عصر خودرو

بررسی روند معاملات هفتگی بازار فیوچرز؛

انعکاس «معمای طلا» در بازار آتی سکه

عصر بازار- معاملات در بازار آتی سکه طی هفته گذشته در پی اصلاح نزولی برآمد و همگام با تصحیح قیمتی در بازار طلای جهانی، بازار آتی سکه هم از این روند تاثیر پذیرفت؛ طی هفته گذشته حجم معاملات در این بازار به رقم ۷۲هزار و ۳۵۷ معامله رسید.

انعکاس «معمای طلا» در بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این رابطه با توجه به اینکه بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به میزان 25/ 0 واحد درصد افزایش داد، یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت این است که کاهش‌های اخیر قیمت طلا حربه‌ای شد برای تله نزولی در بازار تا پس از اعلام افزایش نرخ بهره، طلا بر عکس قوانین اقتصادی به مدار صعودی بازگردد و این در حالی است که انتظار می‌رفت قیمت‌ها کاهشی می‌شد. همان‌طور که در گزارش آتی سکه قبلی و در این صفحه گفته شده بود، معاملات آتی به فکر اصلاح نزول‌ها به واسطه کاهش ارزش طلا بوده و همچنان که طلا کاهش‌های اخیر خودش را اصلاح کرد، نمادهای آتی آبان و دی هم به فکر اصلاح کاهش‌های اخیر هستند که به نظر می‌رسد تا پایان تعطیلات نوروز شاهد افزایش هیجانی قیمت نمادهای آتی آبان و دی ماه نباشیم.

    پایان افزایش هیجانی دلار

    دلار در هفته پایانی اسفند به دلیل افزایش حجم تقاضای اسکناس نقدی برای تعطیلات و مسافرت‌های نوروزی با افزایش مواجه شد و تا مرز 3 هزار و 800 تومان پیشروی قیمتی داشت و به گفته کارشناسان از این میزان بالاتر نخواهد رفت.اما به‌طور کل درخصوص دلار زیاد نمی‌توان روی اعداد و ارقام صحبت کرد به این دلیل که قیمت دلار بر مبنای سیاست‌های دولت تنظیم می‌شود و سیاست‌های دولت هم سریال منعطف کنترل تورم است، بنابراین دولت اجازه افزایش بلندمدت دلار را به بانک مرکزی نمی‌دهد و بعید است تا پایان انتخابات ریاست جمهوری شاهد افزایش هیجانی در قیمت دلار باشیم.

    چهارشنبه شب بانک مرکزی آمریکا جلسه‌ای را برگزار کرد که در این جلسه، ریاست این بانک، نرخ بهره را به میزان 25/ 0 واحد درصد افزایش داد، بنابراین این افزایش نرخ بهره باعث شد طلا مجددا به مدار صعود بازگردد و همان‌طوری که در شماره‌های قبلی پیش‌بینی‌ کرده بود، روند نزولی کوتاه مدتی که طلا تشکیل داده بود به سمت بالا شکسته شد و اصلاح نزول‌های هفته‌های قبل انجام شد. فرزان سهرابی تکنیکالیست و تحلیلگر بازار آتی در این رابطه معتقد است: «از نظر تکنیکالی روند میان مدت طلا همچنان اعداد بالایی را نشان می‌دهد که حتی تا رقم 1266 دلار هم می‌توان شاهد افزایش قیمت طلا باشیم.»

