عصر خودرو

عدم جذابیت بازار سرمایه نسبت به بهره بانکی در سال ۹۵

عصر بازار- سهامداران از مدیریت سازمان و دیگر ارکان بازار انتظار دارند در سال جدید توجه بیشتری به خواست آنها در خصوص جلوگیری از دستکاری در شاخص که منجر به تناقض شاخص با سبد سهامداران می گردد، همچنین به حداقل رسیدن زمان توقف نمادها و تقویت اصل نقدشوندگی ، الزام صندوق ها به تخصیص درصدی از نقدینگی خود جهت تزریق به بازار سهام ، ارتباط موثر تر سازمان با مجلس و دولت به منظور چانه¬زنی در راستای مصالح سهامداران و .... صورت پذیرد.

عدم جذابیت بازار سرمایه نسبت به بهره بانکی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، مجتبی معتمدنیا کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت وگو با پایگاه خبری " عصر بازار" در خصوص وضعیت بازار در سال 95 گفت: اگر بخواهیم اتفاقات سال 95 را تیتر وار مورد بررسی قرار دهیم به عنوان سرتیترمی‌توان به انتقال پول از بازار ثانویه به سمت اوراق بدهی  به دلیل  نرخ موثر بالاتر از 25 درصد در این  اوراق و همچنین فروش سنگین  سهام توسط صندوق های بازنشستگی  به جهت مشکلات مالی در این حوزه که بیانگر بحران  مالی این صندوق ها در سال های پیش رو است، اشاره کرد.
    وی در ادامه به بررسی موضوع کنتور سازیپرداخت و ادامه داد: موضوع کنتورسازی و اتفاقات حول و حوش آن که می‌تواند به عنوان بزرگ¬ترین کلاهبرداری بورسی در دهه اخیر لقب گیرد ،  همچنین  پیاده سازی استاندارد IFRS  در صورت های مالی بانکها که منجر به تبدیل سود به زیان در عملکرد بانکی. در نتیجه این موضوع به زیان سهامداران بانکیکه جزو ریسک گریزترین سهامداران بازار محسوب میشدند، تمام شد این در حالی است که در مقابل تناقض این زیان با پرداخت بهره بانکی بالا به سپرده گذاران بانکی ، تجمعات پی در پی در خصوص موارد مختلف بدلیل نبود سازو کار منطقی جهت انتقال خواسته های سهامداران به مدیران سازمان¬،  از دیگر اتفاقات قابل ذکر امسال بود.
    معتمدنیا ازدیگر اتفاقات مهم سال 95 به افزایش چشمگیر نرخ جهانی سنگ آهن و فلزات اساسیاشاره و اظهار کرد: افزایش چشمگیر نرخ جهانی سنگ آهن و فلزات اساسیکه می‌توانست موجب رشد قابل توجه  بازار گردد و به دلیل نبود نقدینگی و نشات گرفته از عدم جذابیت بازار سرمایه نسبت به بهره بانکی بود نیز نتوانست موجب حرکت مثبت  بازار سرمایه شود نیز از دیگر اتفاقات قابل توجه امسال بود.
    این کارشناس بازار سرمایه به تغییر مدیریت سازمان بور و اوراق بهادار نیز اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم مقایسه ای کوتاه بین دو دوره مدیریتی در سازمان بورس انجام دهیم بنظر می‌رسد در مدیریت جدید ارتباط با سهامداران در مقایسه با قبل وضعیت منطقی تری پیدا کرده است .هر چند فعالین بازار شاهد بعضی قوانین و دستورالعملهای عجیب در این حوزه  نیز  بودند که این سوال را در اذهان فعالین بازار ایجاد می‌نمود که در خصوص این دستورالعملها تا چه میزان کارشناسی انجام گرفته است.؟
    وی در آخر در خصوص شرایط بورس در سال جدید گفت: فارغ از این مسائل سهامداران  از مدیریت سازمان و دیگر ارکان بازار انتظار دارند در سال جدید توجه بیشتری به خواست آنها در خصوص جلوگیری از دستکاری در شاخص که منجر به تناقض  شاخص با سبد سهامداران میگردد، همچنین  به حداقل رسیدن زمان توقف نمادها و تقویت اصل نقدشوندگی ، الزام صندوقها به تخصیص درصدی از نقدینگی خود جهت تزریق  به بازار سهام  ، ارتباط موثر تر سازمان با مجلس و دولت  بمنظور چانه زنی در راستای مصالح سهامداران و  .... صورت پذیرد.

    برچسب ها