عصر خودرو

سفر قریب الوقوع تیم پاکستانی برای مذاکره درخصوص واردات گاز از ایران

عصر بازار- یک منبع آگاه از سفر قریب الوقوع تیم کارشناسی پاکستان برای انجام مذاکره درخصوص واردات گاز از ایران در فروردین ویا اردیبهشت ماه آتی خبر داد.

سفر قریب الوقوع تیم پاکستانی برای مذاکره درخصوص واردات گاز از ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، یک منبع آگاه در صنعت نفت از سفر قریب الوقوع تیم پاکستانی در اواخر فرودین ماه جاری و یا اوایل اردیبهشت ماه آینده به تهران به منظور انجام مذاکره برای واردات گاز از ایران خبر داد و گفت: مسئولان دولت پاکستان اگرچه تابع سیاستهای عربستان و آمریکا هستند اما با اعمال فشاری که مردم و تجار پاکستانی به دولت وارد کرده اند قصد دارند تا شرایطی را فراهم کنند تا گاز ایران به پاکستان برسد.

    وی ادامه داد: پاکستانی ها در ماه های اخیر رسما ابراز تمایل کرده اند که به گاز ایران نیازمند هستند زیرا ایران را منبع مطمئن تامین انرژی در منطقه می دانند که فارغ از موضوعات سیاسی به دنبال مسائل اقتصادی در صادرات نفت و گاز است به همین دلیل می دانند که هیچ مسئله سیاسی خارجی نمی تواند مانع از صادرات گاز و یا نفت خام ایران شود.

    این منبع آگاه تصریح کرد: تیم مذاکره کننده پاکستانی که از طرف دولت اختیار تام دارد می خواهد در مورد حجم واردات گاز از ایران،زمان واردات گاز و نحوه واردات گاز با طرف ایرانی مذاکره و به جمع بندی نهایی برسد.

    وی ادامه داد: تعیین قیمت نیز در مراحل بعدی قرار دارد که اگر به جمع بندی اولیه برسیم وارد فاز قیمت نیز خواهیم شد.

     پاکستان یکی از مشتریان قدیمی گاز ایران است که به دلایل سیاسی نتوانسته تا کنون گاز خود را از ایران خریداری کند و با فشار کشورهایی همچون آمریکا و عربستان خط لوله مورد نیاز برای واردات گاز از ایران را نیز تاکنون احداث نکرده است.

    بیژن زنگنه در بدو ورود به وزارت نفت در سال 92 در جمع خبرنگاران گفته بود امیدی برای صادرات گاز به پاکستان ندارد و این کشور نه تنها پولی برای ساخت خط لوله در اختیار ندارد بلکه با شکایت ایران به دیوان داوری حتی نمی تواند جریمه خود را نیز بپردازد به همین دلیل ایران از شکایت به دیوان داوری به دلیل تاخیر پاکستان در واردات گاز از ایران که قرار بود در دسامبر سال 2014 محقق شود خود داری کرد.

    هرچند که پاکستانی ها از 3 سال قبل همواره به دنبال مذاکره با ایران برای واردات گاز بودند اما درکنار آن مذاکراتی برای واردات گاز ال ان جی از قطر و همچنین واردات گاز از ترکمنستان را در دستور کار خود قرار دادند به طوری که هم اکنون قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز به پاکستان است.

    دولت پاکستان در آخرین مذاکرات خود با طرف ایرانی ادعا کرده بود این کشور نیازمند واردات ال ان جی از ایران به جای گاز طبیعی است و می خواهد از ایران ال ان جی وارد کند و در عین حال مذاکراتی را با دولت ترکمنستان به منظور واردات گاز از طریق خط لوله انجام داده است.

    برچسب ها