عصر خودرو

دو روی سکه فاز جدید بازار پایه

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز با تلاشی مضاعف توانست همچنان خود را مثبت نگاه دارد. به این ترتیب نماگر این بازار روز گذشته با رشد ۳ واحدی به کار خود پایان داد. در سه روز معاملاتی گذشته بازار سهام با وجود کمبود نقدینگی و نزدیکی به پایان سال با رشد شاخص مواجه شد.

دو روی سکه فاز جدید بازار پایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز نیز با وجود افت قیمت نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد، تاپیکو و همچنین بازگشایی نماد ایران خودرو، شاخص‌کل توانست به رشد اندکی دست یابد («خودرو» با افت 5/ 4درصدی قیمت مواجه شد). نماد معاملاتی شرکت‌های گل گهر، ملی مس و فن آوران نیز بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر داشتند.

    در تحولات مربوط به بازار سهام، دیروز بالغ بر 130 نماد معاملاتی بازار پایه فرابورس ایران که هفته گذشته متوقف شده بودند، پس از تسهیل نحوه انجام معاملات و راه‌اندازی بازار پایه جدید همزمان بازگشایی شدند تا از این طریق نقدشوندگی بازارهای فرابورس نیز افزایش یابد. معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران با بیان اینکه در تابلو «پایه ب» امکان دسترسی برابر برای همه متقاضیان و سرمایه‌گذاران بر خط برقرار شده گفت: این امر در روزهای پایانی سال امکان نقدشوندگی اوراق بهادار و برنامه‌ریزی هر چه بهتر درخصوص نحوه سرمایه‌گذاری در این بازار را فراهم می‌کند. هر چند برخی از کارشناسان بازگشایی همزمان این 130 نماد در تابلو «پایه ب» را فرصت مناسبی برای افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای فرابورس ایران و همچنین افزایش ضریب نفوذ بازار از طریق دسترسی معامله‌گران برخط می‌دانند با این همه تغییر مقررات مربوط به دامنه نوسان در برخی از این نمادها برخی نگرانی‌ها در بازار سهام را به وجود آورده است. دیروز صف‌های خرید در برخی از نمادهای متعلق به بازار پایه، متعاقب تغییر در این بازار و برقراری دامنه نوسان در این بازار شکل گرفت.

    در حالی که تاثیرات مخرب دامنه نوسان انتظار برای حذف دامنه نوسان و حجم مبنا را در بورس و فرابورس ایجاد کرده بود، سازمان بورس با عقب‌گردی بزرگ اقدام به برقراری دامنه نوسان 10 درصدی در برخی نمادهای این بازار کرده است. این موضوع منجر به تشکیل صف‌های خرید در برخی از پر‌حاشیه‌ترین نمادها و دارای مشکلات بنیادی شد. به نظر می‌رسد ادامه صف‌های خرید و ورود معامله‌گران کم‌تجربه در نمادهای بازار پایه در آینده مشکلاتی را که باعث رانده شدن این نمادها به بازار پایه شود، تکرار خواهد کرد. در این باره باید گفت: بسیاری از کارشناسان خواهان توقف تغییرات شتاب زده در مقررات بازار هستند. مقررات جدیدی از جمله نحوه اجرایی شدن بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، عرضه از طریق ثبت سفارش توام با رنج باز قیمتی، آپشن ناکامل، مقررات اعتباری اخیر و اینک دسته‌بندی بازار پایه مقرراتی هستند که با نقدهای فراوانی مواجه شده‌اند.

    دیروز در گروه خودرویی عرضه دوباره بلوک گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با خرید بلوک در نرخ 380تومانی همراه شد. در گروه خودرویی مدیر بازاریابی و فروش گروه خودرو‌سازی سایپا از ادامه روند شماره‌گذاری خودروها تا روز پایانی سال خبر داد. در گروه تجهیزات مدیرعامل شرکت مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن «بالاست» با اشاره به عدم پرداخت دو ماهه حقوق و عیدی کارکنان این شرکت به دلیل عدم پرداخت مطالبات توسط کارفرما گفت: هزینه نقد کردن اوراقی که بابت طلب‌هایمان پرداخت می‌شود، در بازار 25 درصد است.

