عصر خودرو

انتخاب بین شفافیت و نقدشوندگی در بازار

عصر بازار- در سال ۹۵ مشکلات مربوط به نقد شوندگی سهام متوقف شده که با تغییر ریاست سازمان بورس، ساز و کار سخت گیرانه تری به خود گرفته، بازار را با کاهش نقدشوندگی و حجم معاملات همراه می ساخت تا بار دیگر بین شفافیت و نقدشوندگی یکی انتخاب شود.

انتخاب بین شفافیت و نقدشوندگی در بازار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۰

    حسام حسینی کارشناس ارشد و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص عملکرد بورس در سال 95 به خبرنگار پایگاه خبری «عصر بازار» گفت: بازار بورس سال 95 را در شرایط مملو از خوش بینی های افراطی به گشایش های پسابرجام آغاز کرد، شرایطی که بیشتر به جای فضای منطقی مبتنی بر تحلیل به ذهنیات خوش آب و رنگ دور از تحلیل متکی بود.

    وی افزود: خیلی زود تب شرکت های خودرویی که در اندک بازه زمانی بازده های تا 300% را تقدیم سهامداران کرده بودند فروکش کرد تا انتظارات عمومی بازار چشم به راه تغییرات واقعی باشد. همزمان بهبود نسبی در قیمت های  commodity بخش بزرگی از بازار سرمایه را که در ارتباط با آن است را با بهبود جدی در سودآوری مواجه می ساخت اما رشد نرخ سود بدون ریسک از ماه پایانی تابستان 95 بازار سرمایه را در رقابت با سودهای بیش از 20% بدون ریسک دچار چالش می کرد چالشی که عملا با گذر نرخ ها از اعداد 25% ، بازار سرمایه را به گوشه رینگ هدایت می ساخت تا طعم ضربات سنگین نظام پولی بانکی مشکل دار را به احسن وجه بچشد.

    این کارشناس بازار در ادامه با اشاره به تغییرات در راس مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: از سویی مشکلات مربوط به نقد شوندگی سهام متوقف شده که با تغییر ریاست سازمان بورس، ساز و کار سخت گیرانه تری به خود گرفته بود (بنا به تجربه تلخ شرکت کنتورسازی که در دوران ریاست سازمان بورس سابق رخ داد) بازار را با کاهش نقدشوندگی و حجم معاملات همراه می ساخت تا بار دیگر بین شفافیت و نقدشوندگی یکی انتخاب شود.

    حسینی در این زمینه اضافه کرد:  به نظر می رسد رسیدن به یک ساز و کار مناسب در توقف نمادها، انتقال به بازار پایه و حتی اخراج نمادهای مشکل دار و مشمول ماده 141 قانون تجارت که سال هاست محل جولان سفته بازان و نقره داغ شدن سهامداران خرد است کمک شایانی به ایجاد فضای امن در بازار سرمایه کند. از این رو سال 95 در شرایطی به پایان می رسد که سهامداران با زیان حدود 5% کار خود را به پایان می برند و به امید سال آینده نشسته اند.

    وی در آخر در خصوص پیش بینی سال 96 بیان کرد: سال آینده نسبت نقدینگی به جی دی پی به اعداد بی سابقه حدود 1 خواهد رسید که در پی خلق نقدینگی توسط نرخ بهره بالا در غیاب تورم و رشد اقتصادی جدی ایجاد شده و اصلاح نرخ بهره در این شرایط نوید یکی از دو رخداد احتمالی تورم یا بحران بانکی(که نیازمند یک اصلاح ساختار عمیق در سیستم بانکی نیز است) را می دهد که معمولا راه سهل تر (تورم) مقبول و مورد انتخاب سیاستمداران داخلی  است. در صحنه خارجی نیز از منظر اقتصادی مهم ترین عامل تاثیر گذار بر بورس تهران را همچنان قیمت های commodity می توان دانست که در بیم اقتصاد به شدت اهرمی شده و رو به کندی چین و امید بودجه های انبساطی دولت امریکا (که خود نیز در پی لحن های اخیر فدرال رزرو(Hawkish) مبنی بر رشد نرخ بهره، شرایط متفاوتی خواهد داشت) به سر می برد.

    نویسنده: حسام حسینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه
    برچسب ها