عصر خودرو

«هما» بر دوش صنعت هوایی کشور نشست

عصر بازار- با گذشت کمتر از سه ماه از انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، ۳ فروند از هواپیماهای این غول هواپیماسازی وارد ناوگان ایران ایر شده ، این در حالی است که بسیاری معتقد بودند ورود این هواپیماها با ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا نشدنی و غیرممکن است.

«هما» بر دوش صنعت هوایی کشور نشست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا ، آثار لغو تحریم ها در صنعت حمل و نقل به ویژه هوایی قابل توجه و ملموس است. از همان ابتدای شروع مذاکرات هسته ای در آذرماه سال 92، مسئله لغو تحریم های غرب علیه صنعت هوانوردی کشورمان آغاز شد.حال اینکه اساسا تحریم های صنعت هوانوردی ارتباطی به مناقشات بر سر مسائل هسته ای ایران نداشت و عمر این تحریم ها به اندازه عمر انقلاب اسلامی کشورمان می رسید.
    با این وجود به دلیل اهمیت موضوع با دستور حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری کشورمان یکی از بندهای مهم در لغو تحریم ها به رفع منع خرید هواپیما و قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش اختصاص یافت.
    بهمن ماه سال 94 بود که پس از امضای تفاهمنامه برجام، در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به اروپا پیش نویس قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و «ای. تی.آر» منعقد شد. بلافاصله پس از آن هم ، برای اینکه بوئینگ در بازار 80 میلیارد دلاری صنعت هوایی ایران سهمی داشته باشد وارد میدان رقابت با ایرباس شد و برای فروش هواپیما به ایران ایر اعلام آمادگی کرد.
    در نهایت پس از اینکه «داو» شرکت های ایرباس و بویینگ توانستند مجوز خزانه داری آمریکا را برای فروش هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر اخذ کنند. بیست و یکم آذر ماه سال گذشته قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ به امضا رسید. همچنین سوم دی ماه سال گذشته بود که پس از سه سال مذاکره، قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی ایرباس منعقد شد و اواخر اسفند ماه هم قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای کوتاه برد از شرکت هواپیماسازی ایتالیایی- فرانسوی «ای. تی.آر» نهایی شد.
    در حالی که کمتر از سه ماه از تاریخ قرارداد با ایرباس می گذرد تاکنون در این دوره زمانی، سه فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل داده شده است که اولین هواپیمای جدید این شرکت در سال جدید، پنجم فروردین ماه بر باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد.
    اولین هواپیمای برجامی- ایرباس 321- اواخر دی ماه سال گذشته وارد ناوگان ایران ایر (هما) شد که این هواپیمای میان برد توان پرواز های داخلی و خارجی تا 6 ساعت بدون توقف را دارد و در حالی که عده ای مدعی بودند که این هواپیما ممنوع الخروج بوده، اما تاکنون چندین پرواز خارجی به مقصد کشورهای خارومیانه و اروپایی انجام داده است.
    دومین هواپیمای برجامی که اولین هواپیمای قاره پیمای ناوگان هوایی کشورمان از مدل و تایپ ایرباس 200-300 محسوب می شود هم نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته وارد خط هوایی ایران ایر شد و سومین هواپیمای برجامی که دومین هواپیمای ایرباس 200-300 ناوگان هوایی کشورمان محسوب می شود هم در پنجمین روز از سال جدید در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و به گفته «فرهاد پرورش» مدیرعامل شرکت ایران ایر این هواپیما تا هفدهم فروردین ماه 150 پرواز انجام خواهد داد.

