عصر خودرو

امیر هامونی در نشست خبری روز گذشته مطرح کرد;

هشت وعده برای فرابورس‌۹۶

عصر بازار- نشست خبری مدیرعامل فرابورس ایران به مناسبت پذیرش نماد «فرابورس» در بازار پایه «الف» در حالی برگزار شد که طبق گفته امیر هامونی، شاهد بازگشایی نماد فرابورس پس از گذشت ۶ ماه توقف در روزهای پایانی سال خواهیم بود.

هشت وعده برای فرابورس‌۹۶
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، امکان معاملات آنلاین در بازار پایه، قابلیت پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس، اعطای مهلت 6ماهه به ناشران غیر شفاف برای شفاف‌سازی مناسب، اعمال رکن سوم شفافیت، برگزاری دومین همایش استارت‌آپ‌های مالی، طراحی IT Master Plan، راه‌اندازی بازار آپشن برای نمادهای فرابورسی و توسعه بازار بدهی در صورت رعایت الزامات از جمله دیگر وعده‌های این مقام مسوول برای سال 96 بود.

     

    شروط بازار پایه

    در ابتدای این جلسه، امیر هامونی با اشاره به شروط تابلوی «الف» بازار پایه فرابورس گفت: کلیه بورس‌ها و همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این بازار قابلیت درج و پذیرش دارند. بر این اساس شرکت فرابورس نیز در این بازار پذیرش شد و با توجه به انتشار اطلاعات مالی و درج امیدنامه به فرابورس در سایت کدال، در روزهای آتی شاهد بازگشایی نماد مزبور خواهیم بود. وی در ادامه با اشاره به اینکه بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی فرابورس در شهریور ماه نماد مزبور متوقف است، گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا هر چه سریع‌تر قوانین و مقررات بازار پایه تصویب و جداسازی تابلوهای «الف»، «ب» و «ج» صورت گیرد. همچنین برای بازگشایی نماد «فرابورس» نیز اقداماتی انجام شده است. بر همین اساس سرانجام پس از گذشت 6 ماه، در روزهای پایانی سال شاهد بازگشایی این نماد خواهیم بود. هامونی درخصوص شرایط بازار پایه و مقررات درنظر گرفته شده برای این بازار گفت: قرار است تمامی شرکت‌های بازار پایه‌ای به تابلوی بازار «ب» منتقل شوند و این شرکت‌ها تنها 6ماه برای شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات فرصت دارند و در غیر این‌صورت ناشران غیر‌شفاف به تابلوی بازار «ج» منتقل خواهند شد. وی شرایط بازار ج را معامله در 3روز هفته و نبود نوسان عنوان کرد و گفت: در حالی که تابلوی «ب» شرایط معامله در تمامی روزهای هفته را داراست، این امکان در تابلوی «ج» به 3روز در هفته کاهش می‌یابد. همچنین در این تابلو دیگر سهم با نوسان همراه نخواهند بود و قیمت ثابتی دارند.

    امکان معاملات آنلاین

    هامونی در ادامه به دیگر امکانات جدید گنجانده شده در بازار پایه اشاره کرد و گفت: همچنین معامله‌گران آنلاین (برخط) می‌توانند در تابلوی پایه الف سهام فرابورس را به‌صورت لحظه‌ای خرید و فروش کنند. در صورتی که قبلا این امکان برای سهامداران وجود نداشت. وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال این هستیم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز بتوانند سهام بورس‌ها را خریداری کنند، اضافه کرد: در نظر داریم با ورود ابزارهای جدید هم به گسترش شفافیت شرکت‌ها کمک کنیم و هم در رشد نقدشوندگی و توسعه بازار گامی اساسی برداشته شود.

