عصر خودرو

بهره‎برداری از ردیف سوم شیرین‎سازی پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی

عصر بازار- همزمان با ارسال گاز ترش غنی برداشت شده از سکوی فاز ۲۰ پارس جنوبی به پالایشگاه خشکی فازهای ۲۰ و ۲۱، بهره برداری از ردیف سوم شیرین سازی این پالایشگاه آغاز شد.

بهره‎برداری از ردیف سوم شیرین‎سازی پالایشگاه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، درحالی که روند تکمیل فازهای 20 و 21 به مراحل پایان رسیده است، آخرین گام‎های توسعه این فازها با بهره برداری از سکوی فاز 20 با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشته شد.

    علیرضا عبادی، مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با اشاره به این‌که هم اکنون سکوی فاز 20 با نیمی از ظرفیت خود (500 میلیون فوت مکعب معادل 14.2میلیون متر مکعب) در مدار تولید قرار دارد گفت: بادریافت این میزان گاز در چرخه فرآوری در ردیف 3، حدود 10 میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید می شود.

    وی، ظرفیت برداشت گاز ترش غنی از بخش فراساحل فازهای 20 و 21 را دو میلیارد فوت مکعب معادل 56 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: هم اکنون 1500 میلیون فوت مکعب از این ظرفیت محقق شده و به بخش خشکی پارس جنوبی ارسال می‌شود.

    مجری طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، مجموع گاز شیرین تولیدی پالایشگاه این فازها را 23 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و گفت: این میزان گاز تولیدی حاصل فرآوری گاز ترش غنی دریافتی از سکوهای 20 و 21 در ردیف‎های شیرین سازی نخست و سوم این فازهاست.

    به گفته عبادی، هم اکنون نیمی از تولیدات سکوی فاز 21 معادل 14 میلیون متر مکعب در ردیف یکم شیرین سازی فازهای 20 و 21 فرآوری و نیمی دیگر نیز به فازهای 15 و 16 پارس جنوبی ارسال می شود.

    هم اکنون باتوجه این‌که دو ردیف از چهار ردیف شیرین سازی فازهای 20 و 21 درحال بهره برداری است، در هرکدام از این بخش ها 14 میلیون متر مکعب گاز ترش غنی فرآوری می شود.

    براساس این گزاش، مطابق وعده مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت در راه اندازی 6 سکوی گازی در سال گذشته، سکوی 20 به عنوان آخرین سکوی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، روزهای پایانی سال 95 به بهره برداری رسید.

    این سکو، اوایل اسفندماه با تلاش متخصصان ایرانی راه اندازی شده بود.

    پیش از این و از آذرماه 95 با راه اندازی سکوی فاز 21، ارسال منابع گازی این سکو به بخش پالایشگاه طرح توسعه فازهای 20 و 21 آغاز شده بود.

    در پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، 4 ردیف شیرین سازی، گاز ترش غنی از سکوهای حوزه فراساحلی این فازها را پالایش و از طریق واحد ارسال گاز به شبکه سراسری تزریق می کنند.

    به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، از آذرماه سال 95، ردیف اول شیرین سازی فازهای 20 و 21 درمدار بهره برداری قرار گرفت. ردیف سوم شیرین سازی نیز پایان اسفندماه سال 95، همزمان با ورود گاز ترش سکوی فاز 20 به بهره برداری رسید.

    ردیف های دوم و چهارم شیرین سازی نیز بزودی ، گاز ترش ارسالی از سکوهای 20 و 21 را دریافت و فرآورش می کنند.

    به گفته عبادی، با تلاش تیم راه اندازی، ردیف دوم شیرین سازی پالایشگاه فازهای 20 و 21 نیز تا 10 فروردین‌ماه راه اندازی می‌شود و بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، ردیف چهارم شیرین سازی نیز تا پایان فروردین‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

    برچسب ها