عصر خودرو

سکه تمام نزدیک مرز روانی شد؛

نوسان‌گیری از دلار با تسویه سال

عصر بازار- روز چهارشنبه، قیمت دلار دومین رشد متوالی را تجربه کرد تا به مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان نزدیک شود. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۲۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۷۹۳ تومان رسید.

نوسان‌گیری از دلار با تسویه سال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته شماری از فعالان، بیست و پنجمین روز اسفندماه آخرین روز انجام معاملات فردایی در سال 95 بود و ادامه این معاملات به 14 فروردین سال 96 موکول شد. عده‌ای از فعالان عنوان کردند، در آخرین روز معاملات تسویه‌های سال انجام می‌شد و عده‌ای از آتی‌بازان سعی داشتند قیمت دلار را تا جایی که ممکن است بالاتر ببرند.

    بخشی از این افزایش به انتظارات معامله‌گران مربوط است که معتقدند دلار در تعطیلات عید با افزایش قیمت مواجه خواهد شد. تحرکات بازیگران فردایی و امروزی موجب شد قیمت دلار در معاملات آتی حتی به نرخ 3 هزار و 800 تومان برسد. با این حال، در بازار نقدی قیمت تا ساعت 3 بعدازظهر به این مرز نرسید. به گفته فعالان، در کنار تحرکات معامله‌گران غیررسمی، افزایش نرخ حواله درهم و کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار دیگر عواملی بودند که در رشد قیمت اثرگذار شدند. برخلاف افزایش قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت و حتی در مقاطعی از مرز یک میلیون و 200 هزار تومان پایین رفت. روز گذشته، سکه 15 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 202 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه طلا در روزهای گذشته بدون توجه به عوامل بنیادی بالا رفت و حباب آن افزایش یافت. به باور این دسته، کاهش دو روز اخیر بیشتر در راستای جبران افزایش کم پشتوانه ابتدای هفته بود. این در حالی است که عده‌ای دیگر، ضعف بهای اونس را عامل کاهشی شدن روند سکه دانستند. روند کاهشی سکه بعد از ساعت 3 بعدازظهر نیز ادامه داشت و در مقاطعی به زیر یک میلیون و 200 هزار تومان رفت. این در حالی بود که در ابتدای روز بر تابلوی صرافی‌ها قیمت‌های بالای یک میلیون و 220 هزار تومان نیز ثبت شده بود. این قیمت‌ها در حالی روی تابلوی صرافی‌ها ثبت می‌شد که در معاملات نقدی سبزه‌میدان، قیمت بالاتر از یک میلیون و 213 هزار تومان نرفته بود.

    شروع نوسانی

    در پنجمین روز هفته، دلار معاملات خود را در محدوده 3هزار و 780 تومان آغاز کرد. روز چهارشنبه معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 785 تومان کلید خورد که 17 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. شروع نوسانی ابتدای روز و بالا رفتن هم‌زمان قیمت در معاملات اعتباری موجب شد انتظارات بازیگران نقدی بازار نیز افزایشی‌تر و قیمت دلار به محدوده 3هزار و 790 تومان وارد شود. با این وجود، مرز 3 هزار و 800 تومانی روز چهارشنبه تا ساعت 3 بعدازظهر در معاملات نقدی مقاوم باقی ماند. این در حالی بود که تحرکات در بخش معاملات امروزی بالا بود و قیمت حتی در این معاملات از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کرد. در پنجمین روز هفته، بهای دلار در معاملات امروزی تا نقطه 3هزار و 806 تومان بالا رفت. به گفته شماری از فعالان، روز چهارشنبه زمان تسویه سال بود و همین موضوع موجب شد که تحرکات بازیگران اعتباری بالاتر رود. در کنار این، در پنجمین روز هفته، نرخ حواله درهم تا هزار و 39 تومان بالا رفت. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

    برچسب ها