عصر خودرو

مقاومت شاخص بازار ارز در سطح ۳۷۵۰؛

دلار کاهشی شد، سکه در رفت

عصر بازار- در دومین روز هفته، دلار نوسان چندانی را ثبت نکرد؛ ولی سکه به یکباره با تحرکات معامله‌گران غیررسمی صعودی شد. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی تا ساعت ۲ ظهر عمدتا در انتهای کانال یک میلیون و۱۸۰ هزار تومان قرار داشت؛ ولی پس از این ساعت خریدها در بازار بالا رفت تا بهای آن به عدد یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان برسد. این قیمت که ۵ هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود، منجر به جبران کاهش روز ابتدایی هفته شد.

دلار کاهشی شد، سکه در رفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش بهای سکه در حالی رخ داد که بخشی از معامله‌گران انتظار آن را نداشتند. به گفته آنها، پایان کار اونس طلا در نزدیکی مرز هزار و 200 دلار در هفته گذشته و احتمال کاهش بیشتر ارزش آن موجب شد که تعداد زیادی از معامله‌گران تصور کنند، خرید سکه منجر به کسب سود نخواهد شد. این در حالی است که به گفته شماری از بازیگران باتجربه بازار، در روزهای انتهایی سال به‌طور سنتی تقاضا در بازار طلا و سکه بالا می‌رود. در نتیجه چنین انتظاراتی برای افزایش تقاضا معامله‌گران بزرگ وارد بازار می‌شوند و سعی می‌کنند در روزهایی که بازار با تقاضای بیرونی مواجه است، از سطح قیمت‌های بالاتر حمایت کنند. حتی روز یکشنبه، اختلاف قیمت سکه تمام که بر تابلوی صرافی‌ها ثبت می‌شد، با قیمت آن در کف معاملات سبزه میدان حدود 10 هزار تومان رسید.

    در واقع، در دومین روز هفته، تعدادی از صرافی‌ها، سکه خود را بالای یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت زدند، حال آنکه در معاملات صدتایی بازارسکه سبزه میدان قیمت در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان بود. با وجود رشد بهای فلز گرانبهای داخلی در روز یکشنبه، عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند چنین تحرکاتی بسیار کوتاه و مقطعی خواهد بود. به گفته آنها، بخشی از معامله‌گران نیز با خریدهای سکه‌بازان همراه نمی‌شوند؛ چراکه به اعتقاد آنها این افزایش از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شود و دوامی نخواهد داشت. برخلاف رشد قیمت سکه تمام بهار آزادی، روز یکشنبه دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و بیشتر پیرامون سطح 3 هزار و 750 تومان تغییرات خود را به انجام رساند. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 752 تومان رسید. به گفته فعالان، حضور به موقع بازارساز و عرضه مناسب ارز در کاهش دامنه نوسانات نقش اساسی داشت. روز یکشنبه، یکی از صرافی‌های بانکی پیش از ساعت 11 صبح، نرخ فروش دلار را 3 هزار و 744 تومان اعلام کرد که 11 تومان کمتر از قیمت بسته شده بازار در روز ابتدایی هفته بود. به گفته برخی فعالان، عرضه زودتر از معمول و زیر سطح 3 هزار و 750 تومان بازارساز، احتیاط شماری از معامله‌گران برای خرید دلار را بالا برد.

    در ادامه روز، عرضه درهم و دلار صرافی‌های بانکی نیز در سطح مناسبی قرار داشت و این موضوع موجب شد که نیروهای افزایشی بازار چندان اثرگذار نشوند. با این وجود، قیمت دلار تنها در مقاطع کوتاهی از سطح 3هزار و 750 تومان پایین رفت و در نهایت نیز بالای این مرز به‌کار خود پایان داد تا نشان دهد معامله‌گران ارزی در برابر خروج این ارز به سطح پایین‌تر مقاومت می‌کنند. به‌عنوان مثال، زمانی که قیمت دلار در معاملات نقدی به زیر سطح 3 هزار و 750 تومان رفت، بهای این ارز در معاملات فردایی بالای سطح یادشده معامله شد. عده‌ای از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، دلار در روزهای آینده نیز به نوسان محدود روزهای ابتدایی هفته ادامه خواهد داد و نوسان بالای 40 تومان روز پنج‌شنبه تنها یک اتفاق بوده است.

    برچسب ها