عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

دلایل افت اسفندماه شاخص بورس

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش تمایل کارگزاران برای تسویه اعتبارات و نیز کاهش و اجتناب کارگزاران از اعطای اعتبارات جدید، هر ساله به صورت سنتی موجب افت معاملات اسفندماه در بورس می‌شود.

دلایل افت اسفندماه شاخص بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، علی زارعی با اشاره به این که شرایط بورس در اسفندماه امسال برعکس سال گذشته همراه با ابهام و رکود است گفت: با توجه به پایان سال مالی بخش قابل توجهی از شرکتهای کارگزاری فعال در بورس در انتهای سال، تمایل کارگزاران برای تسویه اعتبارات افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر این موضوع موجب کاهش و اجتناب کارگزاران از اعطای اعتبارات جدید می‌شود؛ از این رو این رخداد به صورت سنتی و سالانه موجب افت معاملات اسفندماه در بورس می‌شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که تمایلات نقد کردن سهام از طرف معامله‌گرانی که از اعتبارات استفاده می‌کنند در پایان هر سال بیشتر می‌شود افزود: این موضوع موجب افزایش تمایلات معامله گران برای فروش سهام خود می شود چرا که از یک سو متقاضیان دریافت اعتبارات برای خرید سهام مجبور هستند تا پایان سال صبر کنند و از طرف دیگر خریداران سهام نیز احتیاط بیشتری در معاملات از خود نشان می‌دهند تا از کنار فشار فروش در بازار عبور کند.

    وی اضافه کرد: همچنین با توجه به این که شرکت‌های بورسی که سال مالی آنها منتهی به آخر اسفند است موظف هستند تا آخرین روز بهمن‌ماه اولین پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی بعد در کدال منتشر کنند، به همین دلیل رفتار فعالان بازار در آخرین ماه سال به اولین پیش‌بینی‌ها بستگی دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تفاوت معاملات اسفند امسال بورس در مقایسه با سال گذشته گفت: در زمستان سال گذشته بورس شرایط پررونقی را در پی انتشار خبرهای مربوط به اجرای برجام سپری کرد، در حالی که شرایط بورس در اسفند امسال تحت تاثیر مواردی همچون افت شدید ارزش سهام بانکها، ابهام در اجرای برجام و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ایران است.

    وی در خصوص شرایط بورس در سال 95 اذعان داشت: در مجموع در سالی که گذشت بازار سهام شاهد معاملات کم‌رمقی بود و به دلیل ابهاماتی که در کلان اقتصاد کشور و نیز صنایع وجود داشت، نقدینگی رغبتی برای ورود به بورس نداشت.

    برچسب ها