عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان تشریح کرد؛

۹۶؛ سال خوب بورس در رقابت بازار سرمایه و پول

عصر بازار- سال ۹۵ سال پرفرازی بود افت وخیز زیادی داشت که دلایل متعددی هم برایش وجود داشت اما در مجموع با وجود جو منفی که در بازار سرمایه حاکم بود، امسال خالی از اتفاقات و اخبار مثبت نبوده است.

۹۶؛ سال خوب بورس در رقابت بازار سرمایه و پول
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره ارزیابی از شرایط سال جاری گفت: اجرایی شدن برجام در کنار انتخابات ریاست جمهوری امریکا از جمله عواملی بودند که دست به دست هم دادند تا تصمیمات سرمایه گذاران را به تعویق بیاندازند.

    وی با اشاره به یک دوره کوتاه مدت رونق در پایان سال گذشته ناشی از امیدواری به امضای برجام گفت: متاسفانه بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام باعث شد، امید بازار به تأثیرات مثبت برجام در حد انتظارات محقق نشود اما در مجموع سال بسیار خوبی بود. به دلیل اینکه ما توانستیم نفت خیلی بیشتری را صادر کنیم و به آن مقادیر قبل از تحریم برسیم تا  افزایش صادرات نفت به افزایش درآمدها و تراز تجاری کشور کمک کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این اتفاقات باعث شد، دولت به واسطه رشد منابع، تصمیمات بسیار خوبی برای بازپرداخت بدهی هایش بگیرد، گفت: برای اولین بار بازار سرمایه ایران از یک ابزار بین المللی بسیار مناسب به نام ابزار بدهی استفاده کرد. ابزار بدهی به دولت در تأمین مالی کمک می کند و از این طریق می تواند بدهی های خود را به بخش های مختلف اقتصاد که بخشی از آنها در خود بازار سرمایه حاضر هستند، بپردازد.

    مهرآور تصریح کرد: بازپرداخت بدهی های دولت در کوتاه مدت شاید اثر مثبتی از دید اقتصادی نداشته باشد ولی در بلند مدت اثرات بسیار مثبتی را خواهد داشت به این دلیل که وقتی دولت بدهی های خود را پرداخت کند افرادی که طلبکار هستند منابع جدیدی را جذب می کنند و این منابع جدید را در کسب و کارشان مورد استفاده قرار می دهند و نهایتاً این جریان نقدینگی خود در عملکرد اقتصادی و سودآوری و بازدهی شرکت ها نشان داده می شود که تبلور آن در قیمت سهام همین شرکت های بورسی و فرابورسی خواهد بود.

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان به دومین اتفاق و تصمیم مثبت بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات مثبت در سال 1395 به تصمیم درست بانک مرکزی در جهت بین المللی کردن فعالیت بانک ها برمی گردد به این مفهوم که استاندارد بین المللی IFRS را بر اساس الزامات بین المللی وارد سیستم بانکی کشور کرد.

    وی با اشاره به پشتیبانی خوب سازمان بورس از تصمیم بانک مرکزی و همراهی خود بانکی ها از این رویه، ادامه داد: بدین ترتیب بانکها ملزم شدند که شفافیت های مالی خود را افزایش دهند البته این مساله در کوتاه مدت اثرات خوبی برای بانکی ها نداشت اما بطور یقین اثرات مثبت بسیار خوبی را برای سال آینده و سال های آینده به همراه خواهد داشت.

    مهرآور در ادامه گفتگو به ابزار "آپشن" به عنوان یک رخداد مثبت دیگر در سال جاری اشاره کرد و گفت: ورود آپشن به بازار سرمایه به عنوان یک محصول و ابزار بین المللی که در دنیا سالها تجربه شده فرصت بسیار خوبی برای پوشش ریسک در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار داد. البته ناآشنایی با این ابزار در ایران باعث شده که استقبال از آن به خوبی صورت نگیرد اما به طور قطع و یقین یکی از ابزارهای بسیار جذاب و سودآور در سالهای آینده خواهد بود که افراد و شرکت ها از آن برای پوشش ریسکشان استفاده خواهند کرد.

    مدیر عامل کارگزاری بانک سامان، حضور دکتر محمدی را به عنوان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از اتفاقات مثبت و فرصت های خوب سال جاری خواند و در این باره گفت: با حضور دکتر شاپور محمدی در سازمان بورس، سکان بازار سرمایه به عهده فردی گذاشته شد که به خوبی به بازار سرمایه اشراف دارد به عبارتی علاوه بر اینکه یک شخصیت فرهیخته دانشگاهی هستند در زمینه تجربی و عملی نیز از توانمندی های به سزایی برخوردار هستند.

    چشم انداز سال 96 بدون تغییر در مفروضات

    مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره چشم انداز سال 96 ابراز داشت: بدون تغییر در شرایط کنونی و عدم رخداد اتفاقات غیر منتظره، سال آینده می تواند سال بسیار بسیار خوبی برای بازار سرمایه باشد.

    وی در این باره توضیح داد: در صنعت بانکداری رعایت استاندارد بین المللی IFRS باعث شد که بانکها آن میزان ذخایری را که قبلا نگرفته بودند و در حسابها منظور نکرده بودند قسمت زیادی از آن در حسابها منظور شد در نتیجه سالهای آینده دیگر این اتفاق شاید لازم نباشد بیفتد.

    مهرآور با اشاره به صنعت پتروپالایشی ها افزود: در صنایعی مثل پالایشگاهی و پتروشیمی به دلیل افزایش میزان تولید نفت و میزان صادرات نفت شاهد رشد در اقتصاد بودیم که اگر افزایش نرخ دلار را هم بر اساس نرخ تورم اضافه کنیم طبیعتا خیلی وضعیت بهتر می شود به خصوص برای شرکت هایی که صادرات محور هستند.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره صنعت خودرو در سال 96 گفت: در صنعت خودرو قراردادهایی که بسته شده خودش را در سال 96 نشان خواهد داد که به طور واقعی وضعیت خوبی را در این صنعت شاهد خواهیم بود. بنابراین سال آینده برای بورس سال بسیار خوبی می تواند باشد مشروط بر اینکه رقابت بین بازار سرمایه و بازار پول یک رقابت منطقی باشد.

    مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در این خصوص توضیح داد: یکی از اشکالات بزرگی که در سال 1395 وجود داشت عدم رقابت پذیری بین بازار پول و بازار سرمایه بود وقتی شما در بازار پول نرخ بازده بدون ریسکی 20 درصدی دارید سرمایه گذار بازار سرمایه حداقل باید بازده 25 تا 30 درصدی کسب کند. در غیر اینصورت سراغ این بازار نمی رود بنابراین سال آینده باید سعی کنیم این کار صورت بگیرد.

    وی افزود: باید بین بازار سرمایه و بازار پول یک تعادل ایجاد شود. بنابراین سال آینده یک از اصلی ترین انتظارات فعالان اقتصادی از دولت این است که به صورت جدی درباره رقابتی شدن نرخ بازده بورس و نرخ بازده بانک بیندیشند.

    مهرآور افزود: اگر جامعه نیز به این سمت هدایت شود که بازار پول، بازار استقراض کوتاه مدت است و کارکرد بازار سرمایه تأمین مالی بلند مدت است و البته این روند از زمان تقاضا تا زمان اجرا کوتاه مدت انجام شود، این اتفاق می تواند بسیار در شکوفایی اقتصاد و در از بین رفتن بسیاری از معضلات مثل مطالبات معوق کمک کند.

    برچسب ها