عصر خودرو

مقامات هندی اعلام کردند:

توافق نهایی ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B پیش از ۳ ماه آینده بعید است

عصر بازار- مقامات دولتی هند اعلام کردند بعید است که توافقی برای توسعه میدان گازی فرزاد B در کمتر از ۳ تا ۴ ماه آینده بین ایران و هند نهایی شود.

توافق نهایی ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B پیش از ۳ ماه آینده بعید است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، مقامات دولتی هند اعلام کردند اصول هرگونه توافق نهایی بین ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B تا پیش از سه ماهه سوم سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد.

    یک مقام بلند پایه دولت هند اعلام کرد: علی‌رغم توافق اولیه انجام شده بین هند و ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد B با ارزش تقریبی 3 میلیارد دلار و علی‌رغم برگزاری چندین دوره مذاکرات بین دولتی در این زمینه به نظر نمی‌رسد تا پیش از سه ماهه سوم سال جاری شاهد امضا شدن قرارداد نهایی در این زمینه بین دو کشور باشیم.

    پیش‌تر قرار بود تا پایان ماه فوریه سال جاری قرارداد بین دولتی در این زمینه بین ایران و هند نهایی شده و امضا شود اما به نظر می‌رسد برای دومین بار این زمان‌بندی به هم خورده است.

    بنا به گفته این مقام هندی طرف ایرانی هنوز پیشنهاد سرمایه‌گذاری هندی‌ها را نپذیرفته است چرا که مجبور است نرخ بازگشت سرمایه این شرکت را تضمین کرده و آن را در پیشنهاد هندی‌ها بسیار بالا ارزیابی کرده است.

    وی همچنین تاکید کرد: در عین حال توافق بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به هند نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. هند قصد داشت با توسعه میدان گازی فرزاد B و همچنین ساخت تاسیسات مایع کردن گاز طبیعی LNG تولید شده را به هند منتقل کرده و از ایران خریداری کند تا بتواند بخشی از نیاز خود به انرژی را تامین کند.

    با توجه به رد پیشنهاد سرمایه‌گذاری هندی‌ها از سوی مقامات دولتی ایران مشخص نیست این کشور برای تامین نیاز خود به انرژی چه اقدامی را انجام خواهد داد.

    این مقام بلندپایه هندی اعلام کرد: مذاکرات بین دو کشور در این زمینه به دلیل اختلافات موجود هم اکنون متوقف شده است چرا که اختلاف نظرهایی در این زمینه بین ایران و هند وجود دارد.

    شرکت ONGC ویدش شاخه برون‌مرزی شرکت ملی نفت هند بوده و پیشنهاد سرمایه‌گذاری در فرزاد B از سوی این شرکت ارائه شده است. هند همچنین نسبت به دعوت شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های ایرانی برای شرکت در مناقصه توسعه میدان گازی فرزاد B ناخشنود است و به اعتقاد این مقام دولتی هند این اقدام شرکت ملی نفت ایران جایگاه هند را به عنوان انتخاب اول برای توسعه میدان گازی فرزاد B را تضعیف کرده است.

    پیش‌تر سفیر ایران در هند در رسانه‌های این کشور اعلام کرده بود که توسعه همکاری‌های ایران با هند در حوزه نفت و گاز بستگی به تصمیم این کشور دارد.

    وی ادامه داد: این مساله همچنین به شرایط بازار، قیمت نفت و گاز و همچنین بسیاری از عوامل دیگر بستگی خواهد داشت.

    وی گفته بود ما امیدواریم که مذاکرات ایران و هند در این زمینه بزودی پایان یابد اما هند نیز باید در این زمینه با ثبات قدم بیشتری پیش رود.

    برچسب ها