     

    رکن سوم شفافیت

    مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه این نشست خبری از طریق ID اینستاگرام فرابورس به‌صورت زنده برای همه پخش می‌شود، گفت: برای اولین بار تصمیم گرفتیم برای این مراسم پخش زنده داشته باشیم تا شفافیت را از خودمان شروع کنیم. خیلی از سهامداران در مجمع خودمان یا دیگر مجامع می‌توانستند محتوای این جلسه را از طریق رسانه‌ها داشته باشند اما ما خواستیم بنا به خواسته سهامداران کل محتوای جلسه عینا بازتاب داده شود. هامونی ادامه داد: به اعتقاد من شفافیت را هر چه بیشتر در بازار بورس گسترده‌ کنیم، عمق بازار بیشتر شده و به نقدشوندگی هم کمک می‌شود. بنابراین این مراسم هم پخش زنده می‌شود و هم فایل صوتی و تصویری‌اش در سایت فرابورس و مراجع لازم گذاشته خواهد شد تا سهامداران فرابورس و دیگر معامله‌گران این فایل را به‌عنوان یک سند رسمی تلقی ‌کنند. امیدواریم این اتفاق بتواند رکن سوم بازار سرمایه یعنی شفافیت را پررنگ کند.

    وی اضافه کرد: رکن اول در بازار سرمایه مربوط به به‌موقع بودن اطلاعات و رکن دوم مربوط به قابلیت اتکایی است که اطلاعات شرکت‌ها باید داشته باشند اما رکن سوم به شفافیت مربوط می‌شود. این رکن می‌گوید باید بین مدیران شرکت و سهامداران شرکت ارتباط دو‌طرفه وجود داشته باشد. در نتیجه این قبیل مراسم در رکن سوم بازار سوم می‌گنجد. انتظار می‌رود بقیه شرکت‌هایی هم که عرضه اولیه می‌شوند، با این نگاه به بازار سرمایه وارد شوند و بدانند که نه‌تنها برای عرضه اولیه بلکه برای سایر اطلاعات هم بهتر است از این ساز و کار برای شفافیت بیشتر کمک بگیرند و با استفاده از آن به بازار سرمایه عمیق بیشتری ببخشند.

     

    نگاهی به امیدنامه فرابورس

    مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره امیدنامه شرکت پرداخت و گفت: متاسفانه در بازار سرمایه به امیدنامه‌ها کمتر توجه می‌شود شاید یکی از علت‌هایش این است که امیدنامه‌ها در کدال منتشر نمی‌شوند ولی در بورس‌ها منتشر می‌شوند. البته امیدنامه شرکت فرابورس هم در سایت فرابورس و هم در کدال منتشر شده است.

    مقاومت در برابر عرضه سهام «فرابورس»

    هامونی در ادامه به مقاومت سهامداران فرابورس برای عرضه سهام اشاره کرد و گفت: سهامداران این شرکت در مقابل عرضه سهام آن مقاومت می‌کنند و همین عامل موجب معاملات اندک سهام آن است. وی علت اصلی این موضوع را دید بلندمدت سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: چون اغلب سهامداران فرابورس با دید بلند‌مدت به این بازار وارد شده‌اند، بنابراین تمایلی به فروش و عرضه سهام خود ندارند و این عاملی در معاملات پایین این نماد شده است.

     

    دومین همایش استارت‌آپ‌های مالی

    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ادامه اظهاراتش به استراتژی‌های فرابورس برای سال 96 اشاره کرد و گفت: گسترش بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC)ها، توسعه ابزارها در بازار اوراق بدهی و انتشار صکوک اجاره شرکتی ازجمله برنامه‌های سال جدید فرابورس است. هامونی دیگر اتفاق مهم سال آتی را برگزاری دومین همایش استارت‌آپ‌های مالی عنوان کرد و گفت: فرابورس همواره به استارت‌آپ‌های مالی و فین‌تک‌ها توجه ویژه‌ای داشته است. در همین راستا فروردین سال 96 این استارت‌آپ‌ها می‌توانند ایده‌های خود را در رویداد فین استارز 2017 مطرح کنند. وی در ادامه توضیح داد: این همایش با همکاری بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس‌ها و ارکان بازار سرمایه برگزار خواهد شد و فرصتی مناسب برای ظهور و نمایش توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان است تا به تشریح فعالیت‌های خود بپردازند. به گفته هامونی، نتیجه مطلوب این قبیل همایش‌ها ورود و انتخاب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها خواهد بود.

