عصر خودرو

دلار و سکه عقب‌نشینی کردند؛

مدیریت نوسان قیمت‌ها در بازار

عصر بازار- روز شنبه، حضور بازارساز و احتیاط معامله‌گران موجب شد نوسان قیمت‌ها در بازار مدیریت شود. دلار که روز پنج‌شنبه بیشترین میزان افزایش در ۷۳ روز گذشته را تجربه کرده بود، روز شنبه تغییرات چندانی را ثبت نکرد. در اولین روز هفته، شاخص بازار ارز با ۷ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۷۵۵ تومان رسید.

مدیریت نوسان قیمت‌ها در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، عرضه بازیگران بازارساز یکی از عواملی بود که به کاهش نوسان کمک کرد. روز شنبه، صرافی‌های بانکی با فاصله کمی از قیمت بازار اقدام به عرضه ارز کردند. با این حال، آنچه بیشتر در کاهش تغییرات قیمت اثرگذار بود، احتیاط معامله‌گران ارزی بود. به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز شنبه تعداد کمی از معامله‌گران نقدی بازار تمایل به خرید و فروش داشتند تا کمترمعامله‌ای در ربع ساعت ابتدایی روز انجام شود. به اعتقاد یکی از بازیگران با تجربه بازار، بخشی از معامله‌گران نقدی تصور می‌کردند قیمت دلار به سقف رسیده است، در نتیجه ترجیح می‌دادند در موقعیت فروش قرار بگیرند و دلار خود را خالی کنند. در کنار این، در اولین روز هفته نرخ حواله درهم نیز نوسان چندانی نداشت تا این موضوع نیز در احتیاط معامله‌گران اثرگذار باشد.

    همسو با کاهش قیمت دلار، روز شنبه سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان افت به قیمت یک‌میلیون و 188 هزار تومان رسید. افت بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای اونس طلا روز جمعه بار دیگر به کانال هزار و 200 دلار بازگشت. در واقع، روز شنبه سکه‌بازان چندان توجهی به افزایش بهای اونس نکردند، موضوعی که می‌تواند به تغییر انتظارات معامله‌گران این بازار نسبت داده شود. در واقع می‌توان گفت که ممکن است بخشی از سکه‌بازان در حال کناره‌گیری از بازار باشند، امری که می‌تواند موجب طبیعی‌تر شدن قیمت‌های بازار شود.

     

    اختلاف فردایی و نقدی

    در اولین روز هفته، معامله‌گران فردایی عجله و هیجان بیشتری برای آغاز معاملات داشتند. در ابتدای روز، اولین معاملات فردایی در محدوده 3 هزار و 760 تومان انجام شد. با این وجود، هیجان بازیگران فردایی به معاملات نقدی بازار سرایت نکرد و اولین معامله نقدی بازار با قیمت 3 هزار و 759 تومان صورت گرفت. در ادامه روز معامله‌گران فردایی سعی کردند با بالا آوردن بیشتر قیمت معاملات نقدی را تحت‌تاثیر قرار دهند. با این حال چنین اتفاقی نیز رخ نداد. در حالی که قیمت دلار در معاملات فردایی به محدوده 3هزار و 770 تومان رسید،قیمت در معاملات نقدی تکان چندانی نخورد. به این ترتیب، تلاش شماری از معامله‌گران فردایی در ابتدای روز اثرگذار نشد و احتیاط معامله‌گران نقدی بیشتر تعیین‌کننده جهت قیمت قرار گرفت. از حدود ساعت یک ظهر قیمت در معاملات فردایی و نقدی به هم نزدیک‌تر شد. پس از آنکه فردایی‌ها احساس کردند نمی‌توانند قیمت نقدی را تحت‌تاثیر قرار دهند، تصمیم گرفتند از موضع خود عقب‌نشینی کنند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، یکی از دلایل مقاومت معامله‌گران فردایی در برابر افت قیمت، خریدهایی بود که این گروه در محدوده 3هزار و 770 و 3هزار و 780 تومان در ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه و جمعه انجام دادند. با این حال، نکته جالب توجه روز شنبه که ممکن است روند قیمت در روزهای آِینده را تحت‌تاثیر قرار دهد، مقاومت معامله‌گران در سطح قیمتی 3 هزار و 750 تومان بود. عده‌ای از بازیگران ارزی این مقاومت را به احتمال بازگشت قیمت نسبت دادند.

    برچسب ها