عصر خودرو

حذف کامل ابزارهای کنترل سرمایه در ایسلند

عصر بازار- ایسلند هفته جاری به تمامی کنترلهای سرمایه برای شهروندان، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی پایان داد.

حذف کامل ابزارهای کنترل سرمایه در ایسلند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، کنترل‌های سرمایه مانند آن دسته از کنترلهایی که ورود و خروج سرمایه به کشور را محدود می کنند، در سال 2008 پس از فروپاشی بزرگترین بانکهای ایسلند وضع شدند.

    دولت ایسلند بر این باور است که اقتصاد به حد کافی بهبود یافته تا به کنترلهای مذکور پایان دهد. کنترلها پس از فروپاشی سه بانک بزرگ این کشور و کاهش ارزش کرون که ارز ملی ایسلند است، اجرا شدند.

    حذف کنترل‌های سرمایه که به تثبیت ارز و اقتصاد این کشور در دوران بحران مالی کمک کرد، نشان دهنده بازگشت کامل ایسلند به بازارهای مالی جهانی است.

    از زمان فروپاشی مالی، اقتصاد ایسلند شاهد بهبود قوی بوده که به کمک رونق گردشگری حاصل شده است. سال گذشته حدود 1.8 میلیون گردشگر به ایسلند سفر کردند که 40 درصد نسبت به سال 2015 افزایش داشت.

    رونق گردشگری به همراه سرمایه گذاری قوی از سوی شرکتها، به رشد 7.2 درصدی اقتصاد ایسلند در سال 2016 کمک کرد.

    بندیکت جوهانسن، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایسلند در این باره گفت: رویداد سنجیده و محتاطانه ایسلند برای حذف کنترلهای سرمایه، با حمایت داخلی و بین المللی انجام گرفت. در نتیجه این برنامه سازمان یافته، اقتصاد متنوع ایسلند از همیشه بزرگتر است و انتظار می رود روند رشد آن در سال میلادی جاری با قدرت ادامه پیدا کند.

    کنترلهای سرمایه در سال 2008 با حمایت صندوق بین المللی پول برای محافظت اقتصاد در برابر کاهش شدید ارزش پول اجرا شدند.

    بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، این کشور همچنین مقررات درباره مبادله ارزی را به‌روز کرده است.

    برچسب ها