عصر خودرو

کارشناس روس:

روحانی تورم ۴۰ درصدی را از بین برد

عصر بازار- ولادیمیر ساژین کارشناس ارشد روس گفت: سال ۱۳۹۲ وقتی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شد، تورم بیش از ۴۰ درصد بود که توانست آن را از بین ببرد و اکنون در حد ۷،۵ درصد است.

روحانی تورم ۴۰ درصدی را از بین برد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ساژین کارشناس سیاسی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه روز چهارشنبه افزود: سال گذشته ایران مملو از رویدادهای لغو تحریم های مالی-اقتصادی بود که بسیاری از کشورها برقرار کرده بودند.
    وی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این موفقیت ها، دستاورد سیاست های خردمندانه رئیس جمهوری ایران و تلاش های گروه میانجیگران بین المللی (1+5) بود که روسیه نیز یکی از نقش های اصلی را داشت.
    ساژین در ادامه افزود: 23 تیرماه سال 1394 امکان رسیدن به برجام هسته ای فراهم شد تا پنجره امکانات سیاسی-اقتصادی مقابل تهران گشوده شود و پس از شش ماه نیز توانست نفس راحتی بکشد و سربلند به بازار جهانی و سیاست بین المللی بازگردد.
    سال گذشته گروه روحانی توانست شاخص های اساسی اقتصاد کلان را بهبود بخشد. رشد تولید ناخالص ملی7 درصد است. سال 1392 وقتی دولت کنونی به قدرت رسید، تورم بیش از 40 درصد بود، ولی سال 1395 به 7،5 درصد کاهش یافت.
    مهم ترین عامل خروج اقتصاد از بحران، موفقیت های نفتی بود. در سال گذشته درآمد ایران از فروش نفت تقریبا 90 درصد بیشتر شد و هم اکنون استخراج «طلای سیاه» بین 3،7 تا 3،9 میلیون بشکه در روز و صادرات هم به 2،5 میلیون بشکه یعنی به پیش از زمان تحریم ها رسیده است.
    حل و فصل مسأله هسته ای ایران، درها را به روی سرمایه گذاران خارجی گشود و سال 1395 حدود 10 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری شد و همزمان نشانه های «بیرون رفتن از انجماد (بلوک)» گام به گام حساب های ایران در غرب و همچنین احیای نظام بانکی این کشور آشکار شد.
    ساژین در باره دامنه گسترده مشکلات اقتصادی و اجتماعی برجای مانده برای دولت یازدهم نیز اظهار کرد: البته روحانی و تیم وی نمی توانستند همه آنچه را لازم است انجام دهند. هنوز سطح بیکاری 12,7درصد به ویژه بین جوانان با حدود 30 درصد بالا است، اما گرایش رشد اقتصادی سبب می شود با خوشبینی به آینده بنگریم.
    کارشناس روس ادامه داده است: پس از امضای برجام هسته ای، بسیاری از شرکت ها از سراسر جهان راهی ایران شدند. اعضای اتحادیه اروپا، چین، هند، سنگاپور، پاکستان، کشورهای عربی، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری دیگر خواهان همکاری با جمهوری اسلامی شده اند.
    سال گذشته بیش از 200 هیأت نمایندگی بازرگانی- تجاری از دورترین نقاط جهان به ایران سفر کردند و البته سیاست ضدایرانی دولت دونالد ترامپ ممکن است باعث کند شدن فرآیند رشد این همکاری ها و در وهله نخست با کشورهایی شود که به گونه ای وابسته به واشنگتن هستند.
    در چنین شرایطی، مناسبات با روسیه ارزش خاصی برای ایران دارد، به ویژه درعرصه هایی که از حالت « غیرجایگزین» برخوردار است که می توان به انرژی هسته ای و حرارتی، نفت و گاز، برقی کردن راه آهن، جاده سازی ، فضا و ارتباطات و در آینده هم همکاری های فنی-نظامی اشاره کرد.
    ساژین همچنین اظهار کرد: همکاری های فضایی روسیه و ایران از جمله پرتاب ماهواره های سنگین برای عرصه اقتصاد ملی با موشک های روسی و روابط نظامی-فنی آینده روشنی دارد.
    اما مهم ترین دست انداز توسعه روابط اقتصادی تهران و مسکو نبود پول های ایران در بانک های روسیه است، ولی کارها می تواند پس از تصویب برنامه «نفت در عوض کالا» از نقطه سکون به حرکت درآید.
    مطابق این برنامه، فدراسیون روسیه روزانه 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند که سالانه حدود پنج میلیون تن می شود. 50 درصد ارزش آن ارزی بازمی گردد و نیم دیگر هم با تولیدات صنعتی درخواستی تهران صاف می شود.
    کارشناس روس افزوده است: مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نیز تاکید کرده که کارهای زیادی برای پیشرفت همکاری های تهران و مسکو انجام گرفته و سبب افزایش 80 درصدی ارزش روابط اقتصادی شده است.
    سفیر ایران اشاره می کند که پایداری آهنگ کنونی رشد مهم است تا این امکان فراهم شود در سه سال آینده از سطح دو میلیارد دلار ارزش روابط بازرگانی به سطح بالاتر- تا 10 میلیارد دلار- برسیم.
    کارشناس روس همچنین با اشاره به برنامه پیش روی سفر روحانی به مسکو، ادامه داده است: براساس برنامه های اعلام شده در جریان حضور رئیس جمهوری ایران در روسیه (اوایل فروردین) بیش از 10 سند شامل قراردادهای چند میلیارد دلاری در عرصه های مختلف و نقشه مشترک توسعه همکاری های اقتصادی میان مدت و درازمدت امضا می شود.
    ساژین در پایان تاکید کرده است: تصادفی نیست که سفر روحانی به مسکو در آغاز سال نو ایرانی انجام می گیرد و مذاکرات در بلندپایه ترین سطح بین رئیسان جمهوری نیز بدون شک نقطه مرجع و پایه های معیار اندازه گیری مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برای سال های طولانی خواهد بود.

    برچسب ها