عصر خودرو

آغاز خصوصی سازی صنعت نفت در کویت

عصر بازار- وزارت نفت کویت در راستای کاهش هزینه ها از واگذاری بخشی از فعالیت های نفتی این کشور به بخش خصوصی برای نخستین بار در تاریخ این کشور خبر داد.

آغاز خصوصی سازی صنعت نفت در کویت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عصام المرزوق وزیرنفت کویت در گفتگوی مطبوعاتی با اشاره به برنامه دولت این کشور در زمینه خصوصی سازی صنایع نفتی گفت : وزارت نفت کویت برخی از فعالیت های نفتی را که هم اکنون درحال اجراست و یا در آینده وارد مرحله عملیاتی خواهد شد به بخش خصوصی واگذار می کند و کمیته ویژه برنامه ریزی مطالعات کارشناسی را در این زمینه انجام می دهد.

    وی تصریح کرد: این طرح از سوی موسسه نفت کویت نهایی شده و پروژه هایی که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را داشته باشند، عملیاتی می شود.

    این تصمیم مهم دولت کویت به دلیل حیاتی بودن و حساسیت شدید تاسیسات نفتی و درآمدهای آن برای این کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و درحالی انجام می شود که دولت کویت بخش اعظم درآمدهای خود را با اقتصاد تک محصولی از راه فروش نفت به دست می آورد.

    کویت با اجرای این طرح ها از کارشناسان بخش خصوصی جهت کمک به تامین منابع مالی و افزایش تولید نفت خود به مرز چهار میلیون و570 هزار بشکه در روز کمک می گیرد.

    دولت کویت قصد دارد با سرمایه گذاری 18میلیاردی دلاری دربخش صنایع نفتی با هدف تقویت حجم تولید و افزایش آن تا سال 2020 موقعیت خود در سازمان اوپک را تقویت کند.

    براساس آمار ارایه شده ازسوی وزارت نفت کویت، سرمایه گذاری دربخش صنایع نفت و گاز و انرژی این کشور در اولویت برنامه های دولت قرار دارد. دولت کویت در نظر دارد در سال های آینده بیش از115 میلیارد دلار درصنعت نفت خود سرمایه گذاری کند.

    با توجه به این که کویت درپی اعمال راهبردی سه گانه افزایش تولید نفت، توسعه پالایشگاه ها و به جریان انداختن طرح 'سوخت های پاک' (Clean Fuels Peojects) است، شرکت ملی نفت این کشور در نظر دارد تا سال ٢۰٢٢ میلادی، سرمایه گذاری گسترده ای در صنعت نفت انجام دهد.

    از سویی دیگر وزارت تجارت و صنایع کویت با طرح پیشنهادی شرکت دولتی 'نفت کویت'(KPC) مبنی بر ایجاد یک شرکت زیرمجموعه برای توسعه و اجرای طرح های مجموعه های پالایشگاهی و پتروشیمی یکپارچه، موافقت کرده است. شرکت جدید موسوم به 'صنایع پتروشیمی متمرکز کویت'(Integrated Petrochemical Industries) که برای شروع به کار خود سرمایه ای حدود شش میلیارد دلار در اختیار خواهد داشت، قرار است تعداد زیادی طرح را در حوزه صنایع پایین دستی اجرایی کند.

    برچسب ها