عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان؛

تمرکز بر اقتصاد، برنده ریاست جمهوری سال آینده را مشخص می کند

عصر بازار- چشم انداز سال ۹۵ با فراز و فرود های زیادی مواجه بود و شوک های سیاسی و اقتصادی مانع بازدهی و رشد بازار سرمایه در سال جاری شد.

تمرکز بر اقتصاد، برنده ریاست جمهوری سال آینده را مشخص می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل ازسنا, مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با بیان مطلب فوق گفت: سال گذشته خوش بینی بیش از حد به اجرایی شدن برجام منجر به یک حرکت شارپ در برخی صنایع از جمله صنعت خودرو شد که در سال جاری با وجود اینکه در این صنعت تمام قراردادها و تفاهم نامه ها عملیاتی شد و عملاً شاهد تولیدات مشترک گروه های خودرویی با طرف های خارجی بودیم اما بازار تمام اخبار مثبت این گروه را سال گذشته پیش خور کرده و دیگر جایی برای رشد نگذاشته بود.

    وی در ادامه افزود: اثر سیاست های اقتصادی معمولاً با تاخیر همراه است و تاخیرها معمولا در سیاست های پولی و مالی متفاوت از هم است. تأثیر سیاست های پولی بر اقتصاد یک سال زمان می برد اما اثر سیاست های مالی بیش از یک سال و نیم است.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بر اساس همین تأخر زمانی بین سیاست ها و اثر آن در اقتصاد افزایش درآمد حاصل از فروش نفت که در سال جاری و بعد از برجام رقم خورد نه تنها در درآمدهای دولت تأثیری نگذاشت بلکه دولت امسال همچنان از نظر درآمدی در تنگنا بود.

    این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اثر افزایش درآمد حاصل از فروش نفت یک سال و نیم بعد خود را نشان می دهد، اظهار داشت: از یک سو کاهش درآمدهای دولت و از سوی دیگر اعلام بدهی 700 هزار میلیارد تومانی دولت باعث شد که انتشار اوراق قرضه و اوراق بدهی در دستور کار دولت قرار بگیرد به گونه ای که شاهد رشد بسیار بالای این اوراق در بازار سرمایه بودیم.

    صفاری با بیان اینکه اوراق بدهی به رقیب قوی برای بازار سرمایه تبدیل شده، افزود: تطبیق بین حجم اوراق بدهی منتشر شده با سهام شناور شرکت ها و همچنین میانگین نرخ سود اوراق بدهی به نسبت بازدهی بازار سرمایه، دلیل رکود بورس در سال جاری را روشن تر می کند.

    صفاری با اشاره به سخنان رییس جمهور در مجمع بانک مرکزی گفت: به گفته شخص رییس جمهور با نرخ بهره فعلی هیچ تولیدی نمی صرفد برای همین موقتاً شاهد تزریق پول در واحدهای کوچک بودیم اما چون همچنان تولید از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست متأسفانه رکود عمیقی در سال 95 حاکم شد.

    وی خاطر نشان کرد: مجموع این عوامل باعث شد که قیمت سهام شرکت ها کاهش پیدا کند و به قیمت های قبل از برجام برگردد و بدین ترتیب اثر برجام کاملا خنثی شود البته آمدن ترامپ و تکرار سیاست های ضد ایرانی او نیز در این روند بی اثر نبوده است.
    مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در پایان گفتگو با "سنا" درباره چشم انداز بازار سرمایه در سال آتی گفت: سال بعد سالی است که انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار می شود و طبیعی است سیاست های کاندیداهای ریاست جمهوری روی انتخاب مردم اثر می گذارد.

    وی درباره اهمیت شعارهای اقتصادی گفت: منشا هر نوسانی ناشی از دو آیتم سیاست و اقتصاد است. اگر سیاسی باشد، منجر به رشد کوتاه مدت و مقطعی می شود و حداکثر یک ماهه خنثی می شود اما اگر اقتصادی باشد ممکن است یک سال و نیم تا دو سال دوام پیدا کند بنابراین بهترین فرصت برای کاندیداهای ریاست جمهور تمرکز بر مبانی اقتصادی باشد چون برنده ریاست جمهوری سال آینده را روشن می کند.

    برچسب ها