    **فاینانس 97 فروند هواپیمای نو نهایی شد
    مهم ترین نکته و نقطه قوت این قراردادهای تجاری خرید هواپیما که پس از 37 سال بین شرکت های ایرانی و آمریکایی - اروپایی به امضا رسیده این است که این قراردادها بدون اتکا به تضامین دولتی به اجرا درآمده اند و تنها تامین پیش پرداخت 15 درصد از مبلغ قراردادها که در مجموع برای خرید 200 فروند هواپیماذ 18 میلیارد دلار است را بر عهده دارد و مابقی مبلغ از طریق فاینانس تامین می شود.
    «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در این باره در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا گفت: استقبال قابل توجهی از سوی شرکت ها و موسسات مالی خارجی برای تامین فاینانس این قراردادها شده است به طوری که برای انتخاب فاینانسر مناسب، مناقصه برگزار خواهیم کرد.
    وی با بیان اینکه تاکنون توانسته ایم تامین فاینانس 97 فروند هواپیما مورد قرارداد با ایرباس، بویینگ و ای.تی.آر را نهایی کنیم، اظهار داشت: مهم ترین نکته این قرارداد اعتماد شرکت های آمریکایی و اروپایی به شرکت های ایرانی است به طوری که تاکنون ایرباس و بویینگ تامین فاینانس چندین هواپیما را از 180 فروند هواپیماهای مورد قرارداد با ایران ایر را بر عهده گرفته اند.
    فخریه کاشان با اشاره به بازپرداخت های بلند مدت اقساط این فاینانس ها گفت: توانسته ایم وام با بازپرداخت 18 سال برای تامین مالی این قراردادها اخذ کنیم که این وام با بازپرداخت 18 ساله در دنیا سابقه نداشته است.

    **نوسازی ناوگان هوایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
    حذف واسطه، از دیگر نقاط قوت نوسازی ناوگان هوایی و خرید 200 فروند هواپیما به صورت مستقیم از سه شرکت غول هواپیماسازی در دنیا است. پس از گذشت بیش از سه دهه، این اولین بار است که به طور مستقیم و بدون واسطه نسبت به خرید هواپیمای نو اقدام می شود. اما در دوره تحریم ها، هواپیماهای چند سال کار کرده با چندین واسطه وارد کشور می شد که هزینه های خرید را حداقل تا 15 الی 20 درصد افزایش می داد. حذف هزینه های دلالان و واسطه گران در خرید هواپیماهای نو به طور قطع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
    از سوی دیگر مهم ترین مزیت خرید هواپیماهای جدید که سیاست های اقتصاد مقاومتی را به اجرا می رساند، کاهش هزینه های سر بار است. برای مثال، هواپیمای 321 ظرفیت حمل 195 مسافر را دارد که مشابه این ظرفیت را هواپیمای 310 ایران‌ایر هم دارد اما در هواپیمای 310 شاهد آن هستیم که به ازای هر ساعت پرواز 6.4 تن سوخت مصرف می‌شود .
    این در حالی است که در هواپیمای 321 جدید که اخیرا وارد ناوگان هوایی کشورمان شده است، برای هر ساعت پرواز 2.3 سوخت مصرف می‌شود یعنی مصرف سوخت حداقل تا سه برابر کاهش پیدا کرده است.
    از دیگر مزیت های خرید هواپیماهای جدید، اشتغال به کار دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های هوانوردی است. و با وجودی که در سال های اخیر فارغ التحصیلان رشته های هوانوردی و هوافضا برای ورود به بازار کار از کشورمان مهاجرت می کردند اما امروز با ورود این هواپیماهای جدید فرصت طلایی برای نیروهای این رشته به وجود آمده است به طوری که طبق گفته «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی؛ امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از50 هزار صندلی جدید، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می‌کند.
    اما مهم ترین مزیت نوسازی ناوگان هوایی کشورمان، ارتقای ایمنی سفرهای هوایی است، موضوعی که در چند سال اخیر به ویژه با وقوع و بروز 30 سانحه هوایی در دو دولت گذشته و یک سانحه در مرداد ماه سال 92 ،به یکی از مهم ترین دغدغه های دولتمردان و مردم کشورمان تبدیل شده است. حال اینکه تنها با ورود سه فروند هواپیمای جدید و عقد قراردادهای خرید 200 فروند هواپیما و ورود تدریجی این هواپیماها در طول 10 سال، رتبه اعتباری شرکت هواپیمایی ایران ایر ارتقا یافته است.

    برچسب ها