عصر خودرو

جزئیات تازه از واریز سود سهام عدالت؛

مردم برای واریز سود سهام عدالت حساب بازکنند

عصر بازار- رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: مردم برای دریافت سود سهام عدالت باید حساب بانکی باز کرده و بزودی پس از فراخوان سازمان خصوصی سازی، شماره حساب خود را جهت واریز سود، به ما اعلام کنند.

مردم برای واریز سود سهام عدالت حساب بازکنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی در نشست خبری امروز خود با موضوع سهام عدالت با اشاره به آمار خصوصی سازی گفت: از یکهزار و 713 بنگاهی که بر واگذاری آنها تاکید شده،  ٣٢٣ بنگاه باقی مانده و فروش نرفته است و برای سال ٩٦ واگذار خواهند شد.

    رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: برخی از این بنگاهها یا همه آنها در سال آینده واگذار می شوند؛ بر این اساس از ٥٣٤ بنگاهی که در ابتدای سال قرار بود واگذار شود ٢٧٣ بنگاه تعیین تکلیف شدند که آماری بی سابقه است.

    وی تصریح کرد: تعیین تکلیف الزاما به معنای فروش نیست و ممکن است انحلال یا خروج موقت یا دایم نیز از فهرست صورت گیرد. بر این اساس از ١٨٨ بنگاه که به صورت بلوکی در سال جاری واگذار شد، ١٤٣ بنگاه به فروش رفت. البته این آمار مناسب مرهون جایگاههای سوخت است.

    وی افزود: تا به حال ١٢ هزار میلیارد تومان تعهد بودجه ای خود را انجام داده ایم و ٥ هزار میلیارد تومان آن تهاتر بدهی بود و مابقی به خزانه واریز شد؛ همچنین مطالبات 950 میلیارد تومانی ما از مخابرات هم وصول شد.

    سرعت خصوصی سازی را بیشتر می‌کنیم

    پوری حسینی گفت: شورای عالی واگذاری تاکید کرده که از همه ابزارها برای واگذاری استفاده شود و بدون توجه به فشارها کار خود را انجام دهد؛ البته رهبری از کند بودن خصوصی سازی گلایه داشتند  که به ما ابلاغ شده و برای سرعت بیشتر در خصوصی سازی تلاش خواهیم کرد.

    معاون وزیر اقتصاد افزود: ما در آینده نزدیک تا پایان سال واریز کلانی به خزانه خواهیم شد که به 16500 میلیارد تومان تعهد امسال خود نزدیک خواهیم شد.

    پوری حسینی در خصوص سهام عدالت گفت: ده سال مهلت قانونی برای اینکه بدهی سهامداران را از بابت واگذاری شرکتهای سهام عدالت تسویه شود به اتمام رسید و باید صورتحساب برای مشمولان صادر می شد. مابقی قانون تعیین کرده است که به اندازه ای که از محل سود به مشمول تعلق نمی گیرد فرصت داده شود تا واریزی تا سقف یک میلیون تومان از سوی مشمولان صورت گیرد و تا شهریور سال بعد باید پرداخت شود.

    وی افزود:تا پایان امسال 530 هزار تومان این سهام بدون واریز وجه به مشمولان تعلق گرفت ولی 430 هزار تومان دیگر در صورت تمایل مشمولان پرداخت شود.

    پوری حسینی گفت:530 هزار تومانی که به طور متوسط به مشمولان تعلق گرفته است، امروز قیمت بازارش یک میلیون و 50 هزار تومان است. اگر فردی 470 هزار تومان مابقی را بخواهد بپردازد یا نپردازد؛ سودش تغییر خواهد کرد و اگر بپردازد ارزش بازاری سهمش به دو میلیون تومان افزایش می یابد.

    وی با بیان اینکه ما برای دریافت پول اجبار نمی کنیم و خزانه به پول سهام عدالتی ها نیاز ندارد و هزار راه دیگر وجود دارد.

