عصر خودرو

نمایندگان مجلس بر سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه کسب‌وکارهای نوپا تأکید می‌کنند;

اثرگذاری استارت‌آپ ‌بر افزایش درآمد و تولید ناخالص

عصر بازار- استارت آپ پدیده نوظهور در ایران است که به تازگی افرادی که کارآفرین هستند با اندیشه خود و بضاعت مالی دیگر افراد جویای کار را به خود جذب کرده اند و این بار دولت هیچ گونه دخالتی در آن ندارد، لیکن برای شکوفایی آن نیاز به حمایت های قانونی است که در این راه موفق بمانند.

اثرگذاری استارت‌آپ ‌بر افزایش درآمد و تولید ناخالص
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، پیشرفت‌های دنیای فناوری سرعت تغییرات دنیا را به بالاترین حد خود رسانده ‌است. در نتیجه این تغییرات، نیازها و گرایش‌های مصرف‌کنندگان هم مدام در حال تغییر است. این تغییرات بازی را برای کسب‌وکارهایی که در بازارهای رقابتی فعالیت می‌کنند، دشوارتر از قبل کرده‌ است. از دیگر نتایج این تغییرات، به‌وجود‌آمدن گرایش‌های جدید در بین مشتریان و مصرف‌کنندگان و به ‌تبع آن شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید است. دراین‌باره حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی و عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بر این عقیده‌اند که با حضور فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد گسترش روزافزون کسب‌وکارهای نوپای دانش‌بنیان هستیم که بر افزایش درآمد و تولید ناخالص داخلی کشورها اثرگذار است.

    حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی
    ‌کسب‌وکارهای نوظهور در زندگی مردم و توسعه اقتصادی چه نقشی ایفا می‌کنند؟
    با توجه به افزایش اشتغال‌زایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و از طرف دیگر به دلیل استفاده مردم از فضای مجازی در تمام امور زندگی، شاهد گسترش روزافزون کسب‌وکارهای نوپای دانش‌بنیان هستیم. در حوزه کسب‌وکار مبتنی بر فناوری اطلاعات تحول بزرگی رخ داده است؛ به‌طوری‌که همراه با فرصت‌های شغلی جدید برای نسل جوان، کیفیت و سرعت خدمات افزایش یافته که همین امر بسیاری از مشکلات زیست‌بوم شهری را برطرف کرده است.
    ‌ با توجه به اینکه اقتصاد ایران دوره رشد خود را در فضای پسابرجام شروع کرده است، می‌توان انتظار داشت که کسب‌وکارهای نوپا در پیوستن ایران به جرگه‌های اقتصادی بزرگ دنیا نقش‌آفرینی کند؟
    در فضای پسابرجام به نظر می‌رسد اقتصاد ایران با توجه به زیرساخت‌های مناسب کشور می‌تواند به‌زودی به جریان اقتصادی دنیا بپیوندد که لازمه این امر سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا و تبدیل‌شدن آنها به قدرت‌های بزرگ اقتصادی است که این امر در برنامه پنجم توسعه به‌خوبی لحاظ شده است؛ به‌طوری‌که بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی به‌عنوان اصل اساسی در نظر گرفته شده است. همچنین برای تبدیل‌شدن کسب‌وکارهای نوپا به غول‌های بزرگ اقتصادی لازم است که به میزان سرمایه‌ و دانش مدیریتی و فنی آنها افزوده شود تا توان رقابت با شرکت‌های رقیب را داشته باشند.
    ‌ ورود سرمایه‌گذاران خارجی به عرصه استارت‌آپ‌ها چه تأثیری در توسعه اقتصادی کشور دارد؟
    با ورود سرمایه‌گذاران خارجی در عرصه استارت‌آپ‌ها علاوه بر کسب و تولید ثروت، دانش فنی و انتقال فناوری‌های روز دنیا، از سرمایه‌های مثبت فرهنگی دیگر کشورها نیز بهره‌مند خواهیم شد و همچنین باید در راستای عمومی‌کردن توانایی‌های فنی متناسب با نیازهای داخل قدم برداریم. به عبارت دیگر با تناسب نیاز با فرهنگ جامعه، فناوری را در راستای اهداف کشور خود پیش ببریم که این امر جز با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند امکان‌پذیر نیست. سرمایه‌گذاران خارجی به شرط آنکه از توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیروهای داخل کشور استفاده کنند، به رشد و بالندگی کشور کمک خواهند‌ کرد؛ اما اگر با ورود سرمایه‌گذار خارجی، ما تنها مصرف‌کننده باشیم، نه‌تنها به سود نیست؛ بلکه به زیان ما خواهد بود؛ بنابراین برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده از توان داخل و انتقال دانش‌ فنی امری ضروری است.


    عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس
    ‌ استارت‌آپ‌ها در فراهم‌کردن فرصت‌های شغلی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
    امروزه عصر فناوری است و شاهد فراگیرشدن فناوری‌های روز در تمام امور زندگی هستیم؛ به‌همین‌دلیل سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، در اشتغال‌زایی فرصت مناسبی برای مردم ایجاد کرده است. قطعا جذب سرمایه‌های خارجی در هر رشته‌ای برای کشور میزبان سودآور است و نیاز است که زیرساخت‌های لازم برای اعتماد خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری ایمن فراهم شود تا از این طریق هم به انتقال دانش‌ فنی و هم افزایش درآمد‌زایی برای کشور کمک کنیم؛ بنابراین برای حمایت از این نوع کسب‌وکارها نیاز است که پارک‌های علم و فناوری افزایش پیدا کنند و مردم مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند؛ زیرا مشاغل دانش‌بنیان در گسترش علم و افزایش درآمد و تولید ناخالص داخلی کشورها تأثیر زیادی دارد. به‌این‌دلیل به‌تازگی در تصمیمات هیئت دولت مقرر شده که از علوم جدید و مشاغل دانش‌بنیان حمایت‌های بیشتری شود و حتی به بازار بورس نیز راه پیدا کند و با ایجاد اتحادیه مستقل بتوانند مطالبات خود را پیگیری کرده و در صورت بروز مشکلات، مشکلات‌شان را با مسئولان در میان بگذارند.
    ‌ چرا برخی نهادها یا افراد موانعی را در برابر کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌ویژه استارت‌آپ‌ها، ایجاد می‌کنند؟
    کسانی که با طرح چنین ادعاهایی و برچسب‌زدن به کارآفرینان قصد دارند که شرکت‌های دانش‌بنیان را عامل نفوذی یا وابسته به غرب نشان دهند، باید بدانند که طرح چنین ادعاهایی از اساس پوچ یا برگرفته از ذهنی عامیانه و غیرکارشناسی است. این حرف درست مانند این ادعاست که بگوییم هواپیما استفاده نکنیم؛ به‌این‌دلیل که غربی است. دیگر دوران این حرف‌ها تمام شده‌ است و نمی‌توان با چنین استدلال‌هایی مانع فعالیت مشاغلی که به مزاج برخی‌ها خوش نمی‌آید، شد؛ بلکه اتفاقا شرکت‌های دانش‌بنیان که با پشتوانه علمی و تحقیقاتی تأسیس می‌شوند و با روند فناوری روز دنیا پیش می‌روند، تأثیر مثبتی در زندگی روزمره مردم دارند.

    برچسب ها