    3 گروه ذی‌نفع اصلی فرابورس

    هامونی در ادامه اظهاراتش ذی‌نفعان فرابورس ایران را در سه دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد و گفت: ناشران، سرمایه‌گذاران حقیقی و نهادی و همچنین اعضای فرابورس از جمله کارگزاران و شرکت‌های تامین سرمایه سه مخاطب اصلی شرکت هستند. وی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای حفظ این گروه و توسعه شرکت در راستای حفظ حقوق این افراد به کار می‌بریم.

     

    فراخوان برای طراحی IT Master Plan

    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ادامه اظهاراتش به طراحی‌خاص شرکت برای یک ‌ایده دقیق و کاربری در زمینه تکنولوژی اشاره کرد و گفت: درنظر داریم سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه تکنولوژی‌های جدید انجام دهیم و هرچند هنوز این ایده کامل نشده ولی قرار است برای طراحی این موضوع یک فراخوان عمومی انجام دهیم. به گفته هامونی، تبیین وضعیت فعلی شرکت از نقطه نظر فناوری اطلاعات ( IT Master Plan) را در همین روزها نهایی خواهیم کرد و با همکاری مشاوران مربوطه به سرانجام می‌رسانیم.

    تغییر استراتژی فرابورس مدنظر است

    وی ایجاد زیرساخت‌های فنی و قانونی، انجام ممیزی و نظارت بر فعالیت اعضا و ناشران را از دیگر فعالیت‌های این مجموعه عنوان و خاطرنشان کرد: رسالت فرابورس، ایجاد بستر تامین مالی و ایفای نقش شایسته در اقتصاد ملی است که در این راستا مجموعه اقداماتی صورت گرفته است؛ ضمن اینکه استراتژی فرابورس نیز اصلاح شده و در جلسات آینده هیات‌مدیره به تصویب خواهد رسید.هامونی در تشریح ریسک‌های فرابورس گفت: ریسک فرابورس ناشی از محیط فعالیت و ریسک‌های سیستماتیک است، چرا که بازارهای مالی منعکس‌کننده اطلاعات بخش واقعی اقتصاد هستند و همزمان شاخص‌هایی پیش‌رو دارند، اگرچه بخش واقعی تاثیر اساسی را بر روند فرابورس می‌گذارد، ولی برآیند انتظارات فعالان اقتصادی را هم نباید نادیده گرفت. وی تصریح کرد: نرخ ارز، تورم، سود بانکی، بازار بین‌بانکی، نفت، طلا، مسکن و قیمت‌های دستوری برای مواد اولیه و محصولات شرکت‌ها به‌عنوان ریسک سیستماتیکی است که ارزیابی شده و از محیط بیرونی به فرابورس القا شده است. هامونی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ریسک دعاوی حقوقی را هم نباید نادیده گرفت، ضمن اینکه ریسک ناشی از تغییر قوانین نیز می‌تواند سرمایه‌گذار را در بازار سرمایه و فرابورس تحت تاثیر قرار دهد؛ البته نوآوری‌های مالی را هم نباید نادیده انگاشت و توجه داشت در بحث نوآوری همواره موضوع اختلال فرآیند کسب و کار از طریق تکنولوژی مطرح می‌شود که بورس‌ها نیز از آن مستثنی نیستند؛ البته تلاش فرابورس آن است که بتواند از تکنولوژی در این حوزه استفاده کند. وی ادامه داد: در سال 2016 با نوسانات ارزی که در اقتصاد ایران رخ داد، اگر یک سرمایه‌گذار خارجی در فرابورس و همچنین بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کرد، حداقل بالغ بر 20 درصد بازدهی را می‌توانست از این بازار شاهد باشد در حالی که هیچ یک از بورس‌های شرق آسیا و غرب اروپا چنین بازدهی را تجربه نکردند.

