عصر خودرو

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

قابلیت مرجع قیمتی شدن پسته در دنیا از طریق بورس کالا

عصر بازار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شوراری اسلامی در مراسم افتتاح رسمی معاملات پسته در بورس کالای ایران گفت :محصول استانداردی همچون پسته قابلیت پیشرفت و مرجع قیمتی شدن در بازارهای جهانی را دارد.

قابلیت مرجع قیمتی شدن پسته در دنیا از طریق بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، محمدرضا پورابراهیمی گفت: پسته یک کالای استراتژیک در کشور بوده و عمده صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است و همیشه به عنوان محصول برتر در بازارهای جهانی مطرح شده است، بنابراین قیمت گذاری آن در یک بازار هدفمند، در کنار استفاده از ابزارهای متنوع مالی می تواند محصول توانمندی در اقتصاد کشاورزی باشد.

    وی افزود: متوسط برداشت پسته در ایران حدود یک پنجم متوسط برداشت جهانی بوده و توسعه معاملات آن به شفافیت اطلاعاتی نیاز دارد بنابراین باید بتوان اطلاعات شفاف تری در حوزه معاملات پسته و توسعه کیفیت در کنار کمیت ایجاد کرد.

    پور ابراهیمی ادامه داد: یکی از دغدغه های کشاورزی تامین مالی خرید و فروش است که در مورد محصول پسته موضوع متفاوت است، به نحوی که صادرات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که تعیین قیمتی که بتواند شرایط را در بازار جهانی مورد رقابت قرار دهد بسیار مهم است.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: فرایند تامین مالی درمعاملات پسته به فعالان اقتصادی و بازرگانان خارجی کمک می کند. با این کار تحول بزرگی برای محصولات استان کرمان بویژه پسته رقم خورده و نکته قابل توجه این است که در این مسیر فقط خرید و فروش نقدی کالا مطرح نبوده بلکه خرید نسیه، پیش خرید و ابزارهای متنوع دیگری نیز روی این محصول ایجاد می شود.

    پور ابراهیمی در ادامه به توجه ویژه مجلس به بازار سرمایه در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: توسعه بازار بدهی در کمیسیون اقتصادی، کمیسیون تلفیق و کمیسیون بودجه و در صحن مجلس مورد توجه ویژه از سوی نمایندگان مجلس قرار گرفته است و توجه زیادی به بازار سرمایه در برنامه ششم شده است که بند های دو، سه ، پنج و هشت در ماده 3 این برنامه از جمله این حمایت ها است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب و تعریف ابزارهای معاملاتی جدید از قبیل اختیار معامله و سایر ابزارهای مشتقه در بودجه سال 96 گفت: مجلس با تعریف محورها،حوزه اجرایی عملیاتی را بر عهده بازار سرمایه گذاشته است.

    وی تاکید کرد:یکی از چالش های اساسی در حال حاضر لزوم راه اندازی بورس نفت خام وعرضه این کالا در بورس است که می تواند گرفتاری های زیادی را در اقتصاد برطرف کند.

    به گفته پورابراهیمی راه اندازی بورس نفت در کشور مغفول مانده است که در برنامه ششم توسعه توجه به این بخش مورد تاکید قرار گرفته است.

    پور ابراهیمی با انتقاد از نحوه به کار گیری بازار بدهی در سال 95 گفت: بازار بدهی باید به تامین مالی بخش خصوصی کمک کند این در حالی است که 90 درصد تامین مالی هم اکنون در بخش دولتی صورت گرفته و کمتر از 10 درصد به بخش خصوصی اختصاص یافته است.

    وی اشاره ای نیز به صنایع پایین دستی پتروشیمی داشت و افزود: رانت میلیاردی که در صنعت پتروشیمی جابجا می شود باعث شده تا بزودی با سوال از وزیر صنعت دلیل اصرار وی برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در صحن علنی مجلس را جویا باشیم.

    برچسب ها