عصر خودرو

کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد اختلاف نظر دارند

ناسازگاری در مسیر طلای مارس

عصر بازار- روند هفته‌های گذشته بهای طلا، اختلاف‌نظر را درباره چشم‌انداز کوتاه‌مدت پابرجا نگه داشته است. اونس طلا که در ماه‌های ژانویه و فوریه حدود ۱۷درصد جهش کرده بود، هفته گذشته که اولین هفته کامل ماه مارس بود را با افت ۵/ ۲ درصدی به پایان برد.

ناسازگاری در مسیر طلای مارس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  با ایستادن اونس طلا بر قیمت 1204 دلار، سرمایه‌گذاران خرد انتظار کاهش بیشتر ارزش فلز زرد را در هفته جدید دارند. با این همه، کارشناسان حرفه‌ای همچنان به روند طلا امید دارند. در هفته جاری، چند بانک مرکزی نشست‌هایی برای سیاست پولی دارند که بدون‌شک روندها را متاثر خواهد کرد.

    برخی از تحلیلگران معتقدند که افزایش نرخ‌های بهره در هفته‌جاری چندان روند طلا را کاهشی نخواهد کرد، چراکه بازار پیشتر احتمال این واقعه را پیشخور کرده است. با وجود این، بعضی دیگر با اشاره به تخریب چهره فنی طلا و همچنین اخبار سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا انتظار ادامه افت قیمت‌ها را دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای 19نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11 نفر معادل 58درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 6 نفر معادل 32درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند و 2 نفر معادل 10درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 1646 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 765 نفر معادل 46 درصد، کاهش و 644 نفر معادل 39 درصد، افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید که از امروز دوشنبه آغاز می‌‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 237 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» انتظار دارد قیمت طلا در این هفته جهش کند. او می‌گوید: «افت طلا به اتمام رسیده است، بنابراین من فکر می‌کنم قیمت‌ها در هفته جدید رشد خواهد کرد. این هفته هم انتخابات هلند را داریم و هم نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو را. وقتی کار بازار با رشد 25/ 0درصدی نرخ‌های بهره آمریکا تمام شود، شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود. هرچه باشد، نرخ‌های بهره هنوز نسبت به تورم تاخیر دارد و این چیزی است که برای طلا مهم است.» فیل فلین، تحلیلگر ارشد «پرایس فیوچرز گروپ» هم با آنکه گزارش بسیار خوب اشتغالزایی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، احتمال افزایش نرخ‌های بهره ایالات‌متحده را به شدت افزایش داده است، انتظار رشد قیمت طلا را در روزهای پیش‌رو دارد: «من فکر می‌کنم عوامل کاهشی پیشتر اثر خود را گذاشته‌اند و طلا این هفته رشد خواهد کرد.» جیم وایکوف، تحلیلگر فنی ارشد کیتکو نیز انتظار رشد قیمت‌ها را دارد زیرا «طلا با فروش بیش از حدی روبه‌رو بوده و جهش اصلاحی در پیش است.»

    با این حال تمام کارشناسان افزایشی نیستند. کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» از کاهشی‌های بازار است: «به‌نظر می‌رسد طلا در مقطعی جهش خواهد کرد ولی فعلا موانع پیش‌روی طلا زیاد هستند.» کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد «سی‌ام‌سی مارکتس» نیز با اشاره به اینکه کاهشی است، می‌گوید:‌ «ضربه فنی زیادی به طلا خورده و اونس در هفته گذشته در مقطعی حتی از مرز 1200 دلار هم پایین رفت. معامله‌گران در حال ترک پناهگاه‌های سرمایه ازجمله ین ژاپن هستند و ریسک سیاسی نیز درصورت پیروز نشدن راست افراطی در انتخابات هلند کاهش خواهد یافت. البته اگر ویلدرز در انتخابات هلند پیروز شود، بهای طلا جهش خواهد کرد.» او ادامه می‌دهد: «دلار آمریکا ممکن است به‌دلیل احتمال تشدید انقباض پولی در آمریکا در ماه ژوئن به تقویت خود ادامه دهد که می‌تواند فشار روی طلا را حفظ کند. موسسه فیبوناچی هم می‌گوید که سطح حمایتی بعدی 1185 و بعد 1175 دلار است.»

    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو