگاهانه و با هوشیاری لازم در اکوسیستم جدید بازار پایه نسبت به اتخاذ تصمیمات منطقی و نمایش رفتارهای عقلایی اهتمام بورزند، هشدار داد: ادامه روند رفتارهای هیجانی و اتخاذ تصمیماتی بدون پشتوانه منطقی و برنامه‌ریزی عقلایی، منجر به اعمال محدودیت‌هایی برای انجام معاملات توسط ناظر بازار فرابورس خواهد شد.

    به گفته وی موارد مشکوک به دستکاری قیمت، انجام معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و اقداماتی که نوعا منجر به ایجاد ظاهری گمراه‎کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‎های کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شده است به کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان ارجاع می‌شود و بررسی‌های بیشتر نیز به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

    برچسب ها