    سهرابی در تکمیل این توضیحات می‌گوید: «با توجه به اینکه رئیس بانک مرکزی آمریکا وعده افزایش نرخ بهره را در دو مرتبه دیگر داده است بنابراین به نظر می‌رسد که در ماه ژوئن و سپتامبر هم به همان میزان 25/ 0 واحد درصد شاهد افزایش نرخ بهره باشیم و تا پایان سال 2017 به عدد 5/ 1 درصد در نرخ بهره برسیم.»وی در توضیح دلیل اینکه پس از افزایش نرخ بهره قیمت طلا مجددا به مدار صعودی بازگشته می‌گوید این روزها در خبرگزاری‌ها، گروه‌های تلگرامی و سایت‌های مختلف خبری گفته می‌شود که طلا قبل از اینکه نرخ بهره افزایش پیدا کند، این خبر را «پیش‌خور» کرده درحالی‌که در این خصوص باید گفت چنین نگاهی، نگاه عامیانه به اقتصاد است، چرا‌که در اقتصاد بین‌الملل و مدرن با چنین الفاظی روبه‌رو‌ نیستیم. بنابراین باید چنین گفت: افزایش 25/ 0‌درصدی نرخ بهره برای کنترل عدد تورم سالانه آمریکا همچنان عدد کوچکی است و همچنان نرخ تورم به نرخ بهره می‌چربد و با این استدلال باید گفت به این دلیل بود که طلا مجددا به مدار صعودی بازگشت.اما از سویی کارشناسان در رابطه با طلای جهانی اعلام می‌کنند که در هفته‌های پیش‌رو بیشتر شاهد پدیدهbuy in deep در بازار جهانی طلا خواهیم بود.

    اما سناریوی دیگری که درخصوص تصمیم بانک مرکزی در مقابل تصمیم حال حاضرش باید متصور شد، این است که اگر در مرحله اول افزایش نرخ بهره از سوی این نهاد بین‌المللی، نرخ بهره نه به میزان 25/ 0 درصد بلکه به میزان 75/ 0 تا یک درصد افزایش می‌یافت، شاید طلا می‌توانست به اعداد هزار دلار درخصوص ارزش خود هم فکر کند.با این حال، با توجه به رقم 25/ 0 درصد و این میزان افزایش نرخ بهره به‌نظر می‌رسد طلا همچنان علاقه به صعود دارد و به نوعی باید گفت افزایش نرخ بهره آن هم با رقم 25/ 0درصد نتوانسته عطش تورم را کاهش دهد.در این رابطه سوخت افزایش قیمت طلا صرفا تورم است، بنابراین طلا همچنان در مدار صعود است، هر چند فعلا نمی‌توان اعداد بالایی را برایش تصور کرد، البته شاید بتوان تا قبل از جلسه بعدی بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن بتواند عدد 1266 و 1270 را لمس کند.

    در این راستا و با استناد به موارد ذکر شده باید گفت: «همچنان شاهد نوسان قیمت طلا در محدوده 1300 تا 1200 دلار باشیم که در ماه‌های آینده با توجه به کسری بودجه شدید آمریکا و سایر عوامل تاثیرگذار بر کاهش ارزش دلار به بررسی و تحلیل روند طلا خواهیم پرداخت. درخصوص شاخص دلار هم دقیقا بعد از افزایش نرخ بهره، ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرد و این کاهش ارزش هم خود دلیلی بر افزایش قیمت طلا بود.

    با توجه به اینکه ارزش دلار در بازارهای جهانی، بالا تخمین زده می‌شود، اما فعلا و حداقل تا ماه ژوئن نمی‌توانیم به کاهش ارزش دلار امیدوار باشیم، مضاف بر اینکه اگر دولت ترامپ نتواند برنامه جامع و کاملی برای کاهش بدهی‌های ملی آمریکا ارائه دهد می‌تواند دلیل عمده‌ای برای کاهش ارزش دلار باشد، مضاف بر اینکه کاهش مالیات می‌تواند فشار مضاعفی بر کاهش کسری بودجه آمریکا باشد.در این راستا می‌توان گفت روزهای خوشی را برای دلار نمی‌توان متصور شد و این اعداد می‌تواند ارقام بالایی برای ارزش دلار و در ابتدای دولت ترامپ باشد، به نظر می‌رسد تا پایان دولت ترامپ (4سال اول) شاخص دلار را می‌توان در حوالی عدد 80 تصور کرد. در این رابطه باید گفت اگر دولت آمریکا نتواند کسری بودجه را مهار کند، شاهد کاهش ارزش دلار و متعاقبا رشد ارزش طلا خواهیم بود.

     

    نماد دی ماه_در نمودار فوق قیمت در حال تحقق ترازهای فیبوناچی است. به نظر می‌رسد محدوده نوسان در این نماد در ابتدای معاملات محدود باشد. با گذشت زمان محدوده نوسان گسترش خواهد یافت.

    برچسب ها