عصر خودرو

مدیرعامل پتروشیمی جم:

شرایط ایجاد تحول و توسعه در صنعت پتروشیمی و افزایش درآمدملی

عصر بازار- مدیر عامل پتروشیمی جم با بیان اینکه تخفیف در نرخ خوارک پتروشیمی ها رانت محسوب نمی شود گفت: با تحویل گاز متان به واحد های پتروشیمی بستر تحول و توسعه در درآمد ملی محیا خواهد شد .

شرایط ایجاد تحول و توسعه در صنعت پتروشیمی و افزایش درآمدملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایلنا, سید حسین میرافضلی مدیر عامل پتروشیمی جم گفت: در کشور ما سالانه  حدود 270 میلیارد متر مکعب گاز متان تولید می شود که حدود 5درصد از آن در صنعت پتروشیمی به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می شود و مابقی در نیروگاه ها و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

    وی ادامه داد: در بخش نیروگاه و مصارف خانگی شاهد هدر رفت 40 درصدی گاز متان هستیم و متاسفانه تاکنون هیچ کارشناسی در این خصوص اظهار نظر نکرده است حتی نمایندگان مجلس و افکارعمومی بر روی آن بحث نمی کنند که چرا سرمایه ملی از این طریق به هدر و نابود می شود .میزان هدر رفت گاز در مصارف خانگی و نیروگاهی حدود 100 میلیارد مترمکعب است موضوعی که کمتر به آن پرداخته می شود و کسی از هدر رفت آن سخن نمی گوید که چرا سرمایه ملی نابود می شود اما 5% درصد گاز متان که در صنعت پتروشیمی به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل می شود ، یعنی گازی که تنی 130 دلار به محصول تنی 250 تا 500 دلار تبدیل می شود جنجال می شود دائم عده ای داد سخن برمی آورند که تامین نیاز صنعت پتروشیمی رانت است .

    میر افضلی اظهار داشت : گاز متان که در شرایط کنونی تنی 130 دلار به فروش می رسد در صنعت پتروشیمی با نرخ 5/8 سنت به محصولاتی با تنی 250تا500 دلار تبدیل می شود این در حالی است که این گاز برای مصارف نیروگاهی و خانگی با نرخ 2 تا3 سنت در اختیار آن ها قرار می گیرد و این جُک تاثر برانگیز اقتصاد ایران است.! این در حالی است که در دولت اصلاحات قیمت گاز متان حدود 5/2 سنت بود و این بستری شد برای اینکه ده ها میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شد نتیجه آن را می بینیم که صنعت پتروشیمی در حال حاضر بیش از 20 میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور ایجاد می کند.

    وی تصریح کرد: اختصاص 90درصد از تولیدات گاز متان به مصارف نیروگاهی و خانگی در آمدی در حدود 4میلیارد دلار در سال را نصیب دولت می کند و این در حالی است که اگر این گاز در اختیار واحد های پتروشیمی قرار بگیرد این مبلغ به 3تا4 برابر افزایش پیدا خواهد کرد , علاوه بر آن اشتغالزایی که در این صنعت وجود دارد و نیز مالیاتی که دولت می تواند از این طریق کسب نماید قابل مقایسه نخواهد بود ،در حال حاضر گاز پروپان و بوتان را در قالب LPG    با قیمت 4 میلیارد دلار صادر می شود در حالی که این گاز را می توان به مواد با ارزش بالاتر تبدیل کرد .

    میرافضلی با بیان اینکه ما درحال حاضر چگونه از گاز متان و سایر گازها از جمله پروپان و بوتان استفاده می کنیم اظهار کرد: گاز متان را غالبا در مصارف خانگی و نیروگاهی می سوزانیم  در حالی که می توانیم با استفاده از حدود 50 میلیارد متر مکعب گاز متان  در صنعت پتروشیمی درآمد ملی را تا 25 میلیارد دلارافزایش دهیم .

    مدیر عامل پتروشیمی جم در پایان افزود: در کنار این مسائل ارتقا سطح دانش کشور در صنعت پتروشیمی می تواند موتور متحرکی برای اقتصاد کشور باشد  به این جهت که واحد ها مدام در حال خرید تجهیزات و قطعات هستند و بخش عمده اس از آن توسط شرکت های داخلی تامین می شود  و همین امر باعث رشد صنایع داخلی خواهد شد . مالیات بر ارزش افزوده ای که دولت می تواند از محصولات تولیدی پتروشیمی دریافت کند و گردش درآمد حاصل از آن اعتبار کشور را نیز افزایش خواهد داد .

    برچسب ها