عصر خودرو

یادداشت اقتصادی؛

نمایشگاه بورس فرصتی برای ارتقای دانش گزارشگری مالی

عصر بازار- برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در اواخر فروردین امسال برگزار می‌شود می‌تواند بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارتقای دانش گزارشگری مالی شرکتها باشد.

نمایشگاه بورس فرصتی برای ارتقای دانش گزارشگری مالی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، "استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی"؛ این اصطلاح بیشتر در دوران پسابرجام بویژه در سال گذشته برای فعالین بورسی تکرار و نام آشنا شد؛ چرا که در پی رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای و برداشتن موانع پیش روی مراودات بین المللی میان کشورها و شرکتها و نیز ورود سرمایه خارجی به کشور، مشکل و دست‌اندازی به نام استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی خودنمایی کرد و به مانعی برای افزایش مراودات بین‌الملی شرکتها بخصوص برای نقل و انتقال ارز خودنمایی کرد.

    بر این اساس باید گفت استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی معیارهایی رسمی و همگانی هستند که از سوی استانداردگذار قانونی وضع می‌شوند و همه شخصیت‌های حسابداری یا واحدهای گزارشگر موظف به رعایت آن‌ها در انجام عمل حسابداری و گزارشگری مالی هستند.

    بدین منظور هم بنیاد استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS Foundation) به عنوان نهاد رسمی استانداردگذاری حسابداری در گستره بین‌المللی پایه گذاری شده است و این بنیاد از طریق هیئت استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) را وضع می‌کند.

    همچنین این استانداردها در بسیاری از کشورهای جهان پذیرش کامل شده‌اند و شخصیت‌های حسابداری یا واحدهای گزارشگر موظف به رعایت آن‌ها هستند.

    در ایران نیز طبق قانون تشکیل سازمان حسابرسی، استانداردگذاری رسمی حسابداری و گزارشگری مالی بر عهده سازمان حسابرسی است و این سازمان استانداردهای حسابداری ملی ایران را از طریق کمیته تدوین استانداردهای حسابداری وضع می‌کند.

    از این رو در سال گذشته در پی توقف نمادهای معاملاتی بانکی در بورس برای برگزاری مجامع عمومی، غیبت این شرکتها به درازا انجامید و بانک مرکزی و سازمان حسابرسی بانکها را ملزم کردند تا صورتهای مالی و گزارشات خود را منطبق با استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی بین‌الملی کنند تا شاید این مانع از پیش روی اجرای برجام برداشته شود.

    به همین دلیل هم صورتهای مالی غیراستاندارد بانکهای وطنی تا حدودی با نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی و قدری هم شفاف شدن، نشان دادند تا چه حد بانکها و شرکتهای بورسی ما از شفافیت و استانداردها بدور هستند و دانش استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی در اقتصاد ما نادیده گرفته می‌شود.

    این نبود دانش در اقتصاد کشور تا جایی پیش رفته که چندی پیش رییس کل بیمه مرکزی نیز در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(IFRS) و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی اذعان داشت تدوین صورتهای مالی بر اساس استانداردهای گزارشگری بین‌المللی در کشور ما با تاخیر انجام شده است که البته بهتر بود این اقدامات زودتر رخ می‌داد. از این رو امید داریم این اقدامات منجر به شفافیت بازارهای مالی شود.

    وی همچنین در خصوص چالشهای پذیرش استانداردهای IFRS برای شرکتها گفته کمبود در دانش اجرای گزارشگری مالی بعنوان چالش اول در نظر گرفته می‌شود و در حوزه های مالی و ارزیابی با کمبودهایی در خصوص افراد متخصص مواجه هستیم. از این رو اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند فرآیندهای مالی، خزانه‌داری، مدیریت ریسک و همچنین موضوعات مالیاتی است که باید در شرکتها آمادگی ایجاد این فرآیندها میسر شود.

    بعلاوه این که گشایش‌های بین‌المللی پس از برجام موجب افزایش تمایل شرکتهای سرمایه گذاری خارجی برای حضور کشور شده که یکی از راه‌هایی که به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد قدرت می‌بخشد، استانداردهای IFRS است که منجر به شفاف‌سازی و ارتباطات بین‌المللی می‌شود.

    از این رو با توجه به برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در اواخر فروردین امسال برگزار می‌شود باید گفت حضور شرکتها و نهادهای مختلف از صنایع تاثیرگذار در اقتصاد کشور در این گردهمایی بزرگ می‌تواند بستر مناسبی برای اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارتقای دانش گزارشگری مالی شرکتها باشد.

     

    نویسنده: مهدی حاجی‌وند
    برچسب ها