عصر خودرو

گازسکوی فاز۲۰ پارس جنوبی وارد مدار می‎شود

عصر بازار- توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی با سرعت دنبال می شود به گونه ای که گزارش ها از وارد مدار شدن آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩، آغاز انتقال گاز سکوی فاز ۲۰ به پالایشگاه و افزایش تزریق گاز فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به روزانه ۴۶ میلیون متر مکعب حکایت دارد.

گازسکوی فاز۲۰ پارس جنوبی وارد مدار می‎شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی(یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان به شمار می رود که با برخورداری از 34.2 تریلیون مترمکعب گاز استحصال پذیر، نزدیک به ١٩ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.
    نزدیک به سه هزار و 700 کیلومترمربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و 6 هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.
    با توجه عقب ماندگی در سال های گذشته از قطر در تولید گاز از این میدان، دولت یازدهم توجه ویژه ای به توسعه این میدان کرده است.
    اکنون توسعه فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی در اولویت کاری قرار گرفته که البته بخش هایی از این فازها تاکنون راه اندازی شده است.

    ** گاز سکوی فاز 20 هفته آینده وارد مدار می‎شود
    مجری طرح توسعه فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی از انتقال گاز ترش غنی سکوی فاز 20 پارس جنوبی به پالایشگاه فازهای 20 و 21 در روز شنبه (28 اسفندماه) خبر داد.
    علیرضا عبادی گفت: عملیات برای آغاز برداشت گاز ترش غنی از سکوی فاز 20 امروز در حال انجام است و روز شنبه گاز وارد پالایشگاه می‎شود.
    وی افزود: آذرماه 95 با راه اندازی سکوی فاز 21، گاز به شبکه سراسری تزریق شد و سکوی فاز 21 هم که در آذرماه نصب شده بود، ٢ هفته پیش راه اندازی شد.
    عبادی به بهره برداری از یک ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای20 و ٢١ پارس جنوبی اشاره کرد و بیان داشت: ردیف دوم شیرین سازی این پالایشگاه تا پایان این هفته به بهره برداری می‎رسد.
    وی ادامه داد: ردیف سوم شیرین سازی این فازها در پالایشگاه هم اکنون در حال فشارگیری با گاز شیرین است و در چند روز آینده با ورود گاز ترش غنی سکوی فاز 20، عملیات فرآورش و تولید گاز شیرین آغاز می شود.
    مجری طرح توسعه فازهای 20 و ٢١ پارس جنوبی با بیان این که اکنون تیم راه اندازی در ردیف چهارم شیرین سازی فازهای20 و ٢١ پارس جنوبی مستقر است تا کارهای عملیاتی اجرا و تکمیل شوند، تصریح کرد: این ردیف شیرین سازی نیمه دوم فروردین ماه 96 با گاز سکوی فاز 20 به بهره برداری خواهد رسید.
    به گفته وی، روزانه 12.5 تا 13 میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود و تاکنون 1.5 میلیارد متر مکعب گاز و 2.5 میلیون بشکه میعانات گازی به صورت تجمعی از مخزن فازهای 20 و 21 برداشت شده است.
    عبادی اضافه کرد: با بهره برداری از سکوی فاز 20، تولید گاز فازهای 20 و٢١ پارس جنوبی تکمیل و به 2 میلیارد فوت مکعب معادل ٥٦ میلیون متر مکعب در روز می رسد.
    اکنون تنها بخشی از توان فرآورشی پالایشگاه این فازها در مدار تولید قرار دارد و با بهره برداری از سکوی یک میلیارد فوت مکعبی فاز 20 و همچنین راه اندازی ردیف‎های دوم تا چهارم شیرین سازی، میزان تولیدات فازهای 20 و 21 به طور خیره‎کننده ای افزایش یافته و ارز آوری قابل توجهی از محل صادرات محصولات دارای ارزش افزوده بالا از جمله میعانات گازی حاصل می شود.

    ** آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ وارد مدار شد
    مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی با اشاره به تولید تجمعی پنج میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز و هفت میلیون و 400 هزار بشکه میعانات گازی از این فاز، از ورود آخرین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ به مدار خبر داد.
    حمید رضا مسعودی گفت: این طرح توسعه ای با هدف استخراج و برداشت روزانه 56.6 میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان مشترک، تولید روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی تولید روزانه 400 تن گوگرد، شیرین سازی و تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین طرح ریزی شده است.
    وی افزود: تولید روزانه 2800 تن گاز مایع (LPG) با هدف صادرات و 2550 تن اتان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی نیز از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.
    مسعوی با بیان این که اکنون روزانه حدود 30 میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود، اضافه کرد: انتظار می رود تا پایان سال این میزان به حدود 37 میلیون متر مکعب گاز در روز افزایش پیدا کند.
    وی افزود: همچنین حدود هفت میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید شده که از این میزان حدود 6 میلیون و 700 هزار بشکه نیز به خارج از کشور صادر شده است.
    مسعودی با یادآوری نصب عرشه سکوی B 19 بر روی پایه خود در موقعیت فراساحل فاز 19 گفت: این سکو تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.
    مسعودی به آغاز تولید ال پی جی، بوتان و پروپان از فاز 19 پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: همچنین روزانه حدود 700 تن ال .پی.جی در این فاز تولید می شود.
    وی در تشریح فعالیت‌های شاخص انجام شده در طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی، اضافه کرد: در این طرح توسعه ای 14.5 میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری و ٢ میلیون و 900هزار اینچ بر قطر عملیات جوشکاری انجام و ٥٥ هزارتن سازه فلزی نصب شده است.
    مجری طرح توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی نصب ٤٩ هزار تن تجهیزات ثابت و 7500 کیلومتر کابل کشی را از دیگر فعالیت های شاخص فاز 19 اعلام کرد و گفت: در مجموع 61 درصد از کل فعالیت‌های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه اندازی و بهره برداری از سوی پیمانکاران و مشاوران ایرانی انجام شده است.
    وی افزود: همچنین 50.55 درصد کالاهای مورد نیاز طرح توسعه فاز 19 برای حمایت از سازندگان ایرانی از داخل تهیه شده است.
    مسعودی با بیان این که حفر ٢١ حلقه چاه در فاز 19 پارس جنوبی سبب دستیابی به میزان گازی معادل ٢ فاز استاندارد پارس جنوبی شده است، افزود: این در حالی است که در دیگر فازها برای دستیابی به این میزان گاز باید بیش از ٢٤ حلقه چاه حفر می شد.
    وی از راه اندازی واحد 108 تولید گوگرد پالایشگاه فاز 19 خبر داد و گفت: به زودی این واحد وارد مدار می شود، در ضمن واحد ذخیره سازی ال پی جی نیز آماده شده است.
    مسعودی افزود: اکنون خط لوله های انتقال گاز فاز 19 نیز به طور کامل در سرویس قرار گرفته اند و با اجرای 230 کیلومتر خط لوله 32 اینچ و خط لوله 4.5 اینچ سوار بر خط لوله 32 اینچ پرونده خطوط لوله این فاز به پایان یافته است.
    وی با بیان این که هم اکنون چهار سکوی طرح توسعه فاز 19 در موقعیت خود قرار دارند، افزود: برای توسعه بخش فراساحل فاز 19 از زمان ساخت سکوها و جکت‎ها، 33 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه و ایمن انجام شده است.

    **تزریق روزانه 46 میلیون متر مکعب گاز شیرین فاز 17 و 18 به شبکه سراسری
    سرپرست طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز از تزریق روزانه 46 میلیون متر مکعب گاز شیرین این فازها به شبکه سراسری خبر داده است.
    محمدرضا چلیپا با تشریح فعالیت های انجام شده در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی، گفت: برای سکوهای فازهای 17 و 18، تعداد 44 حلقه چاه حفر شده است.
    وی اضافه کرد: 2 سکوی اصلی توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ٢ سکوی اقماری توسط شرکت ایزوایکو ساخته شده و هر سکو 28.3 میلیون متر مکعب گاز برداشت می کند.
    وی با تاکید بر تامین 47 درصدی تجهیزات از پیمانکاران داخلی، اضافه کرد:100 درصد کار اجرای فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شامل نصب، راه اندازی و بهره برداری با استفاده از توان داخل انجام و 100 هزار تن سازه طی این عملیات نصب شده است.
    چلیپا به تولیدات تجمعی پالایشگاه فازهای ١٧و ١٨ اشاره کرد و گفت: از دی ماه ٩٣ تا کنون 16.1میلیارد متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق شده و 14 میلیون بشکه میعانات گازی و420 هزار تن اتان به صورت تجمعی برداشت شده است.
    وی افزود: اکنون از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به طور متوسط روزانه ٤٦ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می شود.
    سرپرست طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی افزود: از اوایل اسفند عملیات تولید گاز از سکوی اقماری ١٧B ، آخرین سکوی طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ با ظرفیت برداشت 500 میلیون فوت مکعب گاز، آغاز شده است.
    توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی شامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی (IOEC) به عنوان پیمانکار بخش دریا در دست اجراست.

    برچسب ها