عصر خودرو

متوسط قیمت دلار در ۱۰ ماه چقدر بود ؟

عصر بازار- متوسط قیمت دلار در فاصله زمانی ابتدای فروردین تا پایان دی ماه به ۳۶۱۱ تومان رسید .

متوسط قیمت دلار در ۱۰ ماه چقدر بود ؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، آخرین بررسی های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی نشان می دهد در این دوره زمانی متوسط نرخ دلار برابر با 3611 تومان بود . در این میان نرخ دلار در دی ماه رکوردی تازه را در بین ماه های ر فته از سال 1395 از آن خود کرد .

    اقتصاد ایران در حالی آخرین روزهای سال 1395 را پشت سر می گذارد که برنامه ریزی برای تک نرخی کردن ارز در سال آینده در دستور کار قرار دارد وبسیاری از فعالان اقتصادی این مهم را کارویژه دولت دوازدهم می دانند . بخش خصوصی نیز در اولین مطالبه خود از دولت، یکسان سازی نرخ ارز با هدف از میان رفتن رانت در این عرصه را خواستار شده است .

    متوسط قیمت خرید و فروش دلار در دی ماه سال جاری به 3984 تومان رسید ، این در حالی است که متوسط قیمت دلار در فروردین ماه سال جاری برابر با 3493 تومان بود . نرخ دلار در دی ماه حتی پا را از 4 هزار تومان فراتر گذاشت اما بار دیگر با عقبگرد وارد کانال سه هزار تومانی شد .

    برخی بر این اعتقادند که رشد قیمت دلار در ماه های آذر و دی تحت تاثیر افزایش سفرهای خارجی از یک سو، روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و طرح برنامه های ضد ایرانی از سوی دیگر و همچنین برنامه ریزی برای بکسان سازی نرخ ارز بوده است .

    کارشناسان معتقدند پس از یکسان سازی نرخ ارز قمیت دلار بر روی بیش از 4 هزار تومان توقف خواهد کرد .

    یکسان سازی نرخ ارز پیش بینی آینده را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ساده کرده و همچنین رانت موجود میان ارز رسمی و نرخ ارز در بازار آزاد را از میان می برد .

    بر اساس این گزارش متوسط نرخ دلار در بهار سال جاری در کانال 3400 تومانی قرار داشت . با شروع تابستان دلار قیمت بیش از 3500 را تجربه کرد که این روند تا پایان مهر نیز دوام آورد اما از ابتدای آبان ماه قیمت ها رو به افزایش گذاشت و متوسط قیمت معامله دلار به 3642 تومان رسید . پس از ان در آذر و دی ماه متوسط قیمت به ترتیب بیش از 3800 و 3900 تومان برآورد شد .

    قیمت دلار برای اقتصاد ایران شاخصی بسیار مهم و تعیین کننده محسوب می شود و نوسانات قیمتی افزایشی سبب می شود یک باره قیمت انواع کالا در ایران رو به افزایش بگذارد این در حالی است که به دلیل وجود پدیده چسبندگی در این بازار ، کاهش قیمت دلار سبب ریزش قیمت اقلام نمی شود .

    برچسب ها