عصر خودرو

یک مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی:

بازار نفت در حال بازگشت به تعادل است

عصر بازار- یک مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: با وجود آنکه موجودی بالای انبارهای نفت و تولید چشمگیر نفت شیل در آمریکا تاثیر تلاش های اوپک برای کاهش تولید و افزایش تقاضای نفت در آسیا را خنثی می کند، بازار جهانی نفت در حال بازگشت به تعادل است.

بازار نفت در حال بازگشت به تعادل است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل ازایرنا، «کیوسکه ساداموری» مدیر بخش بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین المللی انرژی روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان بی سی» آمریکا گفت: به نظر می رسد توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک به خوبی رعایت می شود.
    سی ان بی سی اعلام کرد، با این حال ساداموری معتقد است از آنجا که تولید نفت در آمریکا با شتاب زیادی در حال افزایش است و موجودی انبارهای نفت نیز فرایند بازگشت به تعادل را به فرایندی تدریجی تبدیل کرده اند، در مورد دورنمای آینده باید محتاط بود.
    وی افزود: افزایش شدید فعالیت های حفاری در آمریکا سال گذشته نقش زیادی در افزایش چشمگیر موجودی انبارهای نفت در این کشور داشت به طوری که نفت انبار شده در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ژانویه (دی-بهمن) گذشته به بیش از سه میلیارد بشکه رسید.
    ساداموری اضافه کرد: اما نکته مثبت این است که در نیمه دوم سال 2016 به دلیل افزایش قابل ملاحظه تقاضا، مقدار نفت انبار شده در جهان اندکی کاهش پیدا کرده است.
    این مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد: امسال سطح تولید اوپک به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد اما همزمان از آنجا که ما با سطح بالایی از موجودی انبار شروع کردیم، بازار بر این باور است که همچنان ذخیره نفت انبار شده زیاد است و بنابراین، مردم به سختی می توانند تصور کنند که بازار نفت بزودی به تعادل بازگردد.
    وی ادامه داد: آسیا امسال موجب افزایش تقاضای جهانی انرژی می شود زیرا تولید نفت در این قاره کاهش یافته است.
    ساداموری تاکید کرد: هم افزایش شدید تقاضا و هم کاهش عرضه نفت در آسیا موجب افزایش واردات نفت در این قاره می شود و تولیدکنندگان نفت آسیا باید برای تامین تقاضای رو به رشد این قاره ظرفیت پالایشگاهی خود را اضافه کنند.
    به گزارش ایرنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی دهم آذرماه 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و 200هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
    ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا عضو اوپک به شمار می روند.
    ایران، نیجریه و لیبی از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شده اند.
    اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

    برچسب ها