    سیروس جعفری در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که «بالاست» جزو معدود شرکت‌های چندوجهی خاورمیانه است، گفت: پیمانکاران برای اجرای پروژه‌ها نیازمند تزریق نقدینگی هستند به همین دلیل هم چاره‌ای جز نقد کردن اوراق در بازار ندارند. این کار عملا به زیان پیمانکاران طلبکار از کارفرما تمام می‌شود، چراکه نرخ تنزیل این اوراق بسته به نوع آنها 15 تا 25 درصد است. در واقع پیمانکاران 15 تا 25 درصد هزینه نقد کردن اوراق را پرداخت می‌کنند و این مساله به زیان آنها تمام می‌شود. در گروه فلزی به دنبال نامه انتقادی تشکل‌ها به رئیس‌جمهور در مورد صادرات ارزان مواد اولیه و مشکلات تامین این کالاها برای صنایع داخل، نعمت زاده دستور داد تا فروش مواد اولیه به صنایع داخلی در اولویت باشد. در این خصوص امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی با تایید این خبر، به خبرگزاری مهر گفت: در راستای احقاق حقوق شرکت‌های عضو سندیکا و تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و تکمیلی داخل کشور به ورق‌های فولادی که ماده اولیه 600 گروه کالایی مختلف داخل کشور است، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای پیرو گزارش کار فولاد مبارکه، ابلاغ کرده است تا در فروش ورق‌های فولادی مجتمع فولاد مبارکه و دیگران، فروش به صنایع داخلی در اولویت اصلی قرار گیرد. در این گروه مدیرعامل فولاد مبارکه در واکنش به ادعای دامپینگ صنعت فولاد اروپا از سوی ایران و چند کشور دیگر گفت: تنوع تولید و بازارهای صادراتی دیگر سبب شده فولاد مبارکه نگرانی بابت یوروفر و تصمیمات آن نداشته باشد. بهرام سبحانی درباره ادعای گروه لابی صنعت فولاد اروپا (یوروفر) مبنی بر دامپینگ در صنعت فولاد از سوی تولیدکنندگان ایران، صربستان، برزیل، روسیه و اوکراین گفت: فعلا اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است، اما فولاد مبارکه نگرانی در این خصوص ندارد چراکه بازارهای این شرکت گسترده است. وی افزود: حتی خودروسازان اروپایی و دیگر صنایع پایین دستی که خریدار محصولات ما هستند، نیز به این تصمیم یوروفر معترض هستند.

    عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه بازارهای دیگری را نیز در اختیار دارد و این اعتراضات تنها مربوط به صادرات محصولات نورد گرم بوده است. در حالی که صادرات فولاد مبارکه به نورد گرم محدود نمی‌شود، بلکه محصولات نورد سرد، گالوانیزه، قلع‌اندود و رنگی نیز در این مجموعه تولید و صادر می‌شود. در بازار دیروز همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت‌ فلزات شاهد رشد‌های مناسبی بودند. در همین راستا بهای مس به 5هزار و 970دلاردر هر تن بالغ شد. در گروه دارویی رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس از تصویب کلیات و جزئیات لایحه «ایجاد منطقه دارویی برکت» در استان البرز خبر داد و گفت: با تصویب نهایی این لایحه، شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی در این منطقه مستقر می‌شوند. محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج و رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به ارائه گزارشی از جلسه عصر دیروز این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: در این جلسه، ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برطرف شد تا در دستور کار نشست علنی سه‌شنبه یا چهارشنبه این هفته پارلمان قرار گیرد. وی افزود: در ادامه این جلسه، کلیات و ماده واحده لایحه «ایجاد منطقه دارویی برکت» در استان البرز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید، این لایحه دارای تنها یک ماده واحده بود که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی، منطقه دارویی برکت در استان البرز ایجاد می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی در این منطقه مستقر شوند. در گروه پتروشیمی دیروز بلوک نزدیک 10درصدی پتروشیمی خارک به فروش رسید. این بلوک و بلوک 2/ 7 درصدی گروه توسعه ملی توسط زیر مجموعه صندوق بانک‌ها برای تسویه بدهی اکچوئری بانک ملی منتقل شد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به یک هزار میلیارد تومان و فرابورس به 261میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها