عصر خودرو

افت صنایع در بازارکم‌رمق

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۵۴ واحد (معادل ۰۹/ ۰ درصد) کاهش یافت تا به رقم ۶۱ هزار و ۱۶۴ واحد برسد.

افت صنایع در بازارکم‌رمق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به این ترتیب کاهش در سه روز گذشته، شاخص را به کف کانال 61 هزار واحدی نزدیک‌تر کرده است. در شرایط فعلی حجم و ارزش معاملات افت قابل توجهی را نسبت به دوران رونق بورس نشان می‌دهند و صنایع بورسی نیز متاثر از وضعیت کلی بازار رونق چندانی ندارند، به‌طوری که در میان 37 صنعت بورسی تنها 8 صنعت رشد شاخص را تجربه کردند. 4 صنعت بدون رشد به کار خود پایان دادند و شاخص 25 صنعت کاهش یافت. استخراج معادن، فلزات اساسی و حمل و نقل بیشترین افزایش شاخص و قند و شکر، خودرو و رایانه بیشترین میزان کاهش شاخص را نشان دادند. بیشترین حجم(125 میلیون سهم) و ارزش معاملات(150 میلیارد ریال) نیز روز گذشته در اختیار گروه خودرو بود.

    وبملت تنها سبزپوش بانکی‌ها

    روز یکشنبه شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری 45/ 0 درصد کاهش یافت. در میان نمادهای فعال این گروه تنها نماد بانک ملت رشد قیمت را تجربه کرد و به جز پست بانک ایران که بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد تمام نمادهای این گروه کاهش قیمت یافتند. بانک ملت با 33/ 0 درصد رشد قیمت بیشترین رشد این گروه و بانک صادرات ایران با 2 درصد کاهش،‌ بیشترین میزان کاهش این گروه بورسی را به خود اختصاص داد. در معاملات نماد وبملت حقوقی‌ها بیشتر خریدار و حقیقی‌ها فروشنده بودند. حقوقی‌ها 1/ 57 درصد از حجم خرید معاملات این نماد و حقیقی‌ها 6/ 87 درصد از حجم فروش آن را در اختیار داشتند. حضور حقوقی‌ها اما در معاملات نماد بانک صادرات بسیار کمرنگ بود و عمده حجم معاملات این نماد به معامله‌گران حقیقی اختصاص یافت. حقیقی‌ها 100 درصد حجم خرید و 4/ 95 درصد حجم فروش سهام این بانک را در اختیار داشتند. در این گروه بانک کارآفرین که از تاریخ 7 مهرماه با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم،متوقف شده است در روزهای گذشته اصلاحیه‌ای درباره پیش‌بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه خود منتشر کرده است. بر مبنای این گزارش شرکت بانک کار‌آفرین پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1394 را مبلغ 263 ریال اعلام کرده است. بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه شرکت، بانک کارآفرین موفق شده 19 درصد از این پیش بینی را محقق کند. در میان اخباری که بر نمادهای این صنعت بورسی اثرگذار خواهند بود می‌توان به اظهارات وزیر اقتصاد در روزهای گذشته درباره احتمال کاهش نرخ سود در جلسه سه‌شنبه شورای پول و اعتبار اشاره کرد. علی طیب‌نیا هفته گذشته در این باره گفت: احتمالا در جلسه آتی شورای پول و اعتبار که سه‌شنبه هفته جاری است نسبت به تعیین نرخ سود اقدام شود.


    7 سرمایه‌گذاری بدون تغییر قیمت

    روز گذشته شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها 06/ 0 درصد افزایش یافت. عمده نمادهای این گروه با رشد یا بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند و تنها سه سرمایه‌گذاری در این میان قرمز پوش شدند. در میان نمادهایی که با کاهش قیمت مواجه شدند سرمایه‌گذاری بوعلی با افت قیمت 78/ 0 درصدی بیشترین میزان کاهش و در میان نمادهای سبز پوش گروه سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بیشترین افزایش را از خود نشان دادند. عمده خریداران «وبیمه» حقوقی‌ها (1/ 67درصد از حجم خرید) و بخش بزرگ‌تر فروشندگان این نماد حقیقی ها(4/ 59 درصد از حجم فروش) بودند. حجم معاملات سرمایه‌گذاری بوعلی نماد قعرنشین این گروه تماما در اختیار حقیقی‌ها بود. این معامله‌گران 100 درصد از حجم خرید و فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.


