عصر خودرو

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی:

تولید کلزا امسال ۴ برابر می شود

عصر بازار- مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت دانه‌های روغنی از ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی است.

تولید کلزا امسال ۴ برابر می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲:۰۰

     

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم ,علیرضا مهاجر اظهار کرد: از مجموع 210 هزار هکتار سطح زیرکشت دانه های روغنی، حدود 400 هزار تن دانه‌های روغنی در سال جاری تولید و میزان تولید این محصولات نسبت به سال گذشته نزدیک به سه برابر افزایش یابد.

    وی در خصوص میزان تولید کلزا در کشور گفت: در سال 95 حدود 46 هزار تن کلزا در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 180 تا 200 هزار تن کلزا در کشور تولید شود.

    مهاجر با بیان این که طرح تولید دانه‌های روغنی به عنوان یکی از طرح‌های مصوب اقتصاد مقاومتی، از سال گذشته در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، گفت: در سال 95 نسبت به سال 94، حدود 50 درصد در تولید دانه‌های روغنی بویژه سویا و کلزا افزایش تولید داشته‌ایم و امیدواریم با توجه به روغن بسیار باکیفیت کلزا و درصد روغن بالای این محصول، بتوانیم قسمتی از نیاز کشور را در داخل کشور تامین کنیم.

    وی، تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه را از اهداف توسعه کشت دانه های روغنی عنوان کرد و افزود: کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می شود.

    مجری طرح دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد: تناوب کشت کلزا با گندم باعث ارتقای اشتغال فصلی به اشتغال دائم در بخش کشاورزی می‌شود و از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می کند.

    وی گفت:بیش از 70 درصد بذور مورد نیاز کشور در بخش دانه‌های روغنی در داخل تولید می‌شود که می‌تواند برای کشاورزان، مهندسان کشاورزی و کسانی که تولید بذر و بوجاری دارند، باعث اشتغال شود.

    مهاجر با بیان این که، با تولید بذور دانه‌های روغنی، می‌توان باعث ارتقای ایجاد اشتغال در کارخانه‌های روغنی‌کشی و روغن نباتی شد، افزود: این امر باعث ایجاد اشتغال دائم برای کارگران شاغل در این کارخانه‌ها و جلوگیری از رکود و بیکاری می شود.

    مجری طرح دانه‌های روغنی با اشاره به حمایت از تولید دانه‌های روغنی جدید برای تامین نیاز کشور به روغن گفت: در برنامه 10 ساله طرح خوداتکایی دانه های روغنی، کشت پنج محصول کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد مورد حمایت قرار گرفته است.

    وی اظهار امیدواری کرد کشت محصولاتی همچون آفتابگردان آجیلی و همچنین بادام زمینی که امکان کشت آن در مزارع کوچک وجود دارد نیز مورد حمایت قرار گیرد.

    این مسئول با بیان این که ما در طرح اقتصاد مقاومتی توانستیم جلوتر از برنامه حرکت کنیم، اذعان داشت: ما جزو معدود بخش‌هایی هستیم که با توجه به تنگناهای مالی توانستیم برنامه‌ها را به درستی اجرا کنیم.

    مهاجر با اشاره به شعار امسال با نام "اقتصاد مقاومتی تولید - اشتغال "خواستار استمرار حمایت و پشتیبانی‌های عمومی از توسعه تولید دانه‌های روغنی در کشور شد.

    برچسب ها