عصر خودرو

افزایش سرمایه‌گذاری تویوتا در انگلیس به‌رغم نگرانی ژاپنی ها از برگزیت

عصر بازار- شرکت خودروسازی تویوتا به رغم وجود نگرانی سرمایه گذاران خارجی از جمله ژاپنی ها از برگزیت، روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۴۰ میلیون پوند به‌منظور توسعه کارخانه‌اش در انگلیس، سرمایه‌گذاری می‌کند.

افزایش سرمایه‌گذاری تویوتا در انگلیس به‌رغم نگرانی ژاپنی ها از برگزیت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'یوهان وان زیل' مدیر اجرایی حوزه اروپایی تویوتا اعلام کرده است که این سرمایه‌گذاری با هدف افزایش توان رقابتی تولیدات کارخانه‌اش در 'دربی شایر' انگلیس صورت می‌گیرد.
    براساس گزارش شبکه اسکای نیوز، وی گفت: 'این افزایش سطح ارتقا، نشانگر اعتماد به نیروهای مان و نیز تامین کنندگان (ملزومات و تجهیزات) و تمرکز آنها بر کیفیت و بهره وری بیشتر است.'
    وی در همین حال با توجه به تصمیم دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، هشدار داده است که 'ادامه دسترسی آزاد به بازار اروپایی و نداشتن موانع گمرکی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، نقش حیاتی در این موفقیت دارد.
    در حال حاضر در حدود 3هزار نفر در دو کارخانه شرکت تویوتا در منطقه 'بورنستن'در «دربی شایر» و منطقه 'دیساید' در شمال ولز مشغول کار هستند.
    در سال گذشته میلادی در حدود 180 هزار دستگاه خودرو تویوتا در کارخانه این خودروسازی ژاپنی در منطقه 'دربی‌شایر' تولید شده است که بیشتر این خودروها که از مدل‌های 'آریو' و 'آونسیس ' هستند، به بازارهای اروپایی و سایر بازارهای جهان صادر شده‌اند.
    'تویوتا' پیش‌ از این با ابراز نگرانی از آثار منفی برگزیت اعلام کرده بود: ' ما درحرکت روب ه‌ جلوی خود از نزدیک آثار برگزیت را بر روی عملیات تجاری‌مان در انگلیس نظارت و تحلیل خواهیم کرد تا دریابیم چگونه می‌توانیم قدرت رقابت‌پذیری‌مان را حفظ کنیم و رشدی پایدار را همراه با صنعت خودروسازی انگلیس و سایر ذینفع‌ها مصون از هر گزندی، حفظ کنیم'.
    دولت انگلیس با این واقعیت مواجه است که یکی از دلایل سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی و آمریکایی در انگلیس، انتخاب این کشور به‌عنوان مبدأ ورود و دسترسی به بازار 500 میلیونی اتحادیه اروپاست و تداوم دسترسی به این بازار برای بخش تجارت ژاپن و سایر شرکت‌های خودروسازی خارجی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
    ژاپنی‌ها در همین راستا در آستانه نشست اخیر گروه 20 در چین، هشدار داده بودند درصورتی‌که برگزیت موجب از بین رفتن برخی امتیازات در بازار انگلیس شود، باعث خروج شماری از شرکت‌های بزرگ ژاپن مثل شرکت‌های خودروسازی تا بانک‌ها و شرکت‌های دارویی از این کشور خواهد شد.
    براساس گزارش‌های منتشر شده ، تقریبا نیمی از سرمایه‌گذاری مستقیم ژاپن طی سال 2015 باهدف ورود به بازارهای اتحادیه اروپا به بریتانیا سرازیر شد و از پایان سال گذشته میلادی، انگلیس یکی از مقاصد اصلی بازار سهام سرمایه‌گذاری ژاپن داخل اتحادیه اروپا بوده است.
    در حال حاضر مشخص نیست که شرکت ژاپنی تویوتا برای سرمایه‌گذاری جدیدش در انگلیس از دولت 'ترزا می' تضمین‌های در خصوص دریافت غرامت ناشی از برگزیت دریافت کرده است یا نه.
    «کارلوس گوسن» مدیر اجرایی شرکت خودروسازی چندملیتی ژاپنی نیسان نیز در آبان ماه گذشته از تصمیم این شرکت به سرمایه‌گذاری‌های جدید در انگلیس متعاقب کسب تضمین دریافت غرامت از سوی دولت 'ترزا می' درارتباط با برگزیت، خبر داده بود.
    گاردین در این خصوص نوشته بود: «کارلوس گوسن» مدیر اجرایی نیسان که به دلیل نگرانی از عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به دنبال دریافت تضمین غرامت از سوی دولت 'ترزا می' بوده، گفته است که تصمیم به سرمایه‌گذاری در انگلیس را متعاقب دریافت تضمین از سوی دولت «ترزا می» گرفته است.
    شرکت خودروسازی نیسان در نظر دارد که سری جدید خودروهای «قشقایی» و «اکس تریل» را در کارخانه اش در منطقه ساندرلند انگلیس که در حدود 7 هزار نیرو دارد، تولید کند.
    در این کارخانه سالانه 500 هزار دستگاه خودرو معادل یک‌سوم کل خودروهای تولیدی در انگلیس ساخته می‌شود.
    این اولین سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت خودروسازی پس از همه‌پرسی برگزیت در 23 ژوئن گذشته به شمار می‌رود.
    انجمن تولید و تجارت خودرویی کشور انگلیس در ماه ژانویه گذشته اعلام کرده بود که در سال گذشته میلادی متاثر از برگزیت، در کل یک میلیارد و 660 میلیون پوند در صنعت خودرو این کشور سرمایه‌گذاری شده است که نسبت به سال 2015 میلادی که رقم 2 میلیارد و 500 میلیون پوند بود، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.
    در همین حال 'گرک کلارک' وزیر تجارت انگلیس روز پنجشنبه گفت که سرمایه‌گذاری تویوتا مؤید ایمان این شرکت خودروسازی به نیروهایش در انگلیس بوده و به ساخت مدل‌های جدید این شرکت در این کشور کمک می‌کند.
    شرکت تویوتا که در سال گذشته میلادی جایگاهش را به ‌عنوان بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان به شرکت فولکس‌واگن واگذار کرد، در ژانویه گذشته اعلام کرد که قرار است 10 میلیارد دلار در طی پنج سال آینده در آمریکا سرمایه‌گذاری کند.
    براساس گزارش تویوتا در ماه گذشته میلادی، انتظار می‌رود که سود خالص این شرکت در سال مالی 17 -2016 میلادی در حدود 1.7 تریلیون ین معادل 15 میلیارد و 100میلیون دلار باشد که نسبت به سال مالی قبل‌تر از آن ‌که 2.1 تریلیون ین اعلام‌شده بود، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

    برچسب ها