عصر خودرو

افت قیمت، کاهش عرضه‌ در بازار و افت صادرات فلز سرخ رقم خورد

مس همچنان در مدار نزول

عصر بازار: افت میانگین هفتگی قیمت مس در بورس جهانی لندن، موجب کاهش ۳۲/ ۰ درصدی قیمت فلز سرخ در معاملات روز یکشنبه بورس کالای ایران شد.

مس همچنان در مدار نزول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمت این محصول در ابتدای هفته گذشته با 60/ 2 درصد کاهش به 4هزار و 965 دلار رسید و بعد از رشد مجدد در طول هفته، روز جمعه باز هم کاهش 81/ 1 درصدی را تجربه کرد که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، کاهش نرخ ارز هم عامل دیگر برای ریزش قیمت  این محصول در معاملات روز گذشته بوده است.

    به گفته تحلیلگران ریزش نرخ مس طی معاملات هفته اخیر بورس لندن به دلیل انتشار اطلاعاتی مبنی بر کاهش 8/ 8 درصدی سود شرکت‌های صنعتی چینی در ماه آگوست بوده است.بنابراین برآیند قیمت بورس فلزات لندن در بازارهای جهانی طی هفته اخیر را می‌توان دلیلی برای کاهش قیمت پایه در بورس کالا به شمار آورد. از طرفی نیز با توجه به افزایش نسبی موجودی انبارها در بیش از 3‌ ماه گذشته و همچنین روند نزولی و نسبی قیمت نفت، به نظر می‌رسد بازار مس در جهان طی هفته‌های آتی به این روند نزولی ادامه دهد. به این ترتیب بر‌اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رود قیمت مس در بازار داخلی پا به‌پای بازارهای جهانی کاهش بیشتری را تجربه کند که اگر این موضوع ادامه پیدا کند و قیمت مس داخلی مجددا به کف برسد می‌توان به افزایش تقاضا برای این محصول امیدوار بود.
    از طرفی نیز از آنجا که تقاضای مس در رینگ صادراتی بورس کالای ایران کاهش یافته است تولید‌کنندگان تصمیم به کاهش عرضه گرفتند که به عقیده برخی از فعالان حوزه فلزات پایه این موضوع می‌تواند به مرور زمان روند معاملات را بهبود بخشد.

    به این ترتیب روز یکشنبه 12 مهر ماه، تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران در مجموع شاهد عرضه 124هزار و 184 تن انواع محصول بود، که در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران 2 هزار تن مس کاتد را راهی تالار معاملاتی کرد. این شرکت همچنین 2 هزار تن مس مفتول در این روز روی تابلوی معاملات برد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان در این روز به فروش رسید.بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 951 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 54 تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 560 تن ثبت شد.

    همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 687 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 47 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار 420 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 17 هزار و 742 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته، کاهش 47 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.

    از سوی دیگر این فلز سرخ در بازار آزاد کاهش 200 تومانی در هر کیلو داشته است و هم اکنون با نرخ 18هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد.اما این در شرایطی است که به گفته برخی از خریداران عده‌ای از فروشندگان هنوز کاهش قیمت نداده‌اند و معتقدند افزایش صادرات در ماه‌های آتی می‌تواند به رشد قیمت‌ها کمک کند.البته این در حالی است که از دو سال گذشته تا‌کنون علاوه بر میزان تقاضا صادرات نیز به شدت کاهش یافته است به‌طوری که مجموع درآمدهای حاصل از صادرات مس طی پنج ماه گذشته بیش از 124 میلیون دلار کاهش داشته و صادرات مس که طی سال گذشته به نصف 12 ماهه سال 1392، رسیده بود امسال نیز روند کاهش را ادامه داد و طی پنج ماه نخست سال جاری به لحاظ وزنی و ارزشی حدود 70 درصد کاهش پیدا کرد.

    بر‌اساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک مجموع صادرات مس ایران از حدود 24 تن در پنج ماهه نخست سال گذشته به کمتر از 8/ 7 تن طی همین مدت در سال جاری رسیده و درآمد‌های حاصل از آن نیز با افت 124 میلیون دلاری، به کمتر از 47 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

    اما صادرات مس ایران در مرداد امسال با کاهش شدیدی روبه‌رو شد و افت 90 درصدی را تجربه کرد، به‌طوری‌که در این ماه تنها یک تن مس به ارزش شش میلیون دلار صادر شد.
    در عین حال گزارش گمرک ایران حاکی از آن است صادرات کاتد و قطعات کاتدی مس در این مدت کاهش بیش از 80 درصدی داشته و از 3/ 17 هزارتن در پنج ماهه سال گذشته به 1/ 3 هزار تن کاهش یافته است.

    از سوی دیگر ارزش صادرات این محصول مسی نیز کاهشی 104 میلیون دلاری را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که در این مدت ارزش صادرات کاتد مس تنها 4/ 19 میلیون دلار بوده است.بر این اساس، برخی از کارشناسان معتقدند عامل اصلی روند نزولی صادرات وضعیت قیمت‌های جهانی  است. به دلیل اینکه حمل‌ونقل در کشور به شکل زمینی است، سیستم‌های فرآوری قدیمی هستند و بهره پول بالاست قیمت تمام شده محصولات  نیز افزایش می یابد. از سویی درگذشته این امکان وجود داشت که از سوخت ارزان استفاده کرد اما دیگر این گزینه هم وجود ندارد و تقریبا قیمت‌های سوخت‌ در کشور به قیمت‌های جهانی رسیده است در نتیجه وقتی نرخ جهانی دچار نوسان می‌شود، قیمت محصولات نیز دچار افت می‌شوند که تعطیلی واحد‌های فرآوری را به دنبال دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها