عصر خودرو

بورس در هفته‌ای که گذشت:

پایان سال دشوار سهامداران و بازار بی رمق بورس

عصر بازار- معامله گران بورس تهران، در اولین روز کاری بورس، نظاره گر معاملات بی هدفی بودند چرا که برخلاف رویه هرساله در روزهای پایانی سال، این روز‌ها بازار سرمایه، نظاره گر فروش سهام هستند.

پایان سال دشوار سهامداران و بازار بی رمق بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازار سرمایه در اولین روز از بازار سرمایه، شاهد معاملات بی هدف بود، چرا که برخلاف رویه هرساله در روزهای پایانی سال، بازار سرمایه نظاره گر فروش سهام هستند، این درحالی است که شاخص کل قیمت با افزایش 30 واحدی به عدد 76 هزار و 315 واحد رسیده است.

    ارزش کل معاملات بازار سرمایه، به بیش از 325 میلیارد تومان بالغ شده که این امر ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 258 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 964 نوبت داد و ستد شده بود.

    در بازار سرمایه، 2 بورس تهران، که معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، اندکی بیش از 200 میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش بیش از 45 میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده کد به کد شده است.

    بازار سهام؛ بازاری رخوت آور و بی حجمی داشت که البته در اغلب نمادهای معاملاتی عرضه بر تقتاضای سهام غلبه داشته است.

    *** در دومین روز از بازار سرمایه، شاخص کل قیمت با افزایش 13 واحدی به عدد 76 هزار و 329 واحد رسیده است این درحالی است که شاخص کل فرابورس با کاهش 4 واحدی عدد 846 واحدی را به نمایش گذاشت.

    ارزش کل معاملات بورس، به بیش از 454 میلیارد تومان بالغ شد که این امر ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 787 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 49 هزار و 714 نوبت داد و ستد شده بود.

    حجم معاملات اسناد خزانه اسلامی در بازار سهام درحالی با نرخ مؤثر بیش از 25 درصدی انتقادهای بسیاری را درپی داشته، اما با نگاهی به وضعیت صندوق‌های با درآمد ثابت که مطابق با اساسنامه خودکاری جز جمع آوری نقدینگی بازار و سپرده گذاری در حساب‌های بانکی براساس نرخ ترجیحی صندوق هایی با درآمد ثابت که حجم ندارند برای نهادهای ناظر قابل تأمل است.

    *** در سومین روز از بازار سرمایه، بازار سهام، نظاره گر معاملاتی کم حجم همزمان با پیشرو شدن گروه معدنی‌ها و فلزات اساسی است بازاری که همچنان نوسان گیری استراتژی آن است.

    معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه گذاری غدیر با 56 واحد، ایران خودرو با 45 واحد و فولاد مبارکه با 21 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کرده است این درحالی است که معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر و ملی صنایع مس ایران هریک به میزان 17 واحد و پتروشیمی فناوران و پالایش نفت اصفهان هریک تا 16 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو تا 12 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    بازار سهام، بازاری کم حجم بوده که با پیشرو شدن گروه معدنی‌ها و تک سهم‌های گروه فلزات اساسی همراه شده است.

    *** در چهارمین روز از بازار سرمایه، معامله گران، شاهد حمایت از گروههای شاخص ساز بازار به پیش رانی معدنی‌ها و گروه پالایشی بود هرچند که فضای بی روحی برکلیت معاملات بازار حاکم بوده است.

    شاخص کل قیمت با افزایش 307 واحدی به عدد 76 هزار و 639 واحد رسیده است، این درحالی است که شاخص کل هم وزن با افزایش 98 واحدی به عدد 15 هزار و 526 واحد رسیده است.

    ارزش کل معاملات بورس، به بیش از 388 یلیارد تومان رسید که این امر ناشی از دست به دست شدن 3 میلیارد و 12 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 58 هزار و 229 نوبت داد و ستد شده بود.

    بازار سهام، بازاری کم حجم و رخوت باری را گذراند که با وجود معاملات کد به کد و درون گروهی اغلب سهامداران عمده شاهد میانداری گروه معدنی‌ها با پیشرو شدن سنگ آهنی‌ها و هلدینگ‌های سرمایه گذاری و همچنین پالایشی‌ها و تک سهم‌های پتروشیمی بوده است.

    *** در آخرین روز از بازار سرمایه، شاخص بورس با رشد 98 هزار و 86 واحدی به پله 76 هزار و 737 واحد رسیده است، این درحالی است که ارزش کل معاملات بورس تهران از 3 میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن 1 میلیارد سهم طی 46 هزار نوبت معاملاتی شده است.

    شاخص کل فرا بورس با 4 هزار و 90 واحد رشد به پله 871 هزار و 40 واحد رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از 2 میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن 416 میلیون سهم طی 21 هزار نوبت معاملاتی شده است.

    برچسب ها