عصر خودرو

تحلیل یک کارشناس از وضعیت حال و آینده بازار سرمایه؛

نه مثبت نه منفی، تعادل منطقی

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه، این بازار را در روزهای منتهی به سال جدید " نه مثبت و نه منفی" توصیف کرد و گفت: در واقع، بازار سرمایه در انتهای سال جاری یک حالت "تعادل" دارد و احتمالا در سال آینده هم به همین شکل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

نه مثبت نه منفی، تعادل منطقی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهرزاد منتظری، تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: سال 95 را نه می توان سالی خیلی بد و نه سالی خیلی خوب دانست؛ چرا که رشد دامنه داری را در بازار شاهد نبودیم. با این حال، باز هم تک سهم هایی پیدا می شد که بتوان روی آنها کار کرد.

    وی افزود: من در شرایط فعلی برای بازار افت بیشتری متصور نیستم، مگر اینکه قیمت های جهانی افت معنادار پیدا کند. از طرفی بودجه هایی که داده شده، محافظه کارانه است و تعدیل های مثبت سه ماهه و شش ماهه P/E بازار را منطقی می کند و سود مجامع نیز بهتر از پارسال است.

    منتظری اظهار داشت: از آن طرف، رشد چندانی هم نداریم و دستیابی به رشد بالاتر در بازار سرمایه، نیازمند گذشت زمان است تا سهم ها یک مقدار در قیمت فعلی معامله شوند یا پول جدیدی وارد بازار بشود.

    وی ادامه داد: حقیقت این است که اگر سال 95 را نگاه کنیم از لحاظ شاخص بازار باید منفی باشیم؛ با این همه، سهم هایی را داشتیم که به دلایل بنیادی سود خیلی خوبی داده اند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سهم های مرتبط با قیمت های جهانی شاهد سودهای خوبی بوده ایم، گفت: در سهم هایی که بعضا در این ماه های آخر از نوسان دلار اثر پذیرفته اند، حتی سودهای 200 درصدی کاملا بنیادی هم داشته ایم در حالی که در شاخص اتفاق خاصی هم رخ نداده و گاه شاخص حتی در ضرر بوده است.

    تحلیلگر کارگزاری اقتصادبیدار توضیح داد: وضعیت بازار در مقطع یکساله مرا به یاد بازارهای قبل از سال 90 می اندازد؛ یعنی آن زمان هم شما سهم هایی را می توانستید در بازار پیدا کنید که در یک سال با دلایل بنیادی، سود خیلی خوبی می دادند.

    منتظری با اشاره به اتفاقات پیش رو در سال آینده و تاثیر احتمالی آن بر بازار سرمایه گفت: انتظار داریم سال 96 هم تا حدودی از  جنس سال 95  باشد اما بزرگترین تفاوتی که سال آینده با سال جاری دارد، برگزاری انتخابات است که در انتهای اردیبهشت ماه برگزار می شود  به همین خاطر بازار در چند ماه اول سال ممکن است رفتار عادی خود را نداشته باشد.

    وی ادامه داد:  اما بعد از انتخابات فکر می کنم بشود انتظارات بهتری از بازار داشت؛ به خصوص اگر دولت فعلی تداوم فعالیت پیدا کند انتظار داریم که از اواسط تابستان تا انتهای سال، بازار رفتار طبیعی و بهتری داشته باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تاثیر بودجه بر بازار هم اظهار داشت: بودجه در چند سال گذشته، مخصوصا در دولت های نهم و دهم برای بازار بسیار مهم بود؛ چون مجموعه ای از موضوعات مهم در بازار مثل بهره مالکانه، نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ خوراک پالایشگاهی ها هنوز قانون دایمی پیدا نکرده بود و هر سال در بودجه تعیین تکلیف می شد و لذا برای بازار مهم بود که دقیقا در بودجه چه بندهایی گذاشته می شود .

    وی با بیان اینکه در یکی دو سال گذشته این موضوعات نهایی و دایمی شده  افزود: به این ترتیب، تاثیر موضوعاتی همچون بهره مالکانه و نرخ خوراک بر صنایع مختلف از قبل مشخص بوده است؛ یعنی الان هرکدام از این سرفصل ها برای قانون یا آیین نامه جداگانه دارد و دیگر بازار آن چنان درگیر موضوعاتی همچون بودجه سالانه نیست؛ البته طبیعی است که بودجه به عنوان سند قانونی یکساله کشور و اینکه آیا دولت بودجه را انبساطی می بندد یا  انقباضی، بر کلان بازار تاثیرگذار خواهد بود.

    برچسب ها