عصر خودرو

کیخا مطرح کرد:

اجرای موفق سیاست قیمت تضمینی با اختصاص خط اعتباری مستقل در بودجه

عصر بازار- عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس با بیان اینکه با عرضه تمامی مجصولات در بورس کالا موافق هستم، گفت: به طور قطع اختصاص خط اعتباری مستقل برای اجرای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری کشاورزی،در راستای حمایت از کشاورزان خواهد بود.

اجرای موفق سیاست قیمت تضمینی با اختصاص خط اعتباری مستقل در بودجه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، احمدعلی کیخا درباره اختصاص بودجه ای مستقل برای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی، گفت: در نظر گرفتن خط اعتباری جداگانه در راستای اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی می تواند در اجرای موفق سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی  در بورس کالا کمک بسزایی کند که این امر به طور یقین به نفع کشاورزان خواهد بود.

    نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت تضمینی دارای مزیت ها است که از آن جمله می توان به  کاهش حجم بودجه دولت اشاره کرد که می تواند  بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی را کاهش‌دهد و ازسوی دیگر  زمان طولانی مدت پرداخت پول کالاهای خریداری‌شده از سوی دولت به کشاورز حذف و در حقیقت از بار مسوولیت ارگان‌های درگیر که مسائل مربوط به خرید و فروش این محصولات را بر عهده‌دارند کم خواهد شد.

    وی ادامه داد: از مهمترین مزیت های قیمت تضمینی  کاهش دلالان در بازار آزاد است که با کنار رفتن دلالان پر شمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت‌ها در بورس کالا قطعا رونق بیشتری در بخش کشاورزی شاهد خواهیم بود.

    عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس تصریح کرد: بر این اساس، نظام قیمت‌گذاری بورس که بر مبنای عرضه و تقاضا و مکانیسم بازار عمل می‌کند، بهتر از قیمت‌گذاری دولتی برای خرید تضمینی است؛ زیرا ممکن است که قیمت تضمینی دولت فاصله معناداری با قیمت بازار داشته باشد و سود و درآمد کشاورز را کم کند و باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی در سال‌های بعد شود.به طور قطع اختصاص خط اعتباری مستقل برای اجرای خرید محصولات کشاورزی در قالب ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی،می تواند در راستای حمایت از کشاورزان محسوب شود.

    کیخا به پیشنهاد دیگر نمایندگان مجلس برای عرضه کلیه کالاهای قابل معامله در بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی انجام معاملات در بورس کالا است. به طور یقین  هر چه به این سمت حرکت کنیم که سهم بیشتری از کالاها در بورس مبادله شوند می توان جلوی بسیاری از رانت خواری ها و سوء استفاده های مالی را گرفت.

    وی اظهارداشت: با عرضه محصولات در بورس کالا می توان با حذف واسطه ها و رانت ها از معاملات اقتصادی کشور به شفافیت معاملاتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی دست یافت.

    برچسب ها