عصر خودرو

گام بلند ایران برای تولید گاز از میدان مشترک فرزاد

عصر بازار- مشکین فام با اعلام این‌که میدان مشترک فرزاد در اولویت اصلی توسعه قرار دارد، گفت: خوشبختانه سهم ایران از فرزاد B که از لحاظ ترکیبات گازی وضعیت بهتری دارد، ۸۰ درصد است.

گام بلند ایران برای تولید گاز از میدان مشترک فرزاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به میدان‌های تحت راهبری این شرکت گفت: علاوه بر میدان مشترک پارس جنوبی، میدان‌های پارس شمالی، فرزاد، گلشن و فردوسی از دیگر مناطقی است که کار توسعه آنها به این شرکت واگذار شده اما با توجه به مشترک بودن میدان فرزاد با عربستان، این مهم در اولویت‌های کاری ما قرار دارد.

    مشکین فام به برداشت عربستان از این میدان مشترک اشاره کرد و گفت: میدان فرزاد دارای ٢ بخش A و B است که سهم ایران از فرزاد B که از لحاظ ترکیبات گازی از وضعیت مطلوبی برخوردار است، 80 درصد واز فرزاد A هم که این مشخصه را ندارد، 20 درصد است.

    وی افزود: در تقسیمات سرزمینی این میدان، 80 درصد از فرزاد B متعلق به ایران و 20 درصد در بخش طرف خارجی قرارد دارد. همچنین سهم ایران از فرزاد A ، 20 درصد و سهم طرف خارجی از این حوزه، 80 درصد است.

    وی با بیان این‌که درمورد اجرای این پروژه با پیمانکار هندی درحال مذاکره ایم، افزود: درحال حاضر بطور جدی تلاش می کنیم تا قرارداد توسعه این میدان را با هوشمندی، دقت لازم و با در نظر گرفتن مصالح ملی به سرانجام برسانیم.

    مشکین فام افزود: میدان‌های مستقل گلشن و فردوسی در اولویت‌های بعدی توسعه قرار دارد. با این حال اگر پیمانکاری واجد شرایط و توانمند پیشنهادات خود را ارائه کند، توسعه این ٢ میدان را هم آغاز می کنیم.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این‌که ظرفیت گاز ذخیره این میدان‌ها در مقایسه با پارس جنوبی (١٤،٢ تریلیون متر مکعب) کمتر است، گفت: راهبرد توسعه این میدان‌ها عمدتا پشتیبانی از تولید گاز در پارس جنوبی خواهد بود، به این صورت که در شرایط افت فشار آتی میدان پارس جنوبی ، عمدتاً نقش تأمین کننده خوراک پالایشگاه های گازی را ایفا کنند.

    گفتنی است شرکت ملی نفت ایران بهمن ماه امسال برای مطالعه میدان‌های گلشن وفردوسی با شرکت بی آی وی (BIV) مالزی تفاهم نامه (MOU) امضاء کرده است.

    برچسب ها