    دهمین روز رشد «وغدیر»

    دیروز شاخص گروه چند رشته ای‌های صنعتی 2/ 0 درصد کاهش یافت تا کاهش قیمت سهام نمادهای وصندوق و وامید بر رشد وبانک و وغدیر بچربد. در این صنعت بورسی؛ سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با نماد معاملاتی وبانک که بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد با رشد 34/ 1 درصدی در صدر ایستاد در حالی که سرمایه‌گذاری امید با 11/ 1 درصد کاهش قیمت قعر نشین این گروه بود. وغدیر دیگر نماد سبز پوش این گروه برای دهمین روز متوالی به رشد خود ادامه داد تا ظرف این مدت حدودا 5 درصد افزایش قیمت را تجربه کند.


    بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات روز گذشته نمادهای این گروه نشان می‌دهد عمده حجم خرید و بخش قابل‌توجهی از حجم فروش «وبانک» در اختیار حقوقی‌ها بود. این معامله‌گران 3/ 98درصد از حجم خرید و 2/ 63 درصد از حجم فروش «وبانک» را در اختیار داشتند. در معاملات «وامید» نیز حقوقی‌ها حضور بسیار پررنگی داشتند به شکلی که 9/ 99 درصد از حجم خرید و 93 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.


    همچنین «وصندوق» شرکت چند رشته‌ای صنعتی که 8 روز متوالی کاهش قیمت را تجربه کرده است، هفته گذشته اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور سال 1395 خود را منتشر کرد. بر‌اساس این پیش بینی حسابرسی شده سود هر سهم شرکت 650 ریال خواهد بود. رقمی که نسبت به سود واقعی سال مالی منتهی به پایان شهریور 94 کاهش 9 درصدی را نشان می‌دهد.


    پلاسکوکار مانع منفی شدن گروه لاستیک و پلاستیک
    03/ 0 درصد رشد، برآیند معاملات گروه لاستیک و پلاستیک در روز گذشته بود. پلاسکوکار با رشد 27/ 3 درصدی بیشترین میزان رشد این گروه را به خود اختصاص داد تا رشد نماد معاملاتی این شرکت در کنار نماد پتایر بر کاهش قیمت 4 نماد فعال دیگر این گروه غلبه کند. در میان 4‌نماد قرمز پوش گروه، پدرخش با 85/ 0 درصد کاهش قیمت بیشترین افت قیمتی نمادهای این گروه را تجربه کرد. 100 درصد حجم خرید و فروش پلاسکوکار و پدرخش در اختیار حقیقی‌ها بود.


    در این گروه کویر تایر نمادی که از 6 مهرماه برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شده بود، چهارشنبه هفته گذشته تشکیل جلسه داد و افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 200 میلیارد ریال به مبلغ 700 میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران) به تصویب مجمع رسید. همچنین مجمع اختیار انجام مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ 700‌میلیارد ریال به مبلغ 1.200 میلیارد ریال (از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران) را به مدت 2 سال به هیات مدیره تفویض کرد. همچنین «پاسا» نمادی که روز گذشته کاهش قیمت را تجربه کرد، هفته گذشته پیش بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 بر اساس عملکرد واقعی 3 ماهه خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1394 بر اساس عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ماه 1394 تعدیل شده و سود هر سهم از 606 ریال به 280 ریال تقلیل یافت.


    رتبه چهارم مخابرات در میان 37 صنعت

    روز یکشنبه شاخص گروه مخابرات 67/ 0 درصد رشد را تجربه کرد. هر دو نماد این گروه رشد قیمتی داشتند. مخابرات با رشد 72/ 0‌درصدی در رتبه نخست و همراه با رشد 66/ 0 درصدی پس از این نماد ایستاد. به این ترتیب مخابرات چهارمین گروهی بود که بیشترین رشد شاخص را در میان صنایع بورسی تجربه کرد. حقوقی‌ها بیشتر حجم خرید (6/ 98 درصد) اخابر را در اختیار داشتند؛ اما در سمت فروش(1/ 76 درصد از حجم فروش) حضور حقیقی‌ها قوی‌تر بود. در معاملات همراه اما حقوقی‌ها در هر دو طرف خرید و فروش حضور پررنگ تری داشتند و 7/ 93 درصد از حجم خرید و 4/ 83 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها