عصر خودرو

رئیس امور بین الملل اتحادیه سنگ آهن خبر داد:

دو اتفاق خوب سال ۹۶ برای معدنکاران سنگ آهن

عصر بازار- یک مقام انجمن سنگ آهن گفت: اخباری که این روزها درباره مکانیزم جدید قیمت‌گذاری و احتمال لغو عوارض صادراتی سنگ آهن شنیده می‌شود، این امیدواری را بوجود آورده است که سال آینده برای معدنکاران سنگ آهن سال خوبی باشد.

دو اتفاق خوب سال ۹۶ برای معدنکاران سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم ,کیوان جعفری طهرانی درباره تازه‌ترین تحولات تولید در این حوزه گفت: بحث بر سر رویکرد دولت به صادرات مواد معدنی به ویژه سنگ آهن بخش عمده‌ای از انرژی و زمان فعالان بخش خصوصی را در این حوزه به خود اختصاص داد. همکاران ما به دفعات استدلال‌های آماری خود را درباره اشتباه بودن تصمیماتی مانند وضع عواض صادراتی برای سنگ آهن در مراجع و نهادهای مختلف تکرار کردند. خوشبختانه در یکی از این موارد که جلسه فعالان حوزه معدن کشور با آقای ویسه مشاور معاون اول رئیس‌جمهور بود، وی پس از شنیدن استدلال‌های فعالان حوزه سنگ آهن، احتمال انصراف دولت از وضع عوارض صادراتی سنگ آهن در سال 96 خبر داد.

    وی افزود: این احتمال از سوی مشاور معاون اول رئیس‌جمهور آنچنان بالا و قوی مطرح شد که فعالان بخش سنگ آهن تقریباً مطمئن شده‌اند که خوشبختانه دولت از اجرای این تصمیم نادرست حداقل در سال آینده منصرف شده است.

    جعفری طهرانی با اشاره به اتهامات اخیر اتحادیه اروپا به تولید کنندگان فولاد در ایران گفت: یکی از بهانه‌هایی که اتحادیه اروپا برای طرح اتهام دامپیگ به آن استناد کرده، وضع عوارض صادرات برای سنگ آهن توسط ایران است. بنابر این درصورتی که طبق گفته مشاور معاون اول رئیس جمهور، دریافت عوارض از سال آینده لغو شود، این بهانه از اتحادیه اروپا گرفته می‌شود و خطری صادرات فولاد رو به افزایش ایران به اروپا را تهدید نخواهد کرد.

    رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن در تشریح قیمت صادراتی کنسانتره سنگ آهن گفت: قیمت کنسانتره صادراتی سنگ آهن ایران حدود 90 دلار است درحالی که این کنسانتره به فولاد مبارکه حدود تنی 180 هزار و به فولاد خوزستان حدود تنی 155 هزار تومان فروخته می‌شود. در چنین شرایطی وضع عوارض صادراتی در واقع تحمیل زیان به معدنکاران سنگ آهن بود.

    وی افزود: خوشبختانه مذاکرات با بورس کالا به نتیجه رسیده و مقرر شده است از سال آهن سنگ آهن هم در بورس کالا عرضه و فروخته شود. در این صورت قیمت واقعی‌تر خواهد شد و سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ آهن توجیه خواهد یافت.

    برچسب ها