    چه کسانی سود بیشتری می‌گیرند؟

    معاون وزیر اقتصاد گفت: سوء برداشت از سازمان خصوصی سازی صورت گرفته در حالی که مشمولان باید بین ده هزار تومان تا 400 هزار تومان که هر عددی می تواند باشد، از سوی مشمولان انتخاب انجام شود و این انتخاب را به مشتری تا پایان سال می دهیم که بخشی را بپردازند و بخشی دیگر تا آخر شهریور پرداخت شود که همه  اینها به اختیار مشمولان است و اجباری نیست. 

    وی افزود: اگر فردی تا اسفند همه مبلغ یا بخشی از آن را بپردازد، ابتدای سال بعد سامانه به روز می شود و مشمولان می توانند از روز اول سال پرداختی آنرا در صورتحساب ببینند؛ این در حالی است که افرادی که تا پایان امسال پول پرداخت می کنند به اندازه 530 هزار تومان به علاوه آورده نقدی واریزی، سود آن را بابت سال جاری می تواند دریافت کند.

    وی افزود: اگر فردی بعد از سال پرداختی داشته باشد دیگر مشمول سود سال ٩٥ برای آورده جدید به غیر از 530 هزار تومان نخواهد بود؛ اگرچه سود سال جاری را برای 530 هزار تومان فعلی که شامل همه مشمولان می شود، دریافت می‌کند.

    مردم حساب باز کنند

    وی تصریح کرد: مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت، توزیع سود است که مقدمات آن برای فراخوان سازمان خصوصی سازی برای ٤٩ میلیون نفرجهت ارایه شماره حساب جهت واریز سود در حال انجام است، اما فایل شماره حساب ها برای راستی آزمایی در اختیار بانکها قرار می گیرد و آن هایی که صحیح باشد در سامانه سهام عدالت ثبت می شود. این در حالی است که شماره تلفن نیز درخواست می شود.

    وی افزود: از بیست فروردین به بعد اگر شماره حساب فعالی در بانکها ندارند باید به بانک مراجعه کرده است و حساب فعال باز کنند اما باید از بیست فروردین حساب در بانک باز شود.

    وی افزود: برآورد ما این است که برای ٤٩ میلیون نفر نود هزار تومان سود توزیع شود که البته دو دهک اولی ها این عدد 150 تا 200 هزار تومان  است. البته اگر برخی افراد تا پایان امسال کل مابه التفاوت تا سقف یک میلیون تومان را پرداخت کنند، بین 150 تا 200 هزار تومان سود می گیرند البته به هر میزان آورده ای که بیش از 530 هزار تومان پرداخت شود سود آن پرداخت می شود.

    مراجعه 24.4 میلیون نفر به سامانه ساماندهی سهام عدالت

    پوری حسینی گفت:  تا به امروز ٢٤ میلیون و400 هزار مراجعه در طول کمتر از هفت روز به سامانه مراجعه شده است که بیش از ٧٣ درصد مشمولان را شامل می شود.

    وی افزود: در یک هفته اخیر 350 تماس با مرکز تماس داشتیم؛ حدود 40 هزار مراجعه هم به اپراتور صورت گرفته است.

    وی اظهار کرد: در این میان ٢٧ هزار میلیارد تومان سهام در اختیار مردم قرار گرفته که حقوق مالکانه این سهام و سود آن متعلق به مشمولان است؛ اگرچه هنوز سهام به نام مشمولان نشده است.

    وی در خصوص اعتماد مبین و خرید سهام مخابرات گفت: وقتی هیات داوری مورد مراجعه قرار گرفت آنها به سازمان خصوصی سازی دستور توقف دادند و البته رای صادر نشد ولی در عمل آنچه رخ داد، ربطی به هیات داوری نداشت و رئیس جمهور دستور داد تا ظرف 15 روز همه بدهی پرداخت شود و بنابراین معامله فسخ نشد.

    مردم مراقب سودجویان باشند

    وی با هشدار چندین باره نسبت به مردم در خصوص سواستفاده از سهام عدالت گفت: مردم مراقب سودجویان باشند و رسانه ها هم باید کمک کنند اینکه برای سهام عدالت هشت هزار تومان کافی نت ها بگیرند غیرقانونی است

    وی افزود: در طول بازه ده ساله هر کس وارد سهام عدالت شده با سایرین امتیاز مساوی دارد.

    برچسب ها