     

    خلاصه‌ای از عملکرد سال جاری

    هامونی در ادامه به توضیح خلاصه‌ای از عملکرد سال جاری فرابورس پرداخت و گفت: در سال جاری شاهد عرضه اولیه سهام 15شرکت بودیم که 13 نماد مزبور در بازار اول عرضه اولیه شد.وی ادامه داد: همچنین امسال شاهد عرضه سهام دو شرکت در بازار کوچک و متوسط (SME) بودیم. در این مدت 16 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) نیز تقاضای تاسیس خود را به فرابورس ارسال کردند که در این میان موافق اصولی با صدور مجوز 6 صندوق اعطا شد.به گفته هامونی، درخواست مابقی VCها نیز در حالی بررسی است و تلاش می‌شود هر چه سریع‌تر زمینه ورود آنها به بازار فراهم شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه تا‌کنون مقادیر قابل توجهی تجهیز منابع در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان از طریق VCها داشتیم، گفت: انتظار می‌رود با ورود صندوق‌های جدید، تامین مالی با رشد بیشتری همراه باشد. به گفته هامونی، ارزش کل پذیره‌نویسی‌های صورت گرفته در سال جاری از طریق فرابورس اعم از سهم شرکت‌ها، اوراق، صکوک، اسناد خزانه اسلامی و MBSها بالغ بر 21هزار میلیارد تومان بوده است.

    فعلا افزایش سرمایه نداریم

    وی سرمایه فعلی فرابورس را 70 میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: فرابورس در سال 87 با سرمایه 10 میلیارد تومانی آغاز به‌کار کرد و پس از آن سهامداران هیچ آورده‌ دیگری نداشتند و تمام این هفت‌برابر شدن فرابورس، از محل سود احتیاطی و سهام جایزه بوده است که شرکت را رشد داده و هم‌اکنون سرمایه آن هفت‌برابر شده است. هامونی ادامه داد: برای سال 96 برنامه‌ای برای افزایش سرمایه نداریم و قصد داریم 40درصد از سود خالص را بین سهامداران تقسیم کنیم. برنامه افزایش سرمایه شرکت منوط به سال مالی 97 خواهد بود.

     

    حجم پایین اسناد خزانه اسلامی در معاملات فرابورس

    وی در ادامه به حجم کمتر از 5/ 2 درصدی درآمدهای حاصل از معاملات اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: هر‌چند در چند وقت اخیر با توقف در عرضه اخزاها مواجه شدیم ولی چنانچه این بازار توسعه یابد یا در همین نقطه کنونی باقی بماند، تاثیری در عملکرد فرابورس نخواهد داشت.هامونی اسناد خزانه اسلامی را انعکاسی شفاف از واقعیت موجود در بازار پول کشور دانست و گفت: اتفاق‌های رخ داده در این اسناد، ریشه در عدم شفافیت بازار پولی کشور دارد. از آنجا که بازار بین بانکی حجم بالای 60برابری در مقایسه با این اسناد دارد، قطعا آشفتگی این بازار در بازار اخزا نیز تاثیرگذار بوده است.

    توسعه بازار بدهی در صورت رعایت الزامات

    هامونی درخصوص توسعه بازار بدهی نیز اظهار کرد: توسعه این بازار در دستور کار هیات مدیره فرابورس قرار گرفته اما اجرای آن منوط به رعایت چند شرط اساسی از سوی مسوولان مربوطه است؛ همکاری و نظارت اساسی بانک مرکزی بر روند حرکتی بانک‌ها، تشکیل و اجرای کمیته تعیین نرخ برای نظارت بر سود بین بانکی و بازارسازی و بازارگردانی مناسب از جمله این شروط خواهد بود.

     

    چرا با کاهش پذیرش شرکت‌های خصوصی مواجه شدیم؟

    مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ادامه به درخواست پذیرش بالغ بر 155شرکت و در مقابل درج و عرضه اندکی از این شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در حالی با درخواست پذیرش 155شرکت در سال جاری روبه‌رو‌ بودیم که تنها 30شرکت از این تعداد توانستند شاهد عرضه اولیه سهام خود باشند و مابقی به دلیل نبود شرایط مناسب در بازار سرمایه، به زمان مناسب‌تری موکول شدند.وی در ادامه با اظهار امیدواری از عرضه سهام این شرکت‌ها در سال 96 گفت: برای تسریع در پذیرش شرکت‌ها سامانه آنلاین پذیرش در فرابورس را راه‌اندازی کردیم که هفته گذشته از این سامانه رونمایی شد. هدف اصلی از این موضوع مکانیزه کردن فرآیند ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است.